کتابخانه‌های سیار را از زاویه‌ای تازه نگاه کنیم

مدیرکل دفتر آفرینش‌های فرهنگی کانون گفت: گردهمایی مربیان سیار شهری و روستایی فرصتی است تا آنان با برنامه‌ها و اصول کار کتابخانه‌ها آشنا شوند و ما باید از زاویه‌ای جدید به این مراکز نگاه کنیم.

محمود مروج در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون در حاشیه گردهمایی مربیان سیار شهری و روستایی سراسر کشور افزود: تبادل تجربیات مربیان سیار و آشنایی مربیانی که به تازگی وارد کانون شده‌اند از عمده اهداف مورد نظر در این گردهمایی است.
مدیرکل دفتر آفرینش‌های ‌فرهنگی کانون یادآور شد: فعالیت‌های کتابخانه سیار شهری و روستایی فعالیت‌هایی اصیل، موثر و اساسی در کانون محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر اهمیت برگزاری این گردهمایی برای مربیان کتابخانه‌های سیار تصریح کرد: با توجه به نقش این کتابخانه‌ها در کانون و رسیدن به یک عملکرد جامع در برنامه‌های مربیان مربوطه از اواخر سال 92 به دنبال برنامه‌ریزی جهت برگزاری این گردهمایی برآمدیم.
وی اظهار داشت: کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی کانون علی‌رغم این که از استانداردهای کشوری برخوردار بوده ولی در عرصه‌ی خدمت‌رسانی از شرایط محیطی یکسانی برخوردار نیست.
این مسوول ادامه داد: برگزاری این گردهمایی زمینه‌ای فراهم می‌آورد تا ضمن ارایه چند نرم اساسی برای کتابخانه‌های سیار کشور، از مشارکت و هم‌افزایی این عزیزان در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها نهایت استفاده به عمل آید.
مروج رویکرد اصلی این گردهمایی را مشارکت کامل همه‌ی مربیان در مباحث مطروحه عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس شیوه نامه‌ای که از اواسط سال 92 برای مربیان کتابخانه‌ی سیار شهری و روستایی کشور ارسال شد، در نظر داریم در فرصت حاضر ضمن بررسی بازخوردهای مربوطه از تجارب مربیان نیز در تدوین بهتر شیوه نامه استفاده کرده و زمینه های بهبود کار را در کتابخانه‌های سیار ارتقا دهیم.
مدیرکل مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون، ارکان کتابخانه‌های سیار را به سه بخش تقسیم کرد و افزود: نیروی انسانی، کتاب و خودرو سه محور اساسی فعالیت‌های مربیان ما در سراسر شهرها و روستاهای کشور هستند.
وی از نیروی انسانی  به عنوان رکن اصلی یاد کرد و خاطرنشان کرد: نحوه ی شرایط استفاده از نیروی انسانی در شیوه نامه مربوطه دیده شده است، در عین حال نظرهای خود مربیان نیز می‌تواند در خصوص تقویت این بخش موثر باشد.
مروج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی کارگروه‌های ویژه تدوین و بررسی شیوه نامه کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی در این گردهمایی اظهار داشت: 5 کارگروه ویژه با حضور 5 کارشناس فرهنگی، 5 مسوول فرهنگی از استان‌ها، حوزه‌ی معاونت فرهنگی و نیز آفرینش‌های فرهنگی به بررسی تقویت برنامه‌ها و عملکرد کتابخانه‌های سیار می‌پردازند.
مباحثی هم‌چون؛ استانداردسازی تمامی امکانات و فعالیت‌ها، بررسی این که کدام یک از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی قابلیت اجرایی بیشتری در کتابخانه‌های سیار دارند، بررسی اینکه کدام یک از برنامه‌های کشوری که در مراکز کانون اجرا می‌شود قابلیت اجرا در کتابخانه‌های سیار را دارند، از عمده برنامه‌های مورد توجه این کمیسیون است که مروج به آن اشاره داشت.
وی هم‌چنین از؛ مباحث نرم‌افزاری و ثبت فعالیت‌ها، پدافند غیرعامل و ایجاد امنیت برای مربی و کار وی به عنوان دیگر نکات مورد بررسی این کارگروه یاد کرد و افزود: طی این روزها مربیان با مباحث این کارگروه‌ها آشنا خواهند شد.
مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، حساس‌سازی و آگاهی بخشی مربیان سیار به مسایل این کارگروه را از نکات حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: ایجاد مساله و توجه مربیان به مسایل این کارگروه و هم‌چنین کشف مسایل سازمانی از سوی مربیان مواردی است که می‌تواند ما را در جهت توفیق طرح‌های مورد نظر در این شیوه‌نامه یاری بخشد.
مروج ابراز امیدواری کرد، تا در پرتو آگاهی‌بخشی برای مربیان و تدوین برنامه‌هایی کارشناسی شده بتوان به شیوه نامه‌ای جامع دست یافت تا در نهایت برای مدیریت عالی کانون جهت چشم‌انداز برنامه‌های کانون پیشنهاد شود.
این مسوول فرهنگی در پاسخ به این سوال که؛ برای تقویت کتابخانه‌های سیار و ایجاد انگیزه‌ی بیشتر برای مربیان مربوطه چه کاری باید کرد، گفت: در اولین گام می‌بایست بهترین‌ها را برای این کار انتخاب کرد. در گام بعدی باید بهترین نوع آموزش به کار گرفته شود و در نهایت مربی می‌بایست به این نتیجه برسد که سازمان به فکر اوست.
مروج در پایان سخنان خود از توجه به رفاه کارکنان به عنوان دیگر شاخص‌های تقویت روحیه‌ی مربیان سیار یاد کرد و افزود؛ باید بین کانون و کارکنان تعلق و دلبستگی ایجاد شود.
گردهمایی مربیان سیار شهری و روستایی سراسر کشور از 19 تا 22 اردیبهشت ماه با حضور 90 مربی در اردوگاه شهید مهدی‌زاده دلگشای چالوس در حال برگزاری است،