طرح جدید کانون؛ انتشار کتاب‌های شعر برای نوجوانان

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز اجرای طرحی جدید در کانون برای انتشار کتاب‌های شعر ویژه نوجوانان خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وی در نشستی با اعضای نوجوان برگزیده کانون‌های استان کرمانشاه به آنان وعده کرد  که با توجه به علاقه وگرایش زیاد نوجوان به شعر و ادب‌، طرح شعر نوجوان نیز با حدود 50 عنوان کتاب در دستور کار قرار گرفته است.
در این زمینه کانون از دو سال پیش اجرای طرح رمان نوجوان امروز را آغاز کرد که با موفقیت‌هایی همراه بود و تاکنون 27 عنوان رمان از این مجموعه منتشر شده است.
پس از آن سید صادق رضایی از اجرای طرح‌های ویژه‌ای برای انتشار آثار ترجمه‌ای و نمایشنامه ویژه‌ی نوجوانان در کانون خبر داد.
وی با اشاره به حجم بالای تولیدات کانون همچنین افزود: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سالانه نزدیک به  400 عنوان کتاب به چاپ می‌رسد که می توان گفت هر روز بیش از یک جلد کتاب را شامل می‌شود.
مدیرعامل کانون تاکید کرد: این کار با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای بچه‌ها انجام می‌شود و اگر درست تشخیص ندهیم‌، کودک‌، کتاب مورد نیاز و علاقه اش را نمی‌تواند پیدا کند و این یعنی نشانه‌گذاری از ابتدای راه اشتباه بوده است.
رضایی در ادامه با بیان این که جریان فرهنگی تولید فیلم‌، انیمیشن‌، کتاب‌های شعر و داستان در حوزه نوجوان در سال‌های اخیر در کانون کشور مورد توجه جدی قرار گرفته است گفت : در این زمینه سال گذشته با رونمایی از 14 عنوان کتاب نوجوان کار را آغاز کردیم و امسال تا دو ماه آینده این عدد به بیش از 40 عنوان می‌رسد.
وی رمان‌ را یکی از اثرگذارترین ابزارهای آموزشی دانست و تاکید کرد: بچه‌ها باید رمان نوجوان را به عنوان یک بسته فرهنگی ببینند.
او در عین حال گفت : متاسفانه در بخش ترجمه وتالیف‌، کتاب به اندازه نیاز مخاطبان‌، موجود نیست و امیدواریم با مرتفع کردن این مشکل‌، اعضای کانون بتوانند کتابهای مناسب با گروه سنی خودشان را انتخاب کنند.
رضایی در ادامه پایدارسازی اعضا را از مهم‌ترین اهداف کانون عنوان و تصریح کرد: ما به دنبال شلوغی مراکز نیستیم بلکه به دنبال کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان هستیم‌، بنابراین چندان اعتقادی به افزایش کمی اعضای کانون نداریم.
وی همچنین در ادامه این نشست‌، با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان‌ها از نظر تولید محتوا در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری کانون گفت : موضوع‌هایی که در شهرستان‌های کشور وجود دارد برای مخاطب جذاب تر است در حالی‌که در مرکز کشور بیشتر سوژه‌ها تکراری است ؛ بنابراین باید موضوع‌های استانی در رمان‌ها، فیلم‌ها، انیمیشن ها و ... گنجانده شود.
رضایی افزود: خوشبختانه سیستم توزیع کتاب‌های کانون در کشور به گونه‌ای است که حتی برخی از کتاب‌ها زودتر از مرکز کشور به شهرستان‌ها می‌رسد و در نزدیک به 870  مرکز کانون در سراسر کشور توزیع می‌شود.
رضایی‌، با بیان این‌که بچه‌های ما حق دارند با آن‌چه در حوزه رمان در جهان می‌گذرد آشنا شوند افزود: متاسفانه رمان‌های خارجی پاک برای نوجوانان کم است‌، بنابراین در زمینه ترجمه‌، باید مراقب رمان‌های خارجی مروج خرافه پرستی و آموزه‌های اخلاقی بد باشیم و در عین حال آثار دارای تخیل قوی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: در این زمینه مشکلی از لحاظ مجوز و اعتبار وجود ندارد و همکاران ما در استان‌ها باید در کنار فعالیت‌های عمرانی‌، بخشی از اعتبارات را به این سمت هدایت کنند.
مدیرعامل کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان در جمع اعضای نوجوان برگزیده مراکز کانون استان در مسابقه‌های بین‌المللی همچنین هدف از نشست با نوجوانان‌ را  ارزیابی عملکرد کانون از نگاه اعضا عنوان کرد.
" سید صادق رضایی " افزود: از جمله بهترین برنامه‌هایی که همیشه علاقه‌مند هستم در تمام سفرهای استانی برگزار شود همین نشست با کودکان و نوجوانان عضو کانون است که برآیند آن پاسخگویی مطلوب و به جا به نیازها و خواسته های اعضای کانون است.
وی تصریح کرد: در جریان این نشست‌ها، اعضای کودک و نوجوان کانون در سراسر کشور، آن‌چه را که در کانون دارند و آن‌چه را که دوست دارند داشته باشند مطرح می‌کنند و از همین رهگذر ما متوجه خواهیم شد که آن‌چه در کانون می‌گذرد مطلوب بچه‌ها هست یا نه؟ و آیا راهی که کانون انتخاب کرده است راه درستی است؟ و بچه‌ها از برنامه‌های کانون رضایت دارند، یا راه را خطا رفته ایم؟
رضایی خاطر نشان کرد: این سخت‌ترین راه برای ارزیابی کانون است اما نتیجه آن رضایت بخش خواهد بود، چرا که می‌توانیم برابر با نیاز بچه‌ها دست به تولید بزنیم و خوراک مناسب را برای کودکان و نوجوانان فراهم کنیم و در غیر این‌صورت اگر برابر درک و فهم خودمان از نیاز بچه‌ها اقدام به تولید کنیم، تولیداتی خواهیم داشت که بچه‌ها میلی به آن ندارند.
مدیرعامل کانون تاکید کرد که فلسفه وجودی برگزاری چنین نشست‌هایی این است که اعضای کانون در زمینه تمامی برنامه‌های کانون اظهار نظر کنند و مسیر را برای ما روشن‌تر کنند.
گفتنی است‌، افزایش رمان‌های علمی و تخیلی در حوزه نوجوان‌، تجدید چاپ رمان‌های پرطرفدار قدیمی‌، افزایش سن عضویت در کانون‌، معرفی شعرا و رمان نویس‌های مشهور، چاپ آثار برگزیده اعضای کانون و افزودن فعالیت‌های جدید به فعالیت‌های کنونی کانون از جمله مباحثی بود که در این نشست از سوی نوجوانان مطرح شد و مدیرعامل کانون نیز انجام آن‌ها را مورد تاکید قرار داد.
همچنین راه اندازی رصد خانه کرمانشاه از جمله مطالبات نوجوانان حاضر در این نشست بود که مدیرعامل کانون در این خصوص گفت : مجوز احداث این رصد خانه به استان داده شده و مکان آن نیز جانمایی شده است که امیدواریم با حمایت مسوولان استانی به زودی شاهد راه‌اندازی مرکز فرهنگی هنری در زمینه نجوم با کتاب‌خانه تخصصی و ابزارهای مورد نیاز برای کودکان و نوجوانان استان باشیم.
وی در پایان گفت : آرزوی ما این است که در همه جای ایران حضور داشته باشیم و کودکان و نوجوانان سراسر ایران زمین بتوانند از خدمات کانون استفاده کنند.