به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، نمایشگاه کتابهای حسی و لمسی که ابزاری نوین برای بهرهمندسازی مخاطبان نابینا و کمبینا از فرصتهای مطالعه و دانشاندوزی است، ۲۷ مهر ۱۴۰۴ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رودسر آغازبهکارکرد.
سفر کتابهای حسی و لمسی به گیلان
این مجموعه کتابهای حسی و لمسی که دارای بافتاری برجسته و ترکیبی هستند، ابزاری مهم برای کمک به کودکان نابینا فراهم میآورند تا با لمس اشیا، حیوانات و عناصر طبیعت، تصویری ذهنی دقیق از آنها به دستآورند.
این مجموعه آثار که از سوی مربیان کانون پرورش فکری و معلمان مدارس استثنایی تهیه و در بستر ویژهبرنامه «سفر کتاب»، راهی ۱۲ استان کشور شدند، به مناسبت هفته ملی کودک سال ۱۴۰۴ به استان گیلان رسیدند و پس از برپایی نمایشگاه، اجرای ویژهبرنامه و برگزاری نشست تخصصی، راهی مرکز فرهنگی هنری کانون رودسر شدند.
این نمایشگاه شامل یکصد کتاب حسی و لمسی با همراهی آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی و دیگر مجموعه فعال در عرصه خدماترسانی به کودکان با نیازهای ویژه، از ۲۶ ماه جاری در کانون پرورش فکری شهرستان رودسر برپاشد و بیش از پانصد نفر از کودکان، نوجوانان و خانوادهها از این آثار خلاقانه و هدفمند دیدنکردند.
این درحالیاست که برپایی نشست تخصصی بهمنظور آشناسازی هرچهبیشتر جامعه با نیازها و خواستههای این طیف از مخاطبان نیز در دستور کار دستاندرکاران قرارگرفت.
پرهیز از واژه «استثنایی» و لزوم صبر و آگاهی
در حاشیه این نمایشگاه، نشست تخصصی شیوههای ارتباط موثر با این کودکان برای خانوادهها برگزارشد و محمدرضا اسدی، کارشناس روانشناسی بالینی، مدرس دانشگاه و کارشناس صدا و سیما، میهمان ویژه این برنامهشد.
اسدی در این همنشینی تخصصی، کار با کودکان نابینا و دارای نیازهای ویژه را نیازمند صبر، آگاهی و شناخت عمیق از دنیای درونی آنان دانست و تاکیدکرد: ضرورتدارد که اولیا و جامعه از بهکارگیری واژههایی چون «استثنایی» برای پیشگیری از انتقال حس جدایی و تفاوت در ذهن کودک پرهیزکنند.
این روانشناس افزود: این واژه باید از ذهن و زبان ما کنار گذاشته شود؛ کودکان با نیازهای ویژه هم مانند دیگر کودکان، سرشار از توانایی و احساساند و پذیرش این کودکان به عنوان بخشی از فرایند زندگی، نخستین گام در مسیر تعامل موثر بهشمارمیرود.
وی همچنین در توصیههایی کاربردی به والدین، نکتههایی چون: درک دقیق نیازها، بهرهگیری از زبان ساده در ارتباط، ایجاد محیط امن و آرام، تشویق و حمایت عاطفی و انجام فعالیتهای مشترک را برای بهبود تعامل با این کودکان برشمرد.
قصهگویی برای کودکان و تاکید بر عدالت فرهنگی
طی برگزاری این نشست تخصصی، مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رودسر از فعالیتهای فرهنگی مشترک مخاطبان سخنگفت و توضیحداد: کانون خانه تمامی کودکان و نوجوانان است و در جهت نحقق عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، نگاهی ویژه به همه آیندهسازان ایران اسلامی دارد.
او همچنین، در جهت بهتصویرکشیدن اهمیت و اثربخشی فعالیتهای خلاقانه و آموزشهای غیرمسقیم کانون، به قصهگویی پرداخت و در ادامه از حاضران برای تماشای پویانمایی تولیدی این نهاد فرهنگی دعوتکرد.
بازدید مسوولان، کودکان، نوجوانان و خانوادهها از نمایشگاه کتابهای حسیـلمسی، دیگر برنامههای این روز بود و در این میان، تصمیمسازان، تصمیمگیران و کنشگران این عرصه بر ضرورت ادامهیافتن این حرکتهای اثربخش و تلاش برای آگاهیبخشی هرچهبیشتر به جامعه و ایجاد فرصتهای فرهنگی برابر برای کودکان با نیازهای ویژه تاکیدکردند.
گفتنیاست، این نمایشگاه که ۲۷ مهر ۱۴۰۴ برپاشد، تا روز چهارشنبه، سیام ماه جاری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رودسر واقع در خیابان شهدا، کوچه نیروی انتظامی، پذیرای علاقهمندان است.
شایان ذکر است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در راستای تحقق عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، در ۲ مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ رشت و رودسر به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، خدمات فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی ارائه میدهد.