مدیرعامل کانون: افزایش درک عمومی باعث گسترش تئاتر کودک و نوجوان می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این نگاه که تئاتر کودک و نوجوان سهل الوصول و سودآور است نگاه ساده‌انگارانه است که باید با ارایه الگوهای شاخص ملی و بین‌المللی آن را از ذهن‌ها پاک کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون، سید صادق رضایی در آستانه برگزاری برنامه‌های روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان در ایران این مطلب را عنوان و تاکید کرد که مرکز ملی تئاتر برای کودک و نوجوان (استیج ایران) در این راه نقشی اساسی بر عهده دارد.
وی در گفت‌وگویی با ویژه‌نامه روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان همچنین خاطر نشان کرد اسیتج ملی براساس برنامه‏ای گام بر می‏دارد که برگرفته از آسیب شناسی این عرصه در کشور است و اعتقاد دارم یکی از اهدافی که این مرکز می‌تواند دنبال می‏کند افزایش درک عمومی از تئاتر کودک و نوجوان است.
درک عمومی به اعتقاد مدیرعامل کانون گسترش تئاتر کودک و نوجوان در همه ابعاد است.
بر اساس این گزارش برنامه‌های روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان توسط مرکز ملی اسیتج ایران و با همکاری سازمان‌ها، نهادها، تشکل‌ها و گروه‌های نمایش فعال و حرفه‌ای کشور صبح و بعد از ظهر روز چهارشنبه 23 فروردین در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون استان تهران برگزار می‌شود.
در این میان مرکز ملی اسیتج ویژه‌نامه‌ای به همین مناسبت منتشر کرده است که بخشی از آن به گفت‌وگو با مدیرعامل کانون اختصاص دارد.
سید صادق رضایی در این گفت‌گو در عین حال به چشم اندازهای پیش روی اسیتج برای گسترش تئاتر نیز اشاره و گفته است: در اساسنامه اسیتج بین‌الملل آمده؛ هدف ما متحد کردن جامعه تئاتر کودک و نوجوان است این چشم‏انداز ایده‌آل است. با این حال شناسایی نیازهای جامعه تئاتر کودک و نوجوان اعم از مخاطبان و دست اندرکاران و فراهم کردن زمینه‏های مشارکت و فعالیت به نظر من چشم انداز قابل تاملی می‌تواند باشد.
وی افزود: این روزها، این شعار اسیتج بارها تکرار شده است: اسیتج یک چتر حمایتی و یک پل ارتباطی است بواقع تحقق این شعار در گرو مشارکت همه جانبه دست اندرکاران است، در این میان کانون هم حمایت های لازم را خواهدداشت.اسیتج در ایران آینده رو به امیدی دارد.
مدیرعامل کانون همچنین با اشاره به این نکته که علی رغم گذشت بیش از چهار دهه تولید تئاتر برای کودکان در ایران تصریح کرد که با این حال هنوز آن نگاه مطالعه شده وتخصصی که بتواند از زوایای پرورشی و تربیتی ابعادمختلف شخصیت کودک و نوجوان را بررسی کند در تولیدات نمایشی دیده نمی‏شود.تئاتر کودک و نوجوان با آن نگاه دانشگاهی و علمی که از هر فعالیت تخصصی توقع داریم سابقه‏ای در کشورمان ندارد و دست‌آوردهای علاقه‌مندان و هنرمندان فعال تئاتر کودک و نوجوان منبعث از مطالعات و تجربه‏های فردی آن‌ها در این حوزه است که البته این هم با ارزش است.
رضایی در همین حال گفت که تئاتر کودک صرف نظر از کارکردهای سرگرم کننده و نقش آن در پرکردن زمان‌های فراغت کودکان و نوجوانان، در انتقال مفاهیم تربیتی با ابعاد اجتماعی، فرهنگی به‌ویژه دینی به عنوان یک واسطه تربیتی موثر و کاربردی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و از این منظر فرقی هم نمی‏کند برای چه مخاطبی با چه فرهنگ و چه سنی یا در چه منطقه جغرافیایی تولید شود و به همین دلیل در کانون معتقدیم تئاتر به عنوان یکی از شیوه‌های موثر با تمام امکانات و ظرفیت خود نقش به‌سزایی در پرورش مردان و زنان آینده ساز این مرز و بوم دارد.
به گفته‌ی وی این مساله که مرکز ملی استیج در ایران زیر نظر کانون به عنوان یک نهاد دولتی فعالیت می‌کند نشان از توجه دولت به نقش و جایگاه تئاتر کودک و نوجوان دارد، در ایران نیز اگر قرار باشد یک سازمان دولتی آن هم با سابقه و ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یک حوزه تخصصی ورود کند بی‌تردید همه توان و ظرفیت‏های بالقوه‏ی خود را در مسیر تحقق اهداف ملی به‌کار خواهد گرفت.
رضایی با اشاره به این که کانون در دو سطح تولید تئاترحرفه‏ای و فعالیت‏هایی همچون نمایش‏خلاق، نمایش‌نامه‏خوانی و نمایش عروسکی برای مخاطبان کودک و نوجوان در مراکز خود به طور جدی فعالیت می‌کند. این سابقه را در کنار ظرفیت‏های اسیتج ملی، زمینه‌ساز گسترش فعالیت اسیتج در ایران دانست.
مدیرعامل کانون فعالیت‌های اخیر استیج را زمینه‌ی مناسبی برای شناسایی گروه‌های نمایشی و جلب مشارکت آن‌ها و حضور در عرصه‌های علمی و هنری عنوان کرد و در پایان گفت  تغییرات اخیر در ساختار اجرایی اسیتج ایران ضرورتی بود که جامعه تئاتر کودک و نوجوان ایران آن‌ را مطالبه می‌کرد به هر حال لازم بود با این جریان تئاتر در سراسر جهان همسو باشیم و ظرفیت‏ها و دست‌آوردهای کشورمان را شناسایی و معرفی کنیم.