ادبیات کودک و نوجوان سرمایه‌های اجتماعی کشور را افزایش می‌دهد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است توجه به ادبیات کودک و نوجوان سرمایه‌های اجتماعی جامعه را افزایش می‌دهد و باعث رشد و فربهی ادبیات بزرگ‌سال خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌‌الملل کانون، 18 تیر، در تنها روزی که به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی ایران ثبت شده است مراسم پایانی شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در آن از فرصت‌ها و تهدیدها و کمبودهایی که این عرصه با آن دست و پنجه نرم می‌کند سخن گفت.
وی در این آیین که جمعی از دست‌اندرکاران، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران برگزیده کتاب‌های کودک و نوجوان حضور داشتند از ثبت یک روز به این نام اظهار خوشحالی کرد اما گفت که خام‌اندیشی است که تصور کنیم بدون توجه به این حوزه، شاهد نشر آثار قابل توجهی در عرصه ادبیات بزرگ‌سال باشیم. در واقع ادبیات بزرگسال فرزند ادبیات کودک است.
رضایی با تجلیل از مهدی آذر یزدی - که روز درگذشت او به نام روز ملی ادبیات کودک نام‌گذاری شده است - گفت این نام‌گذاری بهانه و فرصت مناسبی است که همه فرهنگ‌سازان کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند.
وی تاکید کرد که از سال آینده تمامی مراکز کانون در 31 استان کشور اقدام به برپایی برنامه‌هایی با عنوان هفته ادبیات کودک و نوجوان خواهند کرد.
مدیرعامل کانون عرصه‌ ادبیات کودک را نیازمند حمایت دانست و گفت اگر بخواهیم نسل جوان و میان‌سال کشور زندگی خود را بر اساس باورهایی که به آن‌اعتقاد داریم بنا بگذارد، هیچ راهی جز توجه به ادبیات و هنر کودک نداریم.
رضایی با بیان این که کسی نمی‌تواند برای مردم تصمیم‌گیری کند به این موضوع اشاره کرد که در طول تاریخ بسیاری از اشعار کهن ما به صورت ضرب‌المثل مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرد و این اتفاق هرگز از طریق آموزش رسمی صورت نگرفته است بلکه نقش ادبیات در آن بسیار پررنگ است.
مدیرعامل کانون در عین حال بر این نکته نیز تاکید کرد که ادبیات کودک، مسیر ما را برای جهانی شدن ادبیات ایران هموار خواهد کرد چرا که امیال فطری، نقطه‌ی اشتراک تمامی کودکان و نوجوانان جهان است و همین امر باعث می‌شود تا بتوانیم ادبیات خود را به جهانیان ارایه دهیم.
وی به نویسندگان و مترجمان کتاب گفت که مخاطبان از طریق محتوای کتاب‌های شما با کشور خود و دیگر کشورهای جهان آشنا می‌شوند و این اهمیت عنصر بی‌بدیل و حذف ناشدنی نویسنده و مترجم را نشان می‌دهد.
رضایی در این بخش از کمبودهای این حوزه نیز سخن گفت و از برنامه‌های کانون برای جبران این کمبودها خبرداد.
به گفته‌ی وی توجه به انتشار نمایش‌نامه و تشکیل شورای سیاست گذاری شعر نوجوان ، انتشار کتاب‌های مجموعه‌ای و پیوسته، حمایت جدی از مولفان و در عین حال توجه به حوزه ترجمه همچنین برنامه‌های مدیریت فروش و بازرگانی کانون برای حمایت از نشر و خرید کتاب از ناشران از جمله‌ی این برنامه‌ها بود که رضایی به آن اشاره کرد.
مدیرعامل کانون همچنین توجه به انتشار کتاب با محتوای بومی و اقلیمی را ضروری دانست و تاکید کرد: کودکان و نوجوانان مایلند با اقلیم‌های مختلف سرزمین خود مانند اقلیم‌های دریا، کویر، جنگل و کوهستان از طریق رمان‌ها آشنا شوند این مساله باعث می‌شود محبت به وطن در دل آن‌ها ایجاد شود و برای سفر به آن مناطق ترغیب شوند به همین دلیل ما در کانون به سراغ همه‌ی نویسندگان از نقاط مختلف ایران می رویم.
وی در پایان از تشکیل دبیرخانه دایمی جشنواره کتاب خبر داد و گفت این دبیرخانه به فعالیت‌های خود در تمام طول سال ادامه خواهد داد.
شانزدهمین جشنواره کتاب کودک ونوجوان روز 18 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران به کار خود پایان داد.