آشنایی مادران بندرعباسی با نیازهای بنیادین کودک

با حضور میرسبحان سادات روانشناس و روان درمانگر حوزه کودک و نوجوان کارگاه بررسی نیازهای بنیادین کودک با شرکت ۵۰ مادر بندرعباسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ با حضور میرسبحان سادات روانشناس و روان درمانگر حوزه کودک و نوجوان کارگاه نیازهای بنیادین کودک برگزار شد.

در این کارگاه دو ساعته این روانشناس و روان درمانگر حوزه کودک و نوجوان ضمن ارائه تفکر سیستمی از چهار سطح واکنش شامل سطح رویداد، سطح روندها و الگوها، سطح ساختاری و سطح مدل های ذهنی باورها،پیش فرض ها ، ارزش ها یاد کرد. سادات همچنین ضمن اشاره به ضرورت تغییر نگرش به عوامل تاثیرگذار بر تغییر رفتار مشتمل بر دانش، بینش و مهارت اشاره کرد.

وی در جمع مادران از عوامل موثر بر احساسات مادر سخن گفت و افزود: این احساسات به عواملی همچون زمان بچه دار شدن، شناخت مادر، شناخت همسر، در حال تحصیل بودن، شاغل بودن، فعال بودن در جامعه، مشکلات مالی و ... بستگی دارد.

این روانشناس و روان درمانگر حوزه کودک و نوجوان در جمع مادران بندرعباسی در رابطه با منشأ شیوه فرزندپروری اظهار داشت: سبک تربیتی والدین، توصیه های دیگران، آزمون و خطا، صحبت های کارشناسان و روانشناسان و مطالعه منابع انتخاب شیوه فرزندپروری است.

سادات عواملی همچون کمال گرایی، احساس بی عرضه بودن، ترس از آینده، سرزنش بقیه را سر منشا بوجود آمدن اضطراب در مادران دانست.

مدرس این کارگاه در تعریف یک مادر واقعی اظهار داشت: یک مادر واقعی تفکر می کند، هر چیزی که بقیه می گویند را بدون تفکر قبول نمی کند، مشکلات را ریشه یابی می کند، خودش کارشناس تربیتی می شود و برای تربیت کردن احساس توانایی دارد.

سادات در رابطه با نیازهای بنیادی کودک گفت: خودمختاری، احساس شایستگی و ارتباط مثلث نیازهای بنیادی کودکان است که اگر هر کدام از این سه ضلع آسیب ببیند زمینه به وجود آمدن احساسات نامطلوبی همچون اضطراب، احساس بی ارزشی و احساس بی عرضه بودن می‌گردد.

این روانشناس شیوه های رشد کودکان را از طریق منابع رشد شامل یادگیری (مشاهده ای و تجربه)، آموزش و توصیه و راهنمایی دانست و خواستار غنی‌سازی محیط کودکان شد.

گفتنی است این کارگاه دو ساعته با همکاری شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در سالن سینما کودک مجتمع آفرینش برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =