شخصیت‌های پویانمایی در ذهن بچه‌ها با پیوست‌های فرهنگی ماندگار می‌شود

تهیه‌کننده فیلم پرمخاطب «بچه زرنگ» می‌گوید: برای ماندگار کردن شخصیت‌های پویانمایی در ذهن بچه‌ها، تولید و انتشار پیوست‌های فرهنگی از جمله کتاب ضروری است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد جعفری رئیس هیئت مدیره «گروه هنر پویا» با حضور در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این زمینه بیان کرد: در خارج از این مرز و بوم وقتی پویانمایی «مرد عنکبوتی» یا «فیروزن»ساخته می‌شود به دنبال آن محصولات بسیاری از جمله اسباب‌بازی و لباس و ده‌ها کالای مرتبط دیگر هم تولید شده و در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد. به همین‌خاطر ضرورت دارد ما هم به این پیوست فرهنگی توجه کنیم و برای ماندگار کردن یک شخصیت در ذهن بچه‌ها به این موضوع مهم بپردازیم.

به گفته تهیه‌کننده «فیلشاه»، بچه‌ها از طریق تخیل خود با قهرمان‌های قصه ارتباط می‌گیرند و در خیال خود با آنها زندگی می‌کنند. بعد دل‌شان می‌خواهد این ارتباط، استمرار و به دنیای واقعی راه یابد. به همین‌خاطر است که دوست دارند تصویر شخصیت مورد علاقه‌شان را روی پیراهن و کیف و بالش و پتوی خود ببینند.

جعفری در پاسخ به این‌که شخصیت‌هایی چون «بچه زرنگ» چه اندازه می‌توانند با شخصیت‌های معروف فیلم‌های خارجی رقابت کنند، بیان کرد: مفهومی وجود دارد به اسم «ضریب نفوذ کارآکتر». مثلا وقتی یک فرآورده غذایی تولید می‌شود ابتدا باید آن را تبلیغ و معرفی کنند. سپس مخاطب، محصول مورد نظر را تهیه و مصرف می‌کند و در صورت رضایت، خرید خود را تکرار و آن را به دیگران هم معرفی خواهد کرد. درمورد محصولات فرهنگی هم چنین است. ما فقط ۱۰ سال است که در زمینه صنعت پویانمایی، فعالیت می‌کنیم و نباید خود را با شرکت‌های بزرگ خارجی  بسنجیم.

شخصیت‌های پویانمایی در ذهن بچه‌ها با پیوست‌های فرهنگی ماندگار می‌شود

تهیه‌کننده «بچه زرنگ» فیلمی که محصول مشترک کانون پرورش فکری و «گروه هنر پویا» است و در شمار پرمخاطب‌ترین فیلم‌های پویانمایی ایرانی قرار گرفته است در ادامه گفته‌های خود با اشاره به این‌که شخصیت‌های داستانی، ارزش افزوده هر محصول هستند، گفت: وقتی تصویر میکی‌ماوس بر یک کالا نقش می‌بندد، قیمت آن بالاترمی‌رود چرا که بچه‌ها و پدر و مادرها این شخصیت را می‌شناسند. بنابراین لازم است ما هم از تمام ظرفیت‌های موجود برای شناسایی شخصیت‌های ایرانی استفاده کنیم.

جعفری، نبود قانون  حق‌نشر را یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان داخلی دانست و افزود: متاسفانه کشور ما، پیرو قانون حق‌نشر(کپی رایت) نیست. به همین‌خاطر کسانی که در زمینه تولید پوشاک، کالای خواب یا نوشت‌افزار فعالیت می‌کنند، ترجیح می‌دهند به جای این‌که با من ِتهیه‌کننده وارد مذاکره شوند و از «بچه زرنگ» استفاده کنند، سراغ «بت من» و «آنا» و «اِلسا» بروند. چون برای‌شان مقرون به‌صرفه‌تر است و لازم نیست مبلغی را بابت حق نشر پرداخت کنند.

تهیه‌کننده پویانمایی «شاهزاده روم» با اشاره به این‌که پویانمایی، موثرترین قالب برای بچه‌هاست بیان کرد: بچه‌ها، پویانمایی را دوست دارند و با قهرمان‌های آن، همذات‌پنداری می‌کنند. ما باید این هنر را جدی بگیریم و به آن توجه بیشتری داشته باشیم. لازم است کارهایی که تولید می‌شود، بدون هزینه و از طریق اکران آنلاین و البته تلویزیون در اختیار بچه‌ها قرار بگیرد. چراکه ۳۰۰ شهر ما هنوز سینما ندارند وتعداد زیادی از بچه‌های ما از این امکان محروم‌اند.

جعفری، همکاری با کانون پرورش فکری را یک تجربه بی‌بدیل دانست و افزود: من خودم را یک «کانونی» می‌دانم. کتابخانه‌های کانون، یکی از دل‌نشین‌ترین فضاها برای من و هم‌نسلانم بوده. به همین‌خاطر گروه هنر پویا بر آن شد تا در تولید «بچه زرنگ» با این نهاد فرهنگی همکاری کند و کانون به ما در طراحی بازی و کتاب و ساخت ترانه و معرفی اثر کمک کرد و این، ارزش افزوده کار بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =