کارگاه «خوانش متون» در کانون فارس

به مناسبت روز بزرگداشت سعدی، کارگاه «خوانش متون» در کانون فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در یک اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ کارگاه خوانش متون، به مناسبت روز بزرگداشت سعدی، با حضور اعظم رنجبر جهرمی نویسنده و پژوهشگر به صورت مجازی و با حضور بیش از صد نفر از اعضا نونگاه و نوجوان مراکز استان برگزار شد.

افزایش حضور و فعالیت موثر اعضا نوجوان و ارشد در نشست های تخصصی خوانش کتاب، افزایش آگاهی مربیان نسبت به ادبیات کهن و لزوم برپایی این دست کارگاه ها در مراکز، آشنایی و جذب نوجوانان به کارگاه های خوانش متون، افزایش آگاهی اعضا نسبت به نویسندگان و شاعران بنام دوران گذشته، افزایش سرانه ی مطالعه کتاب توسط اعضا، خانواده ها و مربیان، از اهداف برگزاری این کارگاه بود.

در ابتدای این کارگاه اعظم رنجبر جهرمی پیشینه ای در مورد برگزاری کارگاه های خوانش متون ارائه داد و گفت: سال هاست این کارگاه را به صورت مجازی و حضوری با اعضا اجرا کرده و این کارگاه بسیار مورد استقبال اعضا بوده است. وی سپس حکایت چهارم از باب هفتم گلستان سعدی که در مورد معلم خوش اخلاق و بدخلاق است را انتخاب کرد؛ و در معرض دید اعضا قرار داد.

رنجبر جهرمی با توجه به خوانش اعضا، به ارائه نقاط ضعف و قوت خوانش آنها اشاره کرد و گفت: باید تفاوت در خوانش نوع اشعار را راعایت کنیم؛ به عنوان مثال اشعار حماسی باید محکم و کوبنده خوانده شود؛ ولی اشعار لطیف سعدی را باید آرام، ملایم و با انتقال‌ حس خواند. خواننده حکایت ها باید تسلط کامل بر متن داشته باشد، و قبل از خوانش متن تمرین کند و خوانش به صورت بداهه انجام نشود.

این نویسنده به قدرت صدا در خوانش اشاره کرد و گفت: قدرت صدا باید به گونه ای باشد که صدای خواننده به مخاطب برسد و لحن خوانش بسیار اهمیت دارد؛ به عنوان مثال این حکایت و بسیاری از حکایات گلستان؛ جنبه ی نصیحتی دارد. اگر نصیحت کننده با لحن تند و صدای نامناسب این کار را انجام بدهد، تاثیرگذاری لازم انجام نخواهد شد.
وی در پایان افزود: کسی که خوانش متون کار می کند باید امانت دار باشد؛ چراکه خواننده نماینده نویسنده ی متن است و باید با شفافیت کامل مقصود نویسنده منتقل شود.
در ادامه تعدادی از اعضای کارگاه های خوانش متون، خوانش اشعار و حکایت های سعدی را انجام دادند.
در پایان جلسه نیز، پویش «شکر درگاهت خدایا» برای اعضا توضیح داده شد؛ و اعضا به شرکت در این پویش دعوت شدند.
کارگاه «خوانش متون» در کانون فارس
کارگاه «خوانش متون» در کانون فارس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =