به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، آیین پایانی دومین جشنواره ملی طرحهای ادبی خلاق با عنوان «در مسیر آفرینش» همراه با گشایش نمایشگاه «حکمت شاهنامه» روز ۲۹ آبان ۱۴۰۴ با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شماری از مدیران ستادی و استانی، مربیان، هنرمندان و برگزیدگان این رویداد در سالن شهید سلیمانی سمنان برگزار شد.
گرامیداشت یاد شهیدان و شهدای کودک و نوجوان
مدیرعامل کانون در ابتدای سخنانش با ادای احترام به مقام شهدا و بهویژه شهدای کودک و نوجوان، گفت: این نوجوانان مظلوم که در حملههای تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، سندی روشن از جنایتهای دشمنان ملت ایران هستند. یاد و نام این شهدا چراغ راه ماست و حضور خانوادههای معظم آنان برای ما مایه برکت و افتخار است.
او افزود: شهدا به ما نیاز ندارند؛ این ما هستیم که به آنها نیازمندیم و باید قدر لحظههایی را که در محضر نام و یاد آنان قرار میگیریم بدانیم.
جشنوارههای ادبی؛ فرصتی برای رشد تربیتی و ارتقای زبان فارسی
علامتی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری در کانون اظهار کرد: جریانها و جشنوارههای ادبی کانون، تنها رقابت برای برنده شدن نیست. این رویدادها مسیر تربیتی هستند که هدف آن ارتقای سطح دانش، مهارت و ذوق ادبی کودکان، نوجوانان و مربیان است.
به گفته او، این جشنواره که با همراهی معاونت فرهنگی کانون در زمینههای شعر، داستاننویسی، نوشتن خلاق، خوانش متون و مکاتبه برگزار شده، فرصتی ارزشمند برای مرور سیاستهای ادبی کانون و گفتوگو با مربیان و تاثیرگذاران حوزههای ادبی است.
مدیرعامل کانون از تلاشهای ادارهکل کانون استان سمنان و مرتضی مزینانی مدیرکل استان قدردانی کرد و برگزاری این رویداد را «موفق و اثرگذار» دانست.
دو مسیر اصلی فعالیتهای ادبی در کانون
علامتی بخش مهمی از سخنان خود را به تبیین «دو مسیر اصلی» فعالیتهای ادبی در کانون اختصاص داد و تأکید کرد: ما موظفیم برای همه کودکان -حتی آنهایی که قرار نیست شاعر یا نویسنده شوند- برنامه داشته باشیم. این گروه باید با ادبیات کهن آشنا شوند، چون زبان و ادبیات فارسی جزء اصلی فرهنگ ماست.
او راهکار این آشنایی را خوانش ساده و شیرین متون کهن دانست و گفت: سعدی، حافظ و شاهنامه باید با زبان ساده و قابلفهم برای بچهها خوانده شود تا شیرینی ادبیات را تجربه کنند.
مدیرعامل کانون همچنین به ضرورت معرفی چهرههای برجسته ادبیات فارسی به کودکان اشاره کرد و گفت این کار میتواند مسیر علاقهمندان را نیز روشنتر کند.
علامتی مسیر دوم را مربوط به کودکانی دانست که علاقه یا استعداد ادبی دارند و گفت: این مسیر در کانون سالهاست از طریق انجمنها، باشگاه سیمرغ و همکاری با آموزشوپرورش دنبال میشود و اکنون در باشگاه ادبی «قاف» به مرحله حرفهایتری رسیده است.
او با اشاره به حضور نوجوانان شاعر در نشست اخیر با غلامعلی حدادعادل گفت: امروز بیش از ۱۵۰ شاعر نوجوان در سطح ملی از سوی کانون پرورش فکری تربیت میشوند و بسیاری از آنها از شهرها و استانهای مختلف کشور برخاستهاند.
توسعه باشگاههای تخصصی؛ ضرورت تربیت نسل تازه هنرمندان
علامتی یکی از برنامههای پیشِرو را ایجاد باشگاههای جدید در حوزههای هنری دانست و گفت: باشگاه تصویرگری از نیازهای جدی کانون است. در هنرستانها نوجوانان توانمندی وجود دارند که باید شناسایی شوند. ما باید بستر تربیت نسل تازهای از هنرمندان و تصویرگران را فراهم کنیم.
او افزود: کانون امروز هم روی کیفیت و هم روی کشف استعدادهای واقعی تمرکز دارد. ما افتخار میکنیم که ۱۵۰ استعداد را دانهبهدانه پرورش میدهیم.
تقویت مهارت گفتوگو؛ از مهمترین نقشهای مربیان
مدیرعامل کانون بخش دیگری از سخنان خود را به «فرهنگ گفتوگو» اختصاص داد و با اشاره به نشست صبح همان روز با نوجوانان گفت: به نوجوانان گفتم یادداشتبرداری، هدفگذاری و برنامهریزی مهم است، اما گفتوگو از آن هم مهمتر است. بچهها باید یاد بگیرند با پدر و مادر، معلم و دوستان خود گفتوگو کنند.
او خطاب به مربیان تأکید کرد: شما نخستین کسانی هستید که به کودک میآموزید چگونه بشنود، چگونه بگوید، چگونه نقد کند و نقد را بپذیرد. مهارت شنیدن، پرسشگری، صبر و بیان درست خواستهها در کارگاههای شما باید تقویت شود.
علامتی تفکر انتقادی را یکی از پایههای اصلی این مهارتها دانست و گفت: کودک باید بتواند درست فکر کند، درست سخن بگوید و بهموقع پرسش کند.
پیشنهادها و تأکیدهای اجرایی مدیرعامل کانون
علامتی در ادامه سخنان خود چند پیشنهاد و مطالبه اجرایی را برای بهبود جشنوارهها و رویدادهای کانون مطرح کرد و گفت: اجازه دهید نوجوانان خودشان بخوانند، حتی اگر اشتباه کنند. اجرای زنده ارزش تربیتی بیشتری دارد و حس واقعیتری در آن نهفته است.
او پیشنهاد داد: گروهها و افرادی که یکبار در جشنوارهای برگزیده شدهاند، برای دو دوره از حضور در بخش رقابتی کنار گذاشته شوند تا فرصت برای استعدادهای جدید فراهم شود.
مدیرعامل کانون تأکید کرد: رویدادها باید به شکلی طراحی شوند که همه بچهها -نه فقط گروههای تکراری- فرصت دیدهشدن داشته باشند.
علامتی در پایان بار دیگر از مدیرکل و مربیان کانون استان سمنان و همه دستاندرکاران جشنواره «در مسیر آفرینش» قدردانی کرد و افزود: فعالیتهای ادبی در کانون باید از یک سو پایههای زبان فارسی را در ذهن همه کودکان محکم کند و از سوی دیگر مسیر رشد استعدادهای ادبی را تقویت کند. این دو مسیر مکمل یکدیگرند و هویت فرهنگی نسل آینده را شکل میدهند.
ارسال بیش از ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی «در مسیر آفرینش» در سمنان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در بخشی از این آیبن گفت: بیش از یکهزار اثر به دبیرخانه جشنواره ملی «در مسیر آفرینش» در بخشهای مختلف ارسال شد.
مرتضی مزینانی این گردهمایی را نمادی از همکاری و رفاقت دیرینه در عرصه آموزش و پرورش دانست.
وی با اشاره به اینکه ایده اولیه این جشنواره از «مرکز آفرینشهای ادبی کانون استان سمنان» شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز این جشنواره به چنان بالندگی رسیده که بیش از یکهزار اثر به دبیرخانه آن در بخشهای مختلف ارسال شده است.
مدیرکل کانون استان سمنان ادامه داد: این امر نشان میدهد که مربیان کانون و معلمان در سراسر کشور، این جشنواره را محلی برای تغییر و تحول در نظام آموزشی و عرصهای برای محک زدن دانستهها و بهکارگیری شیوههای نوین و خلاق دیدهاند.
مزینانی با بیان اینکه از بین آثار ارسالی، بیش از ۸۰۰ اثر به مرحله داوری رسید، افزود: داوران گرانقدر در یک فرآیند یکماهه، این آثار را با دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند و امروز از حدود ۳۰ اثر برتر تقدیر خواهد شد.
او با تأکید بر اینکه کانون استان سمنان هیچگونه دخل و تصرفی در روند داوری و نتایج آن نداشته است، گفت: ما تنها واسطهای بین ستاد ملی کانون و داوران بودیم و سعی کردیم در تمام مراحل، امانتداری را که شأن یک جشنواره با وزن و اعتبار «در مسیر آفرینش» است، رعایت کنیم.
مدیرکل کانون سمنان اظهار کرد: ما موظفیم راههایی پیشبینی کنیم تا دانشآموزان، هرچه بیشتر، باکیفیتتر و خلاقانهتر با زبان فارسی آشنا شوند و جشنواره طرحهای ادبی خلاق، دقیقاً همین مسیر را دنبال میکند.
مزینانی تصریح کرد: اگر تنها دستاورد این جشنواره این باشد که تعداد زیادی از مربیان و معلمان ما به این فکر بیفتند که چرا کودکان و نوجوانان امروز مانند گذشته به ادبیات علاقهمند نیستند، به هدف خود رسیدهایم.
وی ادامه داد: ما دیگر نمیتوانیم با شیوههای سخنرانیِ ۶۰ یا ۷۰ سال پیش، با ذائقه نوجوان و کودک امروز ارتباط برقرار کنیم و این شیوهها نیازمند تغییر هستند.
مدیرکل کانون استان سمنان اظهار امیدواری کرد که این جشنواره، آغاز راهی برای توجه بیشتر مربیان و معلمان به طراحیهای خلاقانه و متناسب با ذائقه نسل جدید باشد.

