خاطره‌بازی با ۱۲ دوره جشنواره پویانمایی و یادی از رفتگان

این روزها وقتی وارد مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌شوید، نمایشگاهی خاطره‌انگیز از ادوار گذشته دوسالانه پویانمایی تهران با عنوان «نما نگار» را می‌توانید مشاهده کنید که شامل عکس‌هایی از داوران ایرانی و خارجی و برگزیدگان جشنواره‌های گذشته و همچنین عکس‌هایی از شور و هیجان جوانان علاقمندی است که در سال‌های مختلف در این رویداد بزرگ انیمیشن حضور داشته‌اند.

همچنین، در کنار این نمایشگاه می‌توانید عکس‌های طراحی شده دیجیتال از هنرمندان، انیماتورها و مسئولان درگذشته سال‌های متمادی جشنواره پویانمایی شامل اکبر عالمی، وجیه‌الله فردمقدم، امیرحسن ندایی، مهدی ‌امامی، وحید نصیریان، مهدی سماکار و اسفندیار احمدیه را تماشا کنید.

این نمایشگاه، بازدیدکنندگانی نیز دارد که عموماً جذب عکس‌های سیاه و سفید می‌شوند. یکی از این بازدیدکنندگان که دانشجوی رشته انیمیشن است درباره حضورش در این بخش از جشنواره و تماشای عکس‌های استادان حوزه انیمیشن و ادوار گذشته جشنواره پویانمایی اظهار کرد: دیدن این عکس‌ها و تماشای شور و هیجان جشنواره پویانمایی در سال‌های قبل بسیار برایم جالب است.

وی افزود: فکر می‌کنم این شور و هیاهو که در دوره‌های قبل جشنواره پویانمایی وجود داشته به  جشنواره‌های آینده و نسل بعدی انیماتورها انتقال پیدا کرده است. دیدن عکس‌های استادانی چون اکبر عالمی و وحید نصیریان نیز ناراحتم کرد زیرا دیگر کنار ما نیستند.

خاطره‌بازی با ۱۲ دوره جشنواره پویانمایی و یادی از رفتگان

اما بهنام سامیان هنرمند عکاسی که نمایشگاه «نما نگار» را تدوین و نمایشگاه‌گردانی کرده است، دراین‌باره گفت: نمایشگاه مروری بر دوازده دوره گذشته جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را در قالب ۱۲ تابلوی عکس‌های کلاژ شده داریم. هر تابلو نیز متشکل از حدود ۲۰ الی ۲۵ قطعه عکس منتخب از هر دوره جشنواره پویانمایی تهران است که عکس‌هایی از برگزیدگان و حال و هوای جشنواره از تولید تا برگزاری جشنواره‌ را به مخاطب نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که عکس‌های کلاژشده حدود ۲۵۰ قطعه است، توضیح داد: دوره اول تا چهارم جشنواره پویانمایی تهران عکس‌ها آنالوگ بودند و نگاتیوها را اسکن کردیم و عکس‌ها را با توجه به ویژگی‌هایی که مناسب‌تر دیدیم به همراه همکارم شیوا بخشی انتخاب کردیم. در دوره‌هایی که عکس‌های جشنواره آنالوگ بودند، طبیعتاً تعداد عکس‌ها زیاد نبود و انتخاب‌ها زمان کمتری گرفت اما از دوره چهارم تاکنون که عکس‌ها دیجیتال هستند تعداد زیادی قطعه عکس داشتیم (حداقل ۲ هزار قطعه در هر دوره) که منتخبی از آنها را برگزیدیم.

خاطره‌بازی با ۱۲ دوره جشنواره پویانمایی و یادی از رفتگان

سامیان با ذکر خاطره‌ای از دوره نهم جشنواره پویانمایی بیان کرد: در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، الکساندر پتروف انیماتور روسی نیز حضور داشت که حضورش جشنواره را تحت تاثیر قرار داد و جوانان علاقه‌مند بسیاری را جذب کرد به همین دلیل عکس‌های یادگاری بسیاری نیز از او با نوجوانان و جوانان و شور و هیجان آنها ثبت شد.

وی در پایان گفت: علاوه بر این عکس‌های خاطره‌انگیز ادوار گذشته جشنواره، هشت تابلو از هنرمندانی که در بین ما نیستند به نمایش گذاشتیم که با تکنیک عکس دیجیتال چاپ شده‌اند. عکس‌های ادوار گذشته جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نیز به دلیل این‌که تداعی کننده خاطرات و نشان و حال و هوای گذشته باشد، به صورت سیاه و سفید چاپ شده‌اند.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر تا روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به جشنواره سر می‌زنید حتما به این بخش نمایشگاهی هم بروید و با کمک عکس‌ها سفری به گذشته‌ها داشته باشید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =