پرواز مرغک کانون بر فراز آسمان ایران

اینجا آسمان ایران است. بادبادک‌های رنگی با نخ‌هایی که در دست بچه‌هاست همه جا به پرواز در آمده‌اند. فریادهای شادمانه و کودکانه‌شان آسمان را عطرآگین کرده است. چند روزی است که آن پایین خبرهایی است. واژه‌ها همه‌ی آن چیزهایی که بچه‌ها دوست دارند همیشنه بشنوند. جشن و جشنواره، مسابقه و جایزه مداد رنگی و نقاشی، بادبادک و دویدن در مسیر باد و مهم‌تر از همه «کانون» که همه‌ی این جشن‌ها و جایزه‌ها و نقاشی‌ها و بادبادک‌ها یعنی «کانون». این‌ها بدون «کانون» بی‌خاطره می‌شوند برای بچه‌ها.
اینجا آسمان ایران است. آن پایین روز جهانی کودک همراه با جشنواره یک هفته با کانون در حال برگزاری است که با حضور کودکان و نوجوانان همگی در کنار هم جمع‌شان به شدت! جور است.
گزارشی که می‌خوانید از همین برنامه‌ها تهیه شده از شور و شوق بچه‌ها، از حضور گرم خانواده‌ها از بازدیدهای دلگرم کننده مسئولان در ویژه برنامه‌های روز جهانی کودک و هفدهمین جشنواره سراسری یک هفته با کانون در استان‌های کشور.
●آذربایجان شرقی
ویژه برنامه‌های روز جهانی کودک در استان آذربایجان شرقی با افتتاح جشنواره یک هفته با کانون آغاز شد. در مراسم افتتاح جمعی از مسئولان استانی و اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز حضور داشتند. در طول این نمایشگاه نیز تعدادی از شهرداران مناطق، اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی و سایر مسئولان در جمع کودکان و نوجوانان حاضر شدند. غرفه‌های متنوع این نمایشگاه که اختصاص به معرفی فعالیت‌های کانون داشت مورد استقبال بازدید کنندگان قرار گرفت. حضور پرشور دانش‌آموزان مدارس و خانواده‌ها از نکات قابل توجه بود.ضمن آنکه نشست‌های تخصصی عکس کودک نیز در حاشیه‌ی جشنواره برگزار شد. به همین مناسبت هفتمین مرکز ثابت کانون نیز در یکی از محروم‌ترین مناطق تبریز افتتاح شد. حجت‌الاسلام ابراهیمی مدیر کانون استان نیز به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز به تشریح برنامه‌های کانون پرداخت.
●آذربایجان غربی
در آذربایجان غربی اعضای فعال این استان به همراه مدیر و کارشناسان به دیدار معاون سیاسی استاندار رفتند. اجرای جشن روز جهانی کودک برای اعضای سیار روستایی ارومیه، بزرگداشت روز جهانی کودک و هفته نیروی انتظامی در مراکز محمد یار، پلدشت، مهاباد و ماکو با برنامه‌های متنوع و حضور کارشناسان نیروی انتظامی و حضور کودکان در مراکز پلیس، برگزاری نشست تخصصی داستان در محل نمایشگاه یک هفته با کانون این استان از مهم‌ترین برنامه‌های این استان به مناسب روز جهانی کودک بود.
●اردبیل
جشنواره‌ی یک هفته با کانون در شهر اردبیل با حضور مسئولان استانی و جمعی از دانش‌آموزان افتتاح شد و در طول جشنواره نیز شاهد اجرای برنامه‌های متنوع بود. برگزاری جشنواره یک هفته با کانون در خلخال و کوثر با حضور امام جمعه و مسئولان شهری‌، دیدار معاون فرماندار و مسئولان گرمی از جشنواره یک هفته با کانون و حضور اعضای شماره 4 اردبیل در آسایشگاه سالمندان از دیگر برنامه‌های این مناسبت بود.
●اصفهان
مراکز کانون در استان اصفهان برنامه‌های مختلفی را در بزرگداشت روز جهانی کودک برگزار کردند. استاندار اصفهان نیز با حضور در محل جشنواره یک هفته با کانون از نزدیک با فعالیت‌های انجام شده بازدید کرد. برگزاری گردهمایی یک روزه اعضای منتخب هنری در اصفهان و برگزاری نشست تخصصی ادبی با حضور اعضاء و سیامک گلشیری نویسنده توانای کشور از برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی کودک در اصفهان بود.
●البرز
تالار شهید نژادفلاح کرج در روز جهانی کودک شاهد اجرای جشنی جذاب با حضور مسئولان و خانواده‌ها بود که در آن برنامه‌های جذابی اجرا شد. جشنواره یک هفته با کانون نیز در روزهای مختلف با عناوینی همچون «کودک و بازی» و «کودک، هنر و خلاقیت» اجرا شد. معاون سیاسی استاندار نیز از نمایشگاه یک هفته با کانون بازدید کرد. به همین مناسبت اعضای هشتگرد در مسابقه نقاشی روز جهانی کودک شرکت کردند.
●ایلام
کانون ایلام پیش از برگزاری جشن‌های روز جهانی کودک ستادی را با عنوان بزرگداشت روز جهانی کودک و به ریاست استاندار ایلام تشکیل داد. برگزاری جشن بزرگ روز جهانی کودک در پارک فرهنگی تفریحی چغا سبز ایلام با حضور پرشور خانواده‌ها، شنای رایگان کودکان ایلامی در روز جهانی کودک با همکاری بهزیستی، برگزاری جشن‌های روز جهانی کودک در سرابله، مهران و صالح‌آباد با حضور مسئولان این شهرستان‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های کانون ایلام به این مناسبت بود.
●بوشهر
تجمع هزار نفری کودکان و نوجوانان بوشهری در ساحل خلیج همیشه فارس با حضور انبوه کودکان و نوجوانان و مشارکت کانون استان بوشهر در نمایشگاه مسجد طراز اسلامی، بیداری اسلامی از برنامه‌های روز جهانی کودک بود. استقبال کودکان و نوجوانان بوشهری از نمایشگاه یک هفته با کانون به اندازه‌ای بود که این نمایشگاه تا 26 مهر تمدید شد. در این نمایشگاه غرفه‌های متعددی از فعالیت‌های کانون در معرض تماشای علاقه‌مندان قرار گرفت.
●تهران
در روز جهانی کودک مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون در تهران شاهد برنامه‌ای گسترده به همین مناسبت بود. ضمن آنکه نمایشگاه یک هفته با کانون نیز با استقبال مخاطبان روبرو شد. در این نمایشگاه غرفه‌هایی برای معرفی فعالیت‌های کانون برپا شده بود گام به گام تا اندیشه،آشنایی با حقوق کودکان، کتابخانه فراگیر و کارگاه‌های هنری از جمله‌ی این غرفه‌ها بود. مدیرعامل کانون نیز از این نمایشگاه دیدن کرد نشست تخصصی پژوهش با حضور پژوهش‌گران نوجوان در جنب این نمایشگاه برگزارشد.
●چهار محال و بختیاری
نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد از میهمانان ویژه‌ای بود که در جشنواره یک هفته با کانون از غرفه‌های مختلف این جشنواره بازدید کرد. نشست خبری مدیر استان و اعلام برنامه‌های یک هفته با کانون و روز جهانی کودک و اکران 80 فیلم در جشنواره یک هفته با کانون از دیگر برنامه‌های این مناسبت بود.
●خراسان جنوبی
نمایشگاه سراسری یک هفته با کانون همزمان با روز جهانی کودک در بیرجند گشایش یافت. معاون سیاسی امنیتی استاندار و جمعی دیگر از مسئولان استان از میهمانان مراسم بودند رونمایی از تابلوی نقاشی 40 چهره (نقاشی‌های منتخب اعضای استان) حضور خاله قاصدک برنامه‌ی شبکه استانی و دیدار با کودکان و نوجوانان، ویژه برنامه قطار کودکی در بشرویه با حضور فرماندار، رییس آموزش و پرورش و دیگر مسئولان اجرای نمایش راز گل سرخ در مرکز فردوس، برگزاری جشنواره استانی کتیبه‌های سفالی با نقوش اسلامی در بشرویه با حضور امام جمعه و معاون فرماندار و برپایی نشست خبری مدیر کانون استان به مناسبت روز جهانی کودک با حضور اصحاب رسانه از برنامه‌هایی بود که در این ایام برگزار شد. استاندار خراسان جنوبی نیز به مناسبت روز جهانی کودک پیامی را به این جشنواره ارسال کرد
●خراسان رضوی
جشن‌های روز جهانی کودک در خراسان رضوی و در شهر مقدس مشهد با حضور سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون، استاندار و جمعی از مسئولان استانی و گروه‌های مختلفی از کودکان و نوجوانان برگزار شد. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم با تبریک این ایام و خوش‌آمدگویی عنوان کرد: خداوند تبارک و تعالی جهان را بر اساس عشق و دوستی و محبت و سودرسانی انسان‌ها نسبت به همدیگر بنا نهاده است. اگر مکتب، جهان‌بینی و ایدئولوژی به وجود آمده باشد و بخواهند نوع نگاهشان در جهان پایدار بماند و اگر جایی وجود دارد و حاکمان آن علاقمندند که خودشان و کسانی که از لحاظ فکری به آن‌ها وابسته هستند هم‌چنان در امر خدمت به مردم، این خدمت‌شان ادامه پیدا کند، اگر فکر و اندیشه‌ای وجود دارد و صاحبان آن فکر و اندیشه علاقمندند نگاه‌شان به جهان هستی زود از بین نرود و پایدار بماند خداوند تبارک و تعالی در قرآن حکیم می‌فرماید: اگر می‌خواهید در زمین باقی بمانید و منشا اثر باشید اسم و رسم شما هم‌چنان در جان انسان‌ها باشد آنچه که بر روی زمین باقی می‌ماند اعم از فکر و اندیشه و مکتب، مردمی هستند که به مردم و انسان‌های دیگر فایده برسانند. وی با اشاره به این نکته که: هر اتفاق نامبارکی که در جهان به وجود بیاید اولین کسی که ضربه می‌بیند کودک است و امروز که ما داریم در شهر رضوی و در ایران اسلامی روز کودک را جشن می‌گیریم، مدیریت جهان دست نااهل‌ترین انسان‌های عالم است و شما بدتر از این آدم‌ها که ادعای حاکمیت بر جهان هستی را دارند نمی‌توانید تصور کنید. حالا شما تصور کنید وضعیت کودکان و نوجوانان کل زمین در چه مرحله‌ای است و دلیل اینکه تمام امکانات علمی جهان در دست ماست ولی به لحاظ تکامل معنوی نمی‌توانیم رو به جلو قدم بگذاریم همین است. مدیرعامل کانون با انتقاد از نادیده گرفتن کودکان در برنامه پنجم توسعه و غفلت متولیان اظهار داشت: مگر می‌شود جمعیتی بیش از 10میلیون را ندید. شما حتی اسمی از کودک و نوجوان در برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی نمی‌بینید. ما قبل از تصویب برنامه پنجم نامه نوشتیم و مکاتبات آن نیز مشهود است اما وقتی کل منابع و امکانات و استعدادها در اختیار یک مقام مسوول قرار می‌گیرد باید نگاهی به کودکان داشته باشد. وی همچنین ضمن درخواست از توجه بیشتر به کودکان گفت: چه باور داشته باشیم و چه نداشته باشیم؛ صاحبان اصلی این مملکت و جهان هستی کودکان هستند.
مراکز استان خراسان رضوی نیز در طول جشنواره یک هفته با کانون برنامه‌های مختلفی را برگزار کردند.
●خراسان جنوبی
برگزاری جشن‌های روز جهانی کودک در بجنورد و پیاده‌روی کودکان بجنوردی با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری و جمعی دیگر از مسئولان استانی، افتتاح نمایشگاه یک هفته با کانون در شیروان و بجنورد با حضور مسئولان شهری و اجرای برنامه‌های مختلف، حضور معلمان پرورشی بجنورد در نمایشگاه یک هفته با کانون، شرکت معلمان ابتدایی در کارگاه پرورش خلاقیت کودک در نمایشگاه یک هفته با کانون از برنامه‌های استان خراسان جنوبی به مناسبت روز جهانی کودک بود. دکتر قوامی نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز از مرکز اسفراین و فعالیت‌های آن به همین مناسبت بازدید کرد
●خوزستان
ویژه برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی کودک با افتتاح جشنواره سراسری یک هفته با کانون در مجتمع فرهنگی هنری اهواز آغاز شد در این نمایشگاه غرفه‌های مختلفی برای معرفی فعالیت‌های کانون برپا شده بود. افتتاح وب سایت جدید خبری، امضای توافق‌نامه با آموزش و پرورش بندرامام، بازدید امام جمعه هندیجان از کانون، برگزاری جشن‌های روز جهانی کودک در امیدیه، بستان، اندیمشک، ایذه و ماهشهر از دیگر برنامه‌های این مناسبت بود. بخشدار آغاجری نیز از مسئول و مربیان کانون به مناسبت روز جهانی کودک قدردانی کرد.
●زنجان
جشن‌های روز جهانی کودک در مراکز مختلف کانون در استان زنجان با برنامه‌های متنوع همراه بود. این جشن ها با مراسم ویژه‌ای در مرکز علوم و نجوم زنجان آغاز شد.
●سمنان
شهر سمنان در روز جهانی کودک شاهد حضور گسترده کودکان و اجرای برنامه‌های مختلف در بزرگداشت این روز بود. این جشن با مشارکت سازمان بهزیستی زنجان برگزار شد در مراسم آغاز به کار جشنواره یک هفته با کانون در سمنان نیز رییس آموزش و پرورش و جمعی دیگر از مسئولان استانی حضور داشتند. تقدیر از اعضای فعال کارگاه‌های هنری در مهدی شهر، افتتاح نمایشگاه یک هفته با کانون در گرمسار و بزرگداشت روز جهانی کودک در دامغان و حضور کودکان و نوجوانان این شهر در همایش نجوم از دیگر برنامه‌های این مناسبت بود.
●فارس
مراکز فرهنگی هنری کانون در شهرهای مختلف استان فارس با برگزاری ویژه برنامه‌هایی به استقبال روز جهانی کودک رفتند. به همین مناسبت اعضای کانون بوانات از کارکنان اداره پست قدردانی کردند. اجرای مراسم ویژه روز جهانی کودک در لامرد نیز از برنامه‌های اجرا شده به مناسبت این روز بود.
●قزوین
سرای سعد السلطنه‌ی قزوین میزبان جشن روز جهانی کودک و جشنواره یک هفته با کانون در این شهر بود. مراسمی که در آن شهردار، مشاورین استاندار، مدیر آموزش و پرورش و جمعی دیگر از مسئولان استانی حضور داشتند. به همین مناسبت مدیر و اعضای کانون با نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و نیز با معاون سیاسی امنیتی استاندار دیدار و گزارشی از فعالیت‌های کانون ارائه کردند. نشست تخصصی فعالیت کتاب در سرای سعدالسلطنه، برگزاری جشنواره یک هفته با کانون در آوج و آبیک و انتخاب جشنواره بازی و اسباب‌بازی قزوین به عنوان یکی کاندیداهای برنده ستاد اسکان سازمان ملل از مهم‌ترین اخبار و برنامه‌های استان قزوین بود.
●قم
مرکز شماره 8 قم در روز جهانی کودک شاهد آغاز به کار جشنواره یک هفته با کانون بود. مراسمی که در آن برنامه‌های مختلفی برگزار شد. برگزاری جشن روز جهانی کودک در مراکز 3 و 9 قم از برنامه‌های استان قم به مناسبت روز جهانی کودک بود.
●کردستان
جشنواره یک هفته با کانون با پرواز بادبادک‌ها در طبیعت زیبای آبیدر سنندج آغاز شد. حضور کودکان و نوجوانان در محل خبرگزاری مهر، برگزاری جشنواره یک هفته با کانون در قروه و استقبال کودکان و نوجوانان از این جشنواره، برنامه‌های اجرا شده به این مناسبت بودند
اعضای قدیمی و جدید کانون نیز در روز جهانی کودک نشست مشترکی را برگزار کردند.
●کرمان
جشن‌های روز جهانی کودک و جشنواره یک هفته با کانون با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری و مدیر کل آموزش و پرورش و اجرای برنامه‌های مختلف همراه بود. در طول جشنواره نیز که با استقبال خانواده‌ها همراه بود معاونین استاندار نیز از غرفه‌های آن بازدید کردند. در این نمایشگاه 7هزار جلد کتاب به کودکان اهداء شد و در مراسم اختتامیه آن استاندار کرمان حضور داشت. مدیرکل امور اجتماعی استانداری نیز به فعالان این جشنواره، سفر زیارتی به مشهد مقدس اهداء کرد
●کرمانشاه
استان کرمانشاه میزبان میهمان عزیز و بزرگواری بود. مقام معظم رهبری در این ایام به استان کرمانشاه سفر کردند و کودکان و نوجوانان بسیاری در مراسم استقبال از معظم‌له حضور داشتند.
مراکز کانون استان نیز برای مراسم استقبال، برنامه‌های مختلفی را تدارک دیدند.
در مراسم روز جهانی کودک نیز مسئولان این استان حضور پررنگی داشتند. استاندار کرمانشاه در جشن‌های روز جهانی کودک حضور داشت.
●کهگیلویه و بویر احمد
گشایش جشنواره یک هفته با کانون با حضور جمعی از مسئولان در یاسوج از برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی کودک در این استان بود معاون سیاسی امنیتی استانداری نیز از جشنواره یک هفته با کانون بازدید کرد. در این جشنواره برنامه‌های مختلفی برای مخاطبان کودک و نوجوان برگزار شد.
●گلستان
مراسم آغاز به کار جشنواره یک هفته با کانون با حضورمعاون سیاسی امنیتی استانداری و اجرای برنامه‌های متنوع در گرگان همراه بود مدیر، کارشناسان و مربیان مراکز استان نیز به همین مناسبت با استاندار گلستان دیدار و در این برنامه از اعضای فعال مراکز تقدیر شد.
●گیلان
همزمان با روز جهانی کودک اعضای منتخب کانون استان با استاندار گیلان دیدار و اعضای برگزیده استان تقدیر شد. برگزاری جشن‌های روز جهانی کودک در مراکز استان بازدید عضو شورای شهر رشت از جشنواره یک هفته با کانون‌، تشریح برنامه‌های روز جهانی کودک توسط مدیر استان در برنامه ویژه گفتگوی خبری در شبکه باران، افتتاح آسمان‌نما در مرکز شفت با حضور معاون فرماندار و بزرگداشت مقام حافظ با حضور سرپرست آفرینش‌های ادبی، اساتید دانشگاه و اعضا در مجتمع فرهنگی هنری رشت از دیگر برنامه‌های روز جهانی کودک بود.
●لرستان
در روز جهانی کودک مربیان خرم‌آباد با حضور در بیمارستان کودکان این شهر و اجرای برنامه‌های مختلف روز خاطره‌انگیزی را برای آنان رقم زدند. جشن پرواز بادبادک‌ها در پارک خرم‌آباد با همکاری بهزیستی و اجرای برنامه‌های مختلف با حضور خانواده‌ها، اجرای طرح شمیم خدمت (پاسخگویی مدیران و کارشناسان کانون به سوال‌های شهروندان در محل نماز جمعه)، افتتاح جشنواره یک هفته با کانون در خرم‌آباد با حضور معاون استاندار و دیگر مسئولان استانی، انتشار اولین شماره نشریه داخلی قاف و دیدار مدیر و مربیان و اعضای کانون با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد از مهم‌ترین برنامه‌های کانون استان لرستان در روز جهانی کودک و جشنواره یک هفته با کانون بود.
●مرکزی
در مراسم آغاز به کار جشنواره یک هفته با کانون در اراک میهمانان مختلفی از اداره‌های استان مرکزی حضور داشتند. استانداری، آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی هنری، سازمان ورزش و جوانان و بیش از 2300 دانش‌آموز از جمله میهمانان این مراسم بود. جشن‌های روز جهانی کودک در شهرهای مختلف استان نیز با استقبال گسترده کودکان و نوجوانان همراه بود. برپایی کارگاه تخصصی بازیافت در محل جشنواره یک هفته با کانون در اراک با همکاری حوزه هنری از دیگر برنامه‌های این ایام بود.
●هرمزگان
ساحل زیبای خلیج همیشه فارس در بندرعباس با حضور کودکان این شهر روز پرخاطره‌ای داشت. در این مراسم شرکت کنندگان برنامه‌های مختلفی را شاهد بودند. نمایشگاه یک هفته با کانون نیز میهمانان مختلفی را از مدارس و اداره‌های استان شاهد بود. اعضای فعال مراکز نیز در غرفه‌های نمایشگاه در خصوص فعالیت‌های کانون توضیح‌هایی را به بازدید کنندگان ارایه کردند. در مراسم افتتاح این نمایشگاه معاون سیاسی امنیتی استاندار حضور داشت. مراکز استان نیز با برپایی نمایشگاه یک هفته با کانون پذیرای علاقه‌مندان بود. رییس آموزش و پرورش، شهردار و رییس شورای شهر قشم از نمایشگاه یک هفته با کانون و امضای تفاهم‌نامه کانون و بنیاد حفظ آثار و اجرای مراسم ویژه در بندرعباس به همین مناسبت از جمله برنامه‌هایی بود که در بزرگداشت روز جهانی کودک برگزار شد.
●همدان
2هزار کودک و نوجوان با به پرواز در آوردن بادبادک‌هایشان در مجتمع توریستی عباس‌آباد جشن‌های روز جهانی کودک را آغاز کردند. افتتاح جشنواره یک هفته با کانون با حضور معاون سیاسی استاندار و مسئولان استانی، برپایی مراسم روز جهانی کودک و نمایشگاه یک هفته با کانون در شهرهای مختلف استان قدردانی کودکان از پلیس در کبودر آهنگ با حضور نیروهای انتظامی و اجرای ویژه برنامه‌های یک هفته با کانون توسط مرکز سیار روستایی همدان دیگر برنامه‌هایی بودند که در استان همدان به اجرا در آمد. به همین مناسبت مدیر کانون استان به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها در نماز جمعه همدان حاضر و به تشریح برنامه‌های کانون پرداخت.
●یزد
برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی کودک در استان یزد با برپایی نمایشگاه یک هفته با کانون در پارک شادی یزد آغاز شد. سرود و موسیقی کودک محور این نمایشگاه بود که در طول شب‌های مختلف با اجرای برنامه‌های متنوع ساعات خاطره‌انگیزی را برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها رقم زدند. اجرای تک‌نوازی پیانو، نی، سنتور در شبانه‌های جشنواره یک هفته با کانون از برنامه‌های جشنواره یک هفته با کانون بود که مورد استقبال قرار گرفت. مسئولان برخی از اداره‌ها از این نمایشگاه بازدید کردند. اعضای مرکز 2 یزد نیز به مناسبت روز جهانی کودک در فعالیت کارت پستال‌سازی شرکت کردند.