هنرهای تجسمی ظرفیتی تربیتی برای کشف و شکوفایی استعدادها

دو سالانه‌های هنرهای تجسمی، رویداد هنری پر مخاطب در کانون است که در آن، کودکان و نوجوانان با توجه به استعدادشان در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و عکاسی به ارائه اثر هنری می‌پردازند.

به گزارش اداره ‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجتبی حاذق، مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری در خصوص برگزاری نهمین رویداد «هنرهای تجسمی» در کانون گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی هنر کودک و نوجوان با برگزاری کارگاه‌های هنری در سطح مراکز خود در سراسر کشور، تلاش می‌کند تا زمینه پرورش خلاقیت‌های هنری مخاطبان را فراهم آورد.

وی ادامه داد: هنرهای تجسمی به عنوان یکی از فعالیت‌های تربیتی به منظور کشف، رشد و شکوفایی استعدادها و افزایش سطح آگاهی کودکان و نوجوانان نسبت به فرهنگ و هنر ایرانی–اسلامی، از طریق ایجاد انگیزه بیشتر و رقابت سالم در همه سطوح برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. برهمین اساس برگزاری دوسالانه‌های تجسمی یکی از شیوه‌های مناسب برای بالا بردن اشتیاق و تمایل کودکان و نوجوانان برای مشارکت در امور اجتماعی جامعه است.

حاذق تصریح کرد: معاونت فرهنگی کانون در طول بیش از یک دهه گذشته، به‌منظور بروز استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان و ایجاد فضایی برای رشد و پرورش این استعدادها، ۸ دوره دوسالانه ملی هنرهای تجسمی را برگزار کرده و بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده سال ۱۴۰۲ نهمین دوره این جشنواره با مشارکت اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان برگزار شد.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون درباره جزییات نهمین دوسالانه هنرهای تجسمی گفت: دو سالانه‌های هنرهای تجسمی، رویداد هنری پر مخاطب در کانون است که کودکان و نوجوانان با توجه به استعدادشان در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و عکاسی به ارائه اثر هنری می‌پردازند. کانون پرورش فکری در نهمین رویداد ملی هنرهای تجسمی علاوه بر اعضای مراکز خود، کودکان و نوجوانان سراسر کشور را مورد توجه خاص خود قرار داد تا آن‌ها نیز به ارائه اثر بپردازند.

وی در خصوص اهداف این دوسالانه اظهار کرد: از برگزاری این دوسالانه اهداف متعددی را دنبال می‌کنیم از جمله: فراهم آوردن زمینه شناسایی و کشف استعدادهای جدید کودکان و نوجوانان سراسر کشور، ایجاد فضای رقابت سالم بین کودکان و نوجوانان در عرصه‌ی ملی، انگیزه‌بخشی و تشویق اعضای مستعد در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی.

حاذق سپس با اشاره به موضوع این دوره از دوسالانه ملی هنرهای تجسمی بیان کرد: پس از گفتگو با کارشناسان، «موضوع خانواده من، اقلیم من» برای این دوسالانه انتخاب شد؛ زیرا یکی از اساسی‌ترین عوامل در ساختار سیاره زمین اقلیم است که بدون شک طبیعت، انسان و تمامی مظاهر حیات در سطح گسترده‌ای متأثر از شرایط اقلیمی است.

وی افزود: تفاوت‌های اقلیمی می‌تواند تأثیرهای گوناگونی بر روی جنبه‌های مختلف زندگی هر خانواده داشته باشد. تقریبأ تمام فعالیت‌های انسان برای تداوم چرخه زندگی و همچنین سنت، هویت و... به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر اقلیم است. غذایی که می‌خوریم، آبی که می‌نوشیم، لباسی که بر تن می‌کنیم، خانه و مسکنی که در آن سکونت داریم، کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم، تحت تأثیر اقلیم ما است.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون درباره داوری آثار گفت: در مجموع ۳هزار و ۴۶۳ اثر از ۴ رشته به دبیرخانه راه یافت که براین اساس در رشته «نقاشی» ۱هزار و ۷۲۸ اثر، در بخش «خوش‌نویسی» ۴۵۵ اثر، در رشته «سفالگری» ۳۹۴ اثر و در رشته «عکاسی» ۸۳۴ اثر را شامل می‌شد. همچنین تعدادی اثر از کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، در بخش‌های نقاشی، سفالگری و عکاسی به دبیرخانه رسید.

وی تصریح کرد: در داوری آثار به مواردی چون کیفیت اثر، ارتباط اثر با موضوع دوسالانه، خلق اثر مطابق با شرایط فراخوان، اصالت اثر (عدم نسخه‌برداری یا کپی)، ترکیب‌بندی متناسب و صحیح، خلاقیت در ایده و نگاه متفاوت و... توجه می‌شود.

مجتبی حاذق در پایان گفت: پیش‌بینی شده که در صورت امکان، بهمن و اسفند ۱۴۰۲ هدایای منتخبان برای استان‌ها ارسال شود و کتاب آثار منتخب نیز تدوین خواهد شد.

نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع «خانواده من، اقلیم من» و با هدف فراهم آوردن زمینه شناسایی و کشف استعدادهای جدید شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان سراسر کشور، ایجاد فضای رقابت سالم بین کودکان و نوجوانان در عرصه‌ی ملی و انگیزه‌بخشی و تشویق اعضای مستعد در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =