کد خبر: 338121
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
بازدید 43
 دومین جلسه کارگاه خوانش متون کهن رویداد تجربه گویی

دومین جلسه کارگاه خوانش متون کهن رویداد تجربه گویی با حضور اعظم رنجبر جهرمی نویسنده و پژوهشگر، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، دومین جلسه کارگاه خوانش متون کهن رویداد تجربه گویی با حضور اعظم رنجبر جهرمی، نویسنده و پژوهشگر در ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.


این رویداد که با اهداف حضور و فعالیت موثر اعضا نوجوان و ارشد در نشست های تخصصی خوانش کتاب، افزایش آگاهی مربیان نسبت به ادبیات کهن و لزوم برپایی این دست کارگاه ها در مراکز، آگاهی اعضا نسبت به نویسندگان و شاعران بنام دوران گذشته، افزایش سرانه ی مطالعه کتاب توسط اعضا، خانواده ها و مربیان، آگاهی مربیان نسبت به چگونگی طرح درس نویسی کارگاه خوانش متون برگزار شد؛ مربیان مراکز در دو بخش بررسی طرح درس های ارسالی مراکز و ارائه راهکاری فن بیانی برای رفع ضعف اعضا در خوانش متون به بحث و گفتگو پرداختند.


اعظم رنجبرجهرمی با تاکید بر انتخاب حکایت ها گفت: حکایات باید متناسب با درک و فهم و نیاز گروه سنی مخاطب تعیین گردد. استفاده از تجربه اعضا و خاطره گویی از ویژگی مثبت طرح درس است که اعضا تجربه زیستی خودشان را در مواجهه با موضوع بیان می کنند و باعث تثبیت مفاهیم در ذهن آن ها می شود؛   و همراه کردن جلسات خوانش با نمایش حکایت توسط اعضا نکته مثبتی در جهت علاقمندی و جذب اعضا به کارگاههای خوانش متون است.


وی در ادامه گفت: در کارگاه های خوانش متون تاکید بر خوانش متن است نه ساده نویسی یا داستانک نویسی. و مربیان در شیوه اجرا باید به این مهم توجه داشته باشند که گاهی تلفیق دو فعالیت نتیجه عکس می دهد و اعضا از فعالیت خوانش دور می شوند، همه اعضا علاقمند به خوانش در نوشتن توانمند و یا علاقمند نیستند. توجه به ویژگی ها و علاقمندی ها و فهم اعضا در انتخاب حکایتها بسیار مهم است و همکاران می بایست حکایت های مناسب را انتخاب کنند و شیوه های جذاب برای آموزش داشته باشند؛ و در نظر داشته باشند که اهدافی برای یک دوره کارگاه و یک گروه مخاطب در نظر گرفته شود تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسند.


این پژوهشگر افزود: در اجرای حکایت ها باید به این نکته توجه داشت که تکرار زیاد نیز موجب دلزدگی اعضا می شود. آموزش مستقیم یا آموزش شفاهی و پرسیدن معنی واژه ها و یا آرایه ها در کارگاه خوانش ممنوع است، و تنها ذکر زیبایی هایی که آرایه ها در متن ایجاد کرده اند جهت رساندن اعضا به لذت ادبی کفایت می کند.


رنجبر جهرمی در پایان گفت: . نوشتن شیوه اجرا و جزییات مد نظر مربی در قسمت سر فصل های آموزشی بسیار لازم و ضروری است و طرح درسهای کامل همراه با شیوه اجرا، گنجینه غنی برای اجرای کارگاههای موفق خوانش خواهند بود.
در بخش دوم کارگاه اعظم رنجبر جهرمی، تعدادی از ضعف های بیانی مانند لرزش صدا، کامل ادا نکردن کلمه، تپق زدن، تن صدای ضعیف یکنواخت صحبت کردن و تند حرف زدن را توضیح داد و راهکارهای تقویت فن بیان را به مربیان آموزش داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =