بزرگ‌ترین کتاب‌خانه کودک جهان در مسکو میزبان هفته دوستی ایران و روسیه

بزرگ‌ترین کتاب‌خانه کودک جهان در شهر مسکو میزبان اولین هفته دوستی کودکان ایران و روسیه شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگاه‌های هنر خلاق، عروسک سازی، کاردستی مدرن، کلاژ ، نقاشی رلی و اوریگامی( کاغذ و تا) از جمله برنامه‌های این هفته‌ی دوستی است که توسط نمایندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی 7 روز بر پا خواهد شد.
این رویداد بخشی از برنامه‌هایی است که هم‌زمان با بیست و یکمین هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی، توانایی‌ها و قابلیت‌های فرهنگی ایران را در حوزه‌ی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در معرض دید مردم کشور روسیه - به عنوان یکی از کشورهای مطرح در عرصه ‌ادبیات جهان - قرار می‌دهد.
این کشور در حوزه‌ی ادبیات کودک ونوجوان نیز از جایگاه مهمی در سطح جهان برخوردار است و فعالیت‌های کانون در این کشور می‌تواند به رابطه‌ی فرهنگی دو کشور کهن در این عرصه عمق بیشتری ببخشد.
بر همین اساس کودکان و نوجوانان روسی از 27 آبان 1392 به مدت یک هفته در دو نوبت صبح و عصر در  این رویداد مهم فرهنگی شرکت می‌کنند.
در عین حال با تلاش و هماهنگی بخش همکاری‌های مجامع و هفته‌های دوستی اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نمایشگاهی از مجموعه کتاب‌های برگزیده کانون، کتاب فیلم‌ها، کتاب‌های دو زبانه و الکترونیک، رمان نوجوان امروز و نیز 18 عنوان از مجموعه سرگرمی‌های سازنده کانون، عروسک سارا با لباس‌های محلی، مجموعه فیلم‌های پویانمایی (انیمیشن) برگزیده، کتابچه و لوح فشرده معرفی کانون به زبان انگلیسی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
هم‌چنین مجموعه آثار برگزیده نقاشی کودکان، تابلوهای تصویرگری کتاب‌های کانون و آثار عکاسی کودکان برنده در جشنواره عکس کانون نیز در این بخش به نمایش گذاشته می‌شود.
در این برنامه که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار خواهد شد محمود مروج مدیر امور هماهنگی استان‌های کانون به عنوان سرپرست گروه، نرگس جعفری کارشناس مسوول معاونت فرهنگی و جعفر گل‌محمدی مربی و پرستو وحیدی کارشناس مسوول کانون استان ایلام به عنوان نمایندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور خواهند داشت.
اولین هفته دوستی کودکان ایران و روسیه به پیشنهاد سید حسین طباطبایی سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و توافق «ماریا ودنیاپینا» رییس کتاب‌خانه دولتی کودکان مسکو با هدف انجام کارهای بنیادین و موثر در تحکیم دوستی و گسترش مناسبات ایران و روسیه برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش پیشتر طباطبایی در نشستی با رییس کتاب‌خانه دولتی کودکان روسیه ضمن معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران و دامنه وسیع فعالیت‌های این مرکز فرهنگی و هنری در حوزه‌های فرهنگی، ادبی و هنری و اشاره به هفته‌های دوستی کودکان ایران و کشورهای مختلف جهان که با مشارکت اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور، کانون و رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود به زمینه‌های مساعد همکاری بین رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و کتاب‌خانه دولتی کودکان مسکو، برگزاری اولین هفته دوستی کودکان ایران و روسیه را در پاییز سال جاری پیشنهاد کرد.
در این نشست "ماریا ودنیاپینا " نیز با مهم و موثر خواندن نقش کودکان و نوجوانان و تعمیق آگاهی‌های آن‌ها در استحکام و پایایی بیشتر روابط ایران و روسیه آمادگی کتاب‌خانه متبوع خود را در تحقق این امر اعلام کرده بود.
گفتنی است: با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو، مجتمع آموزشی پیام امام خمینی(ره) مسکو نیز در حاشیه برگزاری ویژه‌برنامه‌های این هفته، نمونه‌هایی از خلاقیت‌های دانش‌آموزان خود را در غرفه‌ای اختصاصی عرضه می‌کند.
اولین هفته دوستی کودکان ایران و روسیه به مدت یک هفته از 27 آبان در کتاب‌خانه دولتی مسکو برگزار می‌شود.