به گزارش اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل کانون، هجدهم تیر، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، فرصتی بود تا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور با برگزاری برنامههای متنوع فرهنگی، ادبی و هنری، یاد و خاطره مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودک ایران، را گرامی بدارند و کودکان و نوجوانان را با دنیای پر رمز و راز ادبیات آشنا کنند.
این گزارش به فعالیتهای برگزارشده در مراکز کانون هر ۳۱ استان کشور میپردازد و نشاندهنده تلاشهای گسترده برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و پرورش خلاقیت ادبی در نسل جوان است.
آذربایجان شرقی: نقد رمان «شمشیر نقرهای» در تبریز
مرکز شماره یک کانون پرورش فکری تبریز میزبان نشستی ویژه برای گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان بود. در این برنامه، با حضور اعضای انجمن نویسندگان نوجوان شهریار، رمان «شمشیر نقرهای» نوشته یان سرالیر و ترجمه مجید عمیق نقد و بررسی شد.
این نشست با حضور حسین قربانزادهخیاوی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک، و بیش از ۳۵ نفر از اعضای دختر و پسر مراکز تبریز و ۲۵ نفر از اعضای مراکز شهرستانها بهصورت برخط برگزار شد. نوجوانان در این نشست به تحلیل سبک و قلم نویسنده، شخصیتپردازی داستان و تأثیر جنگ بر زندگی و روحیات کودکان و نوجوانان پرداختند.
این برنامه فرصتی بود تا اعضا با نقد ادبی آشنا شوند و دیدگاههای خود را در فضایی تعاملی به اشتراک بگذارند.
آذربایجان غربی: چهار فصل شاعری در ارومیه
نخستین نشست «چهار فصل شاعری» در ارومیه با محوریت بررسی تأثیر نیما یوشیج بر شعر نوجوان امروز برگزار شد.
عباس باقینژاد، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی، در این برنامه به تحلیل ویژگیهای شعر نیمایی، تفاوت آن با قالبهای کلاسیک و سپید و نقش نیما در تحول ادبیات معاصر، بهویژه شعر کودک و نوجوان، پرداخت. موضوعهایی مانند «چرا نیما بخوانیم»، «شعر نو و نوجوان امروز» و «نقش نیما در جریانهای نوگرایانه ادبیات کودک» از محورهای اصلی بحث بود.
اعضای نوجوان انجمن ادبی ارومیه در بخش پایانی به شعرخوانی پرداختند و آثارشان از سوی مهمان برنامه نقد شد، که این امر به تقویت مهارتهای ادبی و خلاقیت آنها کمک کرد.
اردبیل: پاسداشت مفاخر ادبی با برنامههای متنوع در مراکز کانون
در مراکز فرهنگیهنری کانون اردبیل، ویژهبرنامههایی با محوریت معرفی شخصیت و آثار مهدی آذریزدی برگزار شد. این برنامهها شامل فعالیتهایی مانند قصهگویی از کتابهای معروف این نویسنده، مانند «قصههای خوب برای بچههای خوب»، کارگاههای نوشتن خلاق، نقاشی با الهام از داستانها و شعرخوانی بود. مربیان کانون با استفاده از روشهای خلاقانه، تلاش کردند تا مفاهیم ادبی را به شکلی جذاب برای کودکان و نوجوانان ارائه کنند.
همچنین، نمایشگاهی از آثار اعضا با موضوع ادبیات کودک در برخی مراکز برپا شد که با استقبال خانوادهها همراه بود. این فعالیتها به تقویت ارتباط کودکان با ادبیات و تشویق آنها به مطالعه کمک کرد.
اصفهان: آوای قلم در مرکز ۹ اصفهان، گزبرخوار
مراکز شماره ۹ اصفهان و گزبرخوار با برگزاری برنامههای متنوع، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را جشن گرفتند. در مرکز گزبرخوار، ویژهبرنامه «من یار مهربانم» طی دو روز برگزار شد که شامل معرفی کتابهای «قصههای خوب برای بچههای خوب»، قصهگویی، نوشتن کلمات خلاقانه در قالب آواها با عنوان «آوای قلم» برای کودکان و نگارش «قصههای نو» با موضوع «کتاب جادویی من» برای نوجوانان بود.
مرکز شماره ۹ کانون اصفهان نیز برنامه «آوای قلم» را اجرا کرد که در آن کودکان با ساخت کاردستی قلم و شخصیتبخشی به آن، متون خلاقانهای خلق کردند و با سبکهای داستانی بهصورت غیرمستقیم آشنا شدند. این فعالیتها به تقویت خلاقیت و مهارتهای نوشتاری اعضا کمک کرد.
البرز: ابزار نویسنده، کلمه و تخیل
در کرج، الهام مظفری، نویسنده و مربی کانون، در کارگاه «چگونه بنویسیم؟» که به همت پاتوق نوجوان مرکز مجتمع کانون برگزار شد، ابزار اصلی نویسنده را کلمه و قدرت تخیل او دانست.
او تأکید کرد که جانبخشی به اشیاء، ارزش کلمهها را در خلق آثار ادبی تکمیل میکند. این برنامه با حضور نوجوانان مشتاق، فضایی برای تقویت مهارتهای نویسندگی و خلاقیت ادبی فراهم کرد.
ایلام: آیین بزرگداشت با محوریت مهدی آذریزدی و فعالیتهای ادبی
مربیان مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، به فعالیتهای متنوعی از جمله معرفی شخصیت و آثار مهدی آذریزدی، برگزاری نشستهای تخصصی ادبی، روخوانی کتابهای این نویسنده مانند «قصههای خوب برای بچههای خوب» و «قصههای تازه از کتابهای کهن»، اجرای طرحهای ادبی و دلنوشتههای خلاقانه، و شعرخوانی پرداختند.
همچنین، از شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان دعوت شد تا با حضور در این برنامهها، تجربههای خود را با اعضا به اشتراک بگذارند. این نشستها با مشارکت فعال کودکان و نوجوانان برگزار شد و فضایی صمیمی برای تبادل نظر و تقویت مهارتهای ادبی ایجاد کرد. فعالیتهایی مانند کارگاههای داستاننویسی و نقاشی با الهام از قصهها نیز به جذابیت این برنامهها افزود.
بوشهر: ترویج ادبیات کهن با برنامههای خلاقانه
مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز ویژه برنامههایی تدارک دیدند. این ویژهبرنامهها با حضور اعضای کودک و نوجوان، مربیان و در برخی موارد نویسندگان و شاعران محلی برگزار شد. فعالیتها شامل قصهگویی از آثار ادبی کهن، معرفی کتابهای مهدی آذریزدی، کارگاههای نوشتن خلاق و شعرخوانی بود.
مربیان کانون با بهرهگیری از قالبهای خلاقانه مانند نمایش داستان و فعالیتهای گروهی، مفاهیم ارزشمند ادبی را به شکلی جذاب برای مخاطبان ارایه کردند. این برنامهها نهتنها به تقویت ارتباط کودکان با ادبیات کمک کرد، بلکه با ایجاد فضایی شاد و تعاملی، علاقه به مطالعه را در میان اعضا افزایش داد.
همچنین، برخی مراکز کانون نمایشگاههایی از آثار ادبی و هنری اعضا برپا کردند که با استقبال خانوادهها مواجه شد.
تهران: قصههای صوتی آذریزدی در خانهها
کانون تهران دو قصه صوتی از آثار مهدی آذریزدی را به مناسبت این روز منتشر کرد. این قصهها از مجموعه «قصههای خوب برای بچههای خوب» با خوانش مریم اسدی، مربی مرکز شماره ۲ تهران، بازنشر شد.
معصومه کرمی، کارشناس فرهنگی، تولید کتابهای گویا را از برنامههای سال ۱۴۰۴ کانون تهران برای ترویج کتابخوانی اعلام کرد.
چهارمحال و بختیاری: شعر آیینی در شهرکرد
اعضای انجمن شاعران نوجوان (یاقوت) در مرکز شماره ۳ شهرکرد با ویژگیهای شعر آیینی و عاشورایی آشنا شدند.
وحید برزگر، کارشناس مهمان، به نقد آثار اعضا پرداخت و بر اهمیت تناسب فرم و محتوا، استفاده از تصاویر هنرمندانه و پرهیز از مستقیمگویی در شعر تأکید کرد.
خراسان رضوی: گرامیداشت آذریزدی در قوچان
مرکز فرهنگیهنری قوچان با برگزاری ویژهبرنامهای، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را با محوریت آثار بازنویسیشده مهدی آذریزدی گرامی داشت.
این برنامه با هدف آشنایی اعضا کانون با ادبیات کلاسیک و تقویت مهارتهای ادبی برگزار شد.
خراسان جنوبی: ادبیات کهن در بیرجند
کانون بیرجند برنامهای با محوریت ادبیات کهن برگزار کرد که شامل معرفی زندگی و آثار مهدی آذریزدی، شعرخوانی و گفتوگو درباره آثار شاعران بزرگ مانند حافظ، سعدی و نظامی بود. این برنامه کودکان و نوجوانان را به دنیای شعر و حکمت ادبیات فارسی برد.
خراسان شمالی: قصهگویی و نمایش خلاق در اسفراین
کتابخانه سیار کانون اسفراین با اجرای داستان «خرگوش باهوش» و نمایش خلاق از سوی اعضا، روز ادبیات کودک و نوجوان را جشن گرفت. این برنامهها با هدف تقویت خلاقیت و شادی کودکان برگزار شد.
خوزستان: نقد شعر عاشورایی در «اقلیم قلم»
ششمین نشست استانی «اقلیم قلم» بهصورت برخط برگزار شد و کتاب شعر «هنگام باران بود» اثر سیدحبیب نظاری با مضمون عاشورایی نقد شد.
این برنامه با حضور مربیان، اعضای انجمنهای ادبی و باشگاه سیمرغ، به تحلیل جنبههای محتوایی و تصویری این اثر پرداخت.
زنجان: قصه و فرهنگ در قیدار
مرکز قیدار با برنامههای متنوع، کودکان و نوجوانان را با آثار مهدی آذریزدی و متون کهن فارسی مانند گلستان سعدی و مثنوی مولانا آشنا کرد. حلقههای ادبی و بازخوانی داستانها، فضایی صمیمی برای ترویج کتابخوانی ایجاد کرد.
سمنان: نقد شعر کودک در «از این باغ شرقی»
نشست تخصصی «از این باغ شرقی» در سمنان، پنج کتاب شعر کودک با عنوانهای «دارد هوای تازه میآید» سروده محمود پوروهاب، «آلوئه ورا» سروده سعیده موسویزاده، «کله پنیری» سروده مریم اسلامی، «تو باز میخندی» سروده طیبه شامانی و «بهترین نان جهان» سروده پروانه شیرازی، را نقد کرد.
کودکان و نوجوانان پس از مطالعه این آثار، نظرهای خود را در کارگاههای ادبی ارائه کردند.
سیستان و بلوچستان: فعالیتهای گروهی و کارگاهی
مراکز کانون سیستان و بلوچستان با برنامههای فرهنگی و ادبی، کودکان و نوجوانان را با مفهوم ادبیات کودک و آثار مهدی آذریزدی آشنا کردند.
فعالیتهایی مانند بلندخوانی کتاب، نقاشی و خلق نوشتههای ادبی، بهصورت گروهی اجرا شد.
فارس: «درخت مقاومت» و کارگاه نویسندگی در شیراز و اوز
مرکز شماره یک شیراز برنامه «درخت مقاومت» را با همکاری نهاد کتابخانههای عمومی برگزار کرد. این برنامه با حضور شاعران و نویسندگان برجسته مانند هادی فردوسی و معصومه مرادی، به معرفی ادبیات پایداری و مقاومت پرداخت. کارگاههای شعر و داستاننویسی و شعرخوانی اعضا، از بخشهای جذاب این رویداد بود.
در اوز نیز کارگاه نویسندگی با حضور نویسندگان محلی و معرفی کتاب «دهکده شیرینیفروشها» برگزار شد که با استقبال خانوادهها و فعالان فرهنگی همراه بود.
قزوین: آیینهای متنوع ادبی و فرهنگی در مراکز کانون
مرکز فرهنگیهنری شماره یک قزوین ویژهبرنامهای برای اعضای دختر خود برگزار کرد. در این برنامه، از اعضای ارشد و موفق مانند زهره طاهر و مریم پیروی دعوت شد تا به خاطرهگویی بپردازند و درباره زندگی و آثار مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودک ایران، صحبت کنند. این مرکز همچنین میزبان فعالیتهایی چون مسابقه داستانگویی، شاهنامهخوانی، حافظخوانی و قصهگویی از سوی اعضا کانون بود که فضایی صمیمی و پرشور برای ترویج ادبیات ایجاد کرد.
در مراکز فرهنگیهنری کانون بویینزهرا، ضیاءآباد، تاکستان، آوج و شریفیه نیز برنامههای متنوعی با محوریت نوشتن خلاق، معرفی نویسندگان برجسته کودک و نوجوان ایرانی، کارگاه نقاشی و فعالیتهای قرآنی با موضوع قلم و نوشتن، قصهگویی از کتاب «قصههای خوب برای بچههای خوب» از سوی اعضای نوجوان، گلستانخوانی، نمایشنامهخوانی و معرفی آثار سه نویسنده و شاعر کانون استان، یعنی مهدی مردانی، بتول پورشیخ و حنانه مهری، را اجرا کرد.
به مناسبت این روز، کارکنان کانون قزوین در یک دورهمی ادبی گرد هم آمدند.
کردستان: پیوند ادبیات و سینما در سنندج
مرکز شماره یک کانون سنندج با نمایش فیلمی از جلال نصیری و برنامههایی مانند سعدیخوانی و داستانگویی، روز ادبیات کودک را با پیوند ادبیات و سینما جشن گرفت. این برنامه به مسائل تربیتی و عدالت اجتماعی پرداخت.
کرمان: تجلیل از نویسندگان کودک با پیام مدیرکل
اکبر خدادادی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، در پیامی به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، نوشتن برای کودکان را یکی از شریفترین کارهای جهان دانست.
مراکز کانون کرمان با برگزاری برنامههای فرهنگی و ادبی، از جمله قصهگویی، شعرخوانی و کارگاههای نوشتن خلاق، این روز را گرامی داشتند و کودکان و نوجوانان را با آثار ادبی آشنا کردند.
کرمانشاه: گرامیداشت با برنامههای متنوع فرهنگی و ادبی
مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه با برگزاری فعالیتهایی مانند قصهگویی از آثار مهدی آذریزدی، کارگاههای نوشتن خلاق، شعرخوانی و نقاشی با الهام از داستانهای ادبی، تلاش کردند اهمیت ادبیات کودک را برای اعضا تبیین کنند.
این برنامهها شامل معرفی کتابهای برجسته ادبیات کودک، مانند «قصههای خوب برای بچههای خوب» و برگزاری حلقههای گفتوگو درباره نقش داستان در پرورش تخیل و خلاقیت بود. برخی مراکز نیز نمایشگاههایی از آثار ادبی و هنری اعضا برپا کردند که با استقبال کودکان و خانوادهها مواجه شد. این فعالیتها با هدف تقویت ارتباط کودکان با کتاب و ادبیات و تشویق آنها به مطالعه و خلق آثار خلاقانه برگزار شد.
کهگیلویه و بویراحمد: «برای بچههای خوب» در یاسوج
ویژهبرنامه «برای بچههای خوب» در یاسوج با رونمایی از کتاب «گذر» نوشته هانیه خدیوینسب برگزار شد. این برنامه با حضور مدیرکل کانون و اساتید، بر نقش ادبیات در پرورش خلاقیت تأکید کرد. همچنین برگزیدگان فراخوان «جادوی قلم» در بخشهای شعر، داستان و متن ادبی معرفی شدند.
گلستان: پرورش نویسندگان آیندهساز
الهه غیناقی، مدیرکل کانون گلستان، در نشستی با حضور نویسندگان و شاعران، از تشکیل باشگاه نویسندگی و کمیته کودک و نوجوان خبر داد.
مراکز کانون گلستان نیز با برنامههای متنوع، یاد مهدی آذریزدی را گرامی داشتند.
گیلان: «قصههای خوب، یادهای خوب» در انزلی
مرکز شماره ۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرانزلی به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، ویژهبرنامه «قصههای خوب، یادهای خوب» را در ۱۸ تیر ۱۴۰۴ برگزار کرد. این برنامه با حضور جمعی از اعضای دختر نوجوان و با هدف ارجگذاری به تلاشهای مهدی آذریزدی برای بازنویسی قصههای کهن و دینی و تقویت مهارتهای ادبی و هنری اعضا اجرا شد.
در این رویداد، جلد پنجم از مجموعه «قصههای خوب برای بچههای خوب» که به قصههای قرآنی و زندگی پیامبران اختصاص دارد، محور فعالیتهای خلاقانه قرار گرفت. نوجوانان با مطالعه بخشهایی از این قصهها، به تصویرسازی داستانهای پیامبران پرداختند و برداشتهای خود از مفاهیم اخلاقی و انسانی را در قالب متنهای ادبی کوتاه و احساسی خلق کردند.
برپایی نمایشگاه آثار اعضا برای بازدید کودکان، نوجوانان و خانوادهها و گفتوگوی حاضران درباره تجربههای کسبشده، پایانبخش این برنامه بود. این فعالیتها نهتنها به ترویج مطالعه آثار فاخر ادبی کمک کرد، بلکه فضایی برای اندیشهورزی و خلق روایتهای بصری و نوشتاری با تکیه بر مفاهیم اخلاقی فراهم آورد.
لرستان: گرامیداشت با تأکید بر نقش ادبیات در رشد کودکان
مراکز کانون در سراسر استان لرستان با تدارک ویژهای به استقبال این روز رفتند. برنامهها شامل معرفی شخصیت و آثار مهدی آذریزدی، قصهگویی از کتابهای این نویسنده، شعرخوانی، پخش کلیپهای مرتبط با ادبیات کودک، و برگزاری کارگاههای نوشتن خلاق با استفاده از تصویرسازی بود. همچنین، از اساتید و صاحبنظران حوزه ادبیات کودک بهصورت مجازی و تلفنی دعوت شد تا سخنرانی کنند و تبادل نظر با اعضا داشته باشند.
از جمله فعالیتهای اجرا شده میتوان به قصهگویی از «قصههای خوب برای بچههای خوب»، گلستانخوانی، و کارگاههای داستاننویسی اشاره کرد. این برنامهها بر نقش نویسندگان در پرورش تخیل و شکلگیری شخصیت کودکان تأکید داشتند و به کودکان این پیام را منتقل کردند که هر یک از آنها میتوانند با قلم خود داستانهای جذاب و آموزنده خلق کنند.
نمایشگاههایی از آثار ادبی و هنری اعضا نیز در برخی مراکز برگزار شد که با استقبال گسترده مواجه شد.
مازندران: شعر و قصه در قائمشهر
کانون قائمشهر با برنامههایی مانند حافظخوانی، شاهنامهخوانی و بررسی کتاب «سرزمین مردهها و زندهها»، فضایی پرشور برای گرامیداشت ادبیات کودک ایجاد کرد.
مرکز شماره یک ساری با نمایش مستندی از زندگی مهدی آذریزدی و تحلیل آثار او، نقش این نویسنده را در ادبیات کودک ایران بررسی کرد. شعرخوانی و داستانخوانی اعضا نیز از بخشهای این برنامه بود.
مرکزی: کارگاه شعرسرایی خلاق با محوریت محیط زیست
کارگاه ادبی شعرسرایی با حضور غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ویژه 60 نفر از اعضای باشگاه ادبی سیمرغ، انجمن شاعران نوجوان روشنا و مراکز فرهنگی هنری کانون برگزار شد.
اعضا در این کارگاه با اهمیت کشف خلاقانه و داشتن نگاهی بکر و متفاوت نسبت به عناصر طبیعت، چگونگی در آمیختن خیال با منطق شاعرانه، استفاده از زبان ساده و سالم آشنا شدند.
مدرس کارگاه ضمن خوانش اشعاری خلاقانه با موضوع محیط زیست به اهمیت احترام به طبیعت و دغدغههای زیست محیطی در اشعار شاعران کودک و نوجوان پرداخت و در مورد نحوه استفاده از تجربههای زیستی و ویژگیهای جغرافیایی و بومی در شعر سخن گفت.
هرمزگان: قصهگویی و تجلیل از نویسندگان
مرکز شماره ۳ بندرعباس با حضور امیرحسین والا، نویسنده کودک، برنامهای با محوریت قصههای مهدی آذریزدی برگزار کرد.
همچنین مدیرکل کانون هرمزگان از نویسندگان بومی تجلیل کرد. در بستک نیز نشستی با حضور امام جمعه و نویسندگان برگزار شد.
همدان: کمبود کتابهای دینی و برنامههای متنوع ادبی
سرپرست کانون همدان، در گفتوگو با خبر مرکز صدا و سیمای همدان، ضمن تشکر از پوشش رسانهای این رویدادها، به کمبود کتابهای دینی جذاب و خلاق برای کودکان، بهویژه در زمینه نهج البلاغه و قصههای قرآنی، اشاره کرد و آن را چالشی مهم در این حوزه دانست.
میلاد مرادی با اشاره به آثار مهدی آذریزدی، از جمله «قصههای خوب برای بچههای خوب»، «قصههای تازه از کتابهای کهن»، «مجموعه قصههای ساده»، «گربه ناقلا»، «گربه تنبل» و تصحیح «مثنوی» مولانا، او را پرشمارترین نویسنده تاریخ ادبیات کودک ایران نامید که بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای کودکان خلق کرده است. وی همچنین نویسندگان و شاعرانی مانند هوشنگ مرادیکرمانی، صمد بهرنگی، مصطفی رحماندوست و افسانه شعباننژاد را از چهرههای برجسته این حوزه دانست که آثارشان در مراکز کانون مورد استقبال قرار گرفته است.
یزد: سیوششمین نشست انجمن شعر نوجوان آفرینش در ابرکوه
به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، سیوششمین نشست انجمن شعر نوجوان آفرینش روز شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴ در ابرکوه برگزار شد. این برنامه با حضور ۲۲ عضو نوجوان دختر از انجمن شعر آفرینش، اعضای باشگاه سیمرغ و باشگاه قاف ابرکوه در فضایی صمیمی و ادبی به مدت یک ساعت و نیم برگزار شد و فرصتی برای بررسی زبان شعری نوجوان امروز و نقد آثار اعضا فراهم کرد.
در بخش اصلی این نشست، اشعار تعدادی از اعضای نوجوان مورد نقد و بررسی قرار گرفت. آثار مریم کریمی، فاطمه کریمی، نازنینرقیه خاموشی و فاطمه راجی از نظر زبان شعری، ساختار و محتوای عاطفی تحلیل شد.
این نقد و بررسیها به اعضا کمک کرد تا نقاط قوت و ضعف آثار خود را بهتر بشناسند و مهارتهای شعری خود را تقویت کنند. فضای تعاملی این نشست، فرصت گفتوگو و تبادل نظر میان اعضا و مربیان را فراهم کرد و به تقویت انگیزه و خلاقیت ادبی شرکتکنندگان انجامید. این برنامه نهتنها به گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان کمک کرد، بلکه با تمرکز بر شعر و خلاقیت ادبی، گامی مؤثر در راستای پرورش استعدادهای ادبی نسل جوان استان یزد برداشت.
روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۴ با شکوهی خاص در تمامی استانهای ایران برگزار شد. از نقد ادبی و شعرخوانی گرفته تا قصهگویی و کارگاههای خلاقیت، مراکز کانون پرورش فکری با برنامههای متنوع، نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و پرورش نسل آینده ایفا کردند. این تلاشها نهتنها یاد مهدی آذریزدی را زنده نگه داشت، بلکه بستری برای شکوفایی استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان فراهم کرد.