کد خبر: 219591
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷
نیاز به فانتزی در تئاتر کودک و نوجوان بررسی شد

کارگاه تخصصی «نیاز به فانتزی و استفاده از آن در تئاتر کودک و نوجوان»سه شنبه (11 تیر) با حضور کریستین ادواردو پالاسیوس از آرژانتین در نگارخانه مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پالاسیوس در این کارگاه تخصصی درباره مفهوم فرهنگ و فانتزی سخن گفت و افزود: فرهنگ همه آن چیزی است که در اطراف ما وجود دارد، زبانی که با آن صحبت می‌کنیم، قوانینی که ما را احاطه کرده و آن چیزی که در فکر ما می‌گذرد و فانتزی تصور کردن است.
وی افزود: تئاتر کودک از فانتزی به سمت فرهنگ و واقعیت حرکت می‌کند در حالی که تئاتر بزرگ‌سال از واقعیت به سمت فانتزی می‌رود.
نماینده کشور آرژانتین در بازار تئاتر کودک و نوجوان، کودکی هر انسان را یک راز دانست و اظهار داشت: کودکی چیزی است که دیگر به آن برنمی‌گردیم ولی به هر حال هر کدام از ما آن را تجربه کردیم.
وی فانتزی را نقطه مقابل فرهنگ دانست و گفت: وقتی ما با یک کودک صحبت می‌کنیم بخشی از فرهنگ خود را به او می‌دهیم و گاهی فکر می‌کنیم او متوجه نمی‌شود یا چیزی را نمی‌فهمد در حالی که این تفکر غلطی است. تنها نکته این است که ما بخشی از فرهنگ هستیم که کودک آن را نمی‌شناسد و برای ارتباط با این کودک از راه رسیده دو راه وجود دارد.
پالاسیوس معتقد است، نخستین راه ارتباطی با کودکان آموزش است و دومین راه این خواهد بود که با زبان خودشان صحبت کنیم و از دریچه ذهن آن‌ها به دنیا نگاه شود.
وی ادامه داد: در دو راه ارتباطی ذکر شده همیشه باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که کودک، انسان جدیدی است که تازه به این دنیا آمده و از پیشینه فرهنگی که ما نیز جزوی از آن هستیم، اطلاع ندارد. گویی کودک میان یک گفت‌و‌گویی که ما در حال انجام آن هستیم رسیده و از ابتدا در جریان بحث نبوده است.
این هنرمند آرژانتینی تاکید کرد: هنرمندان تئاتر باید به این مساله توجه داشته باشند که تئاتر را باید با توجه به ناآگاهی کودکان از پیشینه فرهنگی بسازند.
وی راه بهتر ارتباط با کودکان را توجه به طرز نگاه و رفتار کودکان دانست و تصریح کرد: بهترین راه این است که ببینیم آن‌ها چه می‌کنند، چه‌طور رفتار می‌کنند و بگذاریم آن‌ها به ما آموزش دهند چراکه در غیر این صورت تئاتر ما، برای بزرگ‌سالان خواهد بود.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.