استقبال مسکو از هفته دوستی کودکان ایران و روسیه

نخستین هفته دوستی کودکان ایران و روسیه در مسکو با استقبال گسترده دانش‌آموزان روسی روبرو شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،   کارگاه‌هایی که مربیان کانون در کتاب‌خانه ملی کودک مسکو به عنوان بزرگترین کتاب‌خانه کودک جهان برپا کرده‌اند، این روزها شاهد حضور گسترده‌ی دانش‌آموزان روسی است.
آنان در این کارگاه‌ها زیر نظر مربیان اقدام به ساخت عروسک‌های ایرانی می‌کنند و در کارگاه‌های تکه‌چسبانی(کلاژ)، کاردستی و ماسک‌سازی در حالی حاضر می‌شوند که معلمان آن‌ها نیز در این کارگاه‌ها حضور دارند.
فضای شاد این هفته دوستی نیز تحت تاثیر عروسک‌های بومی و محلی ایرانی به عنوان نمادی از پوشش ایرانیان مورد توجه مردم مسکو قرار گرفته است مربیان کانون که از استان ایلام در این هفته دوستی حضور دارند در این زمینه علاوه بر برقراری ارتباطی صمیمی با مخاطبان، شعرهایی را برای آنان به زبان‌های فارسی و کردی می‌خوانند.
مراسم گشایش این هفته دوستی روز 28 آبان با حضور مسوولان فرهنگی دو کشور در مسکو برگزار شد و در آن، ابتدا ناتالیا آراکچیوا معاون کتابخانه دولتی کودکان روسیه بر اهمیت این برنامه به عنوان واقعه‌ای مهم در همکاری‌های فرهنگی دو کشور و ضرورت توسعه همکاری‌های ایران و روسیه تاکید و از مسوولان کانون و رایزنی فرهنگی ایران در روسیه قدردانی کرد.
سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در روسیه هم فرهنگ را پایه دوستی بین ملت‌ها دانست و یادآور شد که برگزاری چنین برنامه‌هایی به تحکیم روابط و همکاری‌های دو کشور خواهد انجامید.
سیدحسین طباطبایی از همکاری‌های مسوولان کتاب‌خانه مسکو و کانون، مدرسه ایرانیان در مسکو و اصحاب علم و فرهنگ آن کشور در برگزاری این برنامه قدردانی کرد و خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت‌های فرهنگی دو طرف شد.
پخش نماهنگی از جاذبه‌های گردشگری ایران مورد توجه حاضران قرار گرفت و یکی از نوجوانان ایرانی به نام مالکا گلی که چندین کتاب تالیف کرده است نیز با خواندن مقاله‌ای از ارزش‌های انسانی و مهربانی و صلح و دوستی به صورت تمثیل‌وار و با استفاده از قصه سخن گفت.
در ادامه، مسابقه ایران‌شناسی به صورتی مفرح و شاد  در بین نوجوانان روس برگزار  و به نفرات برتر جوایزی از تولیدات کانون اهدا شد.
در همین حال از جمله نکات مهم برپایی نخستین هفته دوستی کودکان ایران و روسیه، حضور اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های مسکو است که آن‌ها ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف نمایشگاه دست‌آوردها و تولیدات کانون را تحسین می‌کنند.
دکتر الکساندر رییس انجمن دوستی ایران و روسیه نیز از توانمندی‌های کانون ابراز خرسندی کرد.
پخش لوح فشرده معرفی کانون به زبان انگلیسی، به نمایش گذاشتن آثار تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان کانون، آثار نقاشی کودکان و سرگرمی‌های سازنده و آثار عکاسی کودکان و سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای از بخش‌های نمایشگاهی این هفته دوستی است که تا 4 آذر ادامه می‌یابد.
نخستین هفته دوستی کودکان ایران و روسیه امسال با بیست و یکمین هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی هم‌زمان شده است و به همین دلیل بخشی از برنامه‌ها به معرفی توانایی‌ها و قابلیت‌های فرهنگی ایران در حوزه‌ی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی اختصاص دارد.
برپایی نمایشگاهی از مجموعه کتاب‌های برگزیده کانون، کتاب فیلم‌ها، کتاب‌های دو زبانه و الکترونیک، رمان نوجوان امروز و نیز 18 عنوان از مجموعه سرگرمی‌های سازنده کانون، عروسک سارا با لباس‌های محلی، مجموعه فیلم‌های پویانمایی (انیمیشن) برگزیده، از دیگر بخش‌های این برنامه است.
این برنامه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شده و محمود مروج مدیر امور هماهنگی استان‌های کانون به عنوان سرپرست گروه، نرگس جعفری کارشناس مسوول معاونت فرهنگی و جعفر گل‌محمدی و پرستو وحیدی از کانون استان ایلام به عنوان نمایندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور دارند.
همچنین با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو، مجتمع آموزشی پیام امام خمینی(ره) مسکو نیز در حاشیه برگزاری ویژه‌برنامه‌های این هفته، نمونه‌هایی از خلاقیت‌های دانش‌آموزان خود را در غرفه‌ای اختصاصی عرضه می‌کند.
اولین هفته دوستی کودکان ایران و روسیه به مدت یک هفته از 27 آبان در کتاب‌خانه دولتی مسکو در حال برگزاری است.