معیار ما برای داوری آثار کودک ذهنیت بود نه تکنیک/ مربیان کانون در این جشنواره ملی تشویق شوند

داور دومین جشنواره ملی نقاشی کودکان و نوجوانان می‌گوید هم تعداد آثار در این دوره قابل توجه است و هم شباهت بسیار زیادی بین آثار بعضی از گروه‌های سنی وجود دارد که برهمین اساس پیشنهاد افزایش جوایز را ارائه دادیم.

به گزارش اداره کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، مسعود مجاوری‌آگاه مدرس حوزه‌ی هنرهای تجسمی و یکی از داوران دومین جشنواره ملی نقاشی کودکان و نوجوانان با موضوع «آداب و رسوم در خانواده‌های کشور چین و ایران» درباره آثار حاضر در این جشنواره توضیح داد: تعداد آثار قابل توجه بود و هم بچه‌های کانون و هم گروه آزاد اثر ارائه کرده بودند. تقریبا می‌شود گفت از تمام گروه‌های سنی اثر در این دوره داشتیم. اما آثار گروه سنی ۹ تا ۱۱ سال بیشترین تعداد اثر را به خود اختصاص داده‌اند و شباهت‌های بسیار زیادی بین بعضی از گروه‌های سنی دیده می‌شد که تقاضای جوایز بیشتری کردیم.

او ادامه داد: در اغلب آثار محورهایی همچون سنت‌های ایران، اعیاد و مناسبت‌ها، روابط فرهنگی ایران و چین دیده می‌شد. وقتی با نماینده چین صحبت می‌کردم نیز گفت اطلاعاتی که از نقاشی‌ها منتقل می‌شود، اغلب درباره عید بهار در چین است و بیشترین چیزی که در تصاویر دیدیم به لحاظ فرهنگی اطلاعات عمومی است که بچه‌ها از داده‌های ذهنی خود آن‌ها را به تصویر کشیده‌اند. اگر هم با مربی کار کرده‌اند برگرفته از همان دانسته‌هاست. یک‌سری سمبل‌های مشترک در تمامی آثار به چشم می‌خورد.

معیار ما برای داوری آثار کودک ذهنیت بود نه تکنیک/ مربیان کانون در این جشنواره ملی تشویق شوند

این مدرس حوزه هنرهای تجسمی درباره ملاک‌های داوری آثار نیز اظهار کرد: اصولا داوری کار سختی است، به‌ویژه در حوزه کودک چرا که گروه سنی رده کودک به‌هم نزدیک است و کارها در این گروه‌های سنی باید براساس شیوه انجام شدن کار یا توضیح‌هایی که مربیان داشته‌اند بررسی شوند. ما در اینجا ترجیح‌مان این بود که بدون دخالت بزرگترها آثار را داوری کنیم و جاهایی که بزرگ‌تر یا مربی دخالت داشته است را ملاک داوری قرار ندهیم. در واقع مبنا این بود که کودک خودش به اینجا رسیده است. از همین‌رو در آثار روایت وجود داشت. تکنیک را هم صرفا برای گروه سنی «د» و «هـ» که بالاترین رده سنی هستند مد نظر قرار دادیم. به نوعی می‌توان گفت معیار ما برای داوری ذهنیت بود نه تکنیک.

مجاوری‌آگاه در ادامه تاکید کرد: به نظرم اگر پیش از مسابقه کارگاهی برگزار می‌شد تا بچه‌های چینی ساکن ایران با بچه‌های ایرانی در آن حضور داشتند و از نزدیک با سبک زندگی و آدام و رسوم هم آشنا می‌شدند، نتیجه حاصل شده از این کارگاه در آثار بچه‌ها کاملا متفاوت می‌بود. چرا که بچه‌ها با فرهنگ چین و ایران آشنایی بیشتری داشتند و این آشنایی در نوع انتقال مفاهیم در آثارشان به وضوح دیده می‌شد.

معیار ما برای داوری آثار کودک ذهنیت بود نه تکنیک/ مربیان کانون در این جشنواره ملی تشویق شوند

او در پایان سخنان خود یک پیشنهاد ارائه کرد و گفت: پیشنهادم این است که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جشنواره ملی تشویق شوند، چرا که قدم‌قدم آنها در هموار شدن مسیر این بچه‌ها به وضوح دیده می‌شد و حتی در آثار روند آموزش را کاملا حس می‌کردیم. آنچه که در این سال‌ها از مربیان کانون دیدم بسیار ارزشمند است و نیاز به تشویق شدن به‌وضوح حس می‌شود. این مجموعه کاری که ارائه شده است، تنها نتیجه همکاری آنهاست که بسیار ارزشمند و قابل احترام است.

دومین جشنواره ملی نقاشی کودکان و نوجوانان، با موضوع آداب و رسوم در خانواده‌های کشور چین و ایران با همکاری سفارت جمهوری خلق چین و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =