نسیم مهر به مراکز کانون وزید

ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک به شکل گسترده در مراکز فرهنگی هنری کانون استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران فعالیت‌های خاص هفته ملی کودک پس از برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم از تاریخ 15 تا 22 مهر در مراکز استان تهران به اجرا درآمد. علاوه بر اعضای مراکز، دانش‌آموزان مدارس استان نیز طی بازدیدهای متعدد، حضور در فعالیت‌ها و ویژه برنامه‌های کانون را تجربه کردند و روزهایی شاد و پر نشاط را پشت سر گذاشتند.

 

- مرکز فرهنگی هنری شماره 14 استان تهران اولین ویژه برنامه خود را در روز 16 مهر تدارک دید. این مرکز با دعوت از محدثه حقی، کارشناس تغذیه کودک سرای محله، جلسه‌ای را جهت پاسخگویی به سوالات والدین در این خصوص ترتیب داد. توضیحات مربی مسئول مرکز درباره هفته ملی کودک و توزیع بروشور جهت شرکت در جشن پرواز آرزوها و ساخت بادبادک از دیگر برنامه‌ها در این روز بود.

این مرکز روز 17مهر نیز علاوه بر برگزاری مجدد جلسه پرسش و پاسخ با کارشناس تغذیه، با برگزاری راهپیمایی نمادین، نوشتن آرزوها و پرواز بادبادک‌ها و بادکنک‌ها پذیرای کودکان میهمان بود.

 

- در مرکز فرهنگی هنری اسلامشهر1 ویژه برنامه روز جهانی کودک با پیام «شادی، دانش، آرامش» و با حضور مسئولین شهری و 200 نفر از کودکان و نوجوانان به همراه خانواده‌هایشان برگزار شد.

مخاطبان این برنامه در فعالیت‌های متنوعی همچون قصه‌گویی، شعرخوانی، مسابقه، پرسش و پاسخ با روحانیون، نمایش فیلم‌های منتخب کانون و نمایش خلاق شرکت کردند. در این جشن کارت‌هایی با تصویر امام خمینی(ره) و با پیام: «کودکان آتیه‌سازان کشورند» به لباس‌های کودکان نصب شد و گلدان‌های کوچکی با همین شعار به میهمانان داده شد. اهدای لوح تقدیر و یادبود به اعضای برگزیده و پذیرایی، پایان‌بخش برنامه در روز 16مهر بود.

این مرکز جشن عید غدیرخم را نیز با برگزاری مسابقه و اهدای جایزه، معرفی شخصیت حضرت رسول اکرم(ص) و امیرالمومنین حضرت علی(ع)، بازی و سرگرمی، تجلیلی از اعضای سادات و برگزاری کارگاه‌های هنری با موضوع غدیر برگزار کرد.

لازم به ذکر است فاطمه زهرا اسماعیلی عضو برگزیده این مرکز نیز به همراه تنی چند از اعضای سایر مراکز استان، طی این هفته در برنامه‌های ویژه هفته کودک شبکه جهانی جام‌جم معرفی شد و درباره فعالیت‌هایش در کانون سخن گفت.

 

- مرکز فرهنگی هنری شماره 15 در ابتدای فصل پاییز با دعوت از بابک نیک‌طلب؛ شاعر کودک و نوجوان مجموعه آثار و فعالیت‌های او را برای مخاطبان خود معرفی کرد. این مرکز با تدارک یک ویژه برنامه علاوه بر نمایش فیلمی کوتاه درباره نیک‌طلب فرصت گفت‌و‌گوی اعضا با این شاعر را مهیا کرد.

همچنین در روزهای هفته ملی کودک مرکز فرهنگی هنری شماره 15 پذیرای دانش‌آموزانی از مدارس منطقه10 بود و نمایش فیلم، برگزاری مسابقات کتابخوانی، پخش انیمیشن، راهپیمایی نمادین و... از اصلی‌ترین بخش‌های برنامه در این روزها بود.

 

- روز جهانی کودک در مرکز فرهنگی هنری فراگیر شماره 11 در تاریخ 16مهر با حضور بیش از 400 نفر از اعضا و خانواده‌هایشان و اهالی منطقه یوسف آباد در محوطه پارک شفق برگزار شد.

در این مراسم پس از سخنرانی دکتر ملک شاهی در رابطه با نقش پدر و مادر در تربیت فرزند، اعضا در کارگاه‌های گریم کودک، نقاشی گروهی و کاردستی شرکت نمودند. اهدا لوح تقدیر و جایزه به اعضا فعال مرکز و اجرای سرود توسط گروه سرود مرکز از دیگر برنامه‌های ویژه این مراسم بود.

قرائت بیانیه حقوق کودکان توسط  یکی از اعضا مرکز  نیز از دیگر برنامه‌های ویژه بود. در انتهای برنامه کودکان و خانواده‌هایشان به منظور حمایت از حقوق کودکان در راهپیمایی شرکت کردند.

 

- مرکز فرهنگی هنری دماوند در هفته ملی کودک با ارائه ویژه برنامه‌های فرهنگی، هنری، ادبی هر روز میزبان کودکان دماوندی بود. این ویژه برنامه‌ها از 16 تا 23 مهرماه ادامه داشت و هر روز مخاطبان بسیاری را با فعالیت‌های کانون آشنا می‌کرد.

«جشن عیدهای آسمانی» نیز عنوان ویژه برنامه این مرکز به مناسبت پایان تابستان بود که روز 17 مهر با حضور اعضا والدین و مسئولین شهری برگزار شد. برپایی کارگاه‌های خوشنویسی، نقاشی، ایستگاه نجوم و راهپیمایی اعضا و خواندن پیمان‌نامه حقوق کودکان بخش‌هایی از این جشن بود.

هماهنگی با سازمان‌های آموزش و پرورش، محیط زیست، ارشاد اسلامی و همچنین مرکز نجوم دماوند برای بهتر برگزار شدن این برنامه، فعالیت‌هایی بود که توسط مرکز فرهنگی هنری دماوند به انجام رسید.

 

- جشن هفته ملی کودک با عنوان پیوند اعضا با شعر در روز 23 مهر ماه در مرکز فرهنگی هنری شماره 8 استان تهران، با حضور غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان برگزار شد.

بکتاش که مربی فرهنگی شهرستان ملایر از توابع استان همدان است ضمن تبریک هفته ملی کودک به برگزاری کارگاه شعر برای 75 نفر از اعضا کودک و نوجوان حاضر در مراسم پرداخت که با استقبال خوبی از سوی اعضا روبرو شد. همچنین شش نفر از اعضا دختر و پسر نیز سروده‌های خود را قرائت کردند که توسط بکتاش مورد بررسی قرار گرفت. در خاتمه گروه سرود مرکز به اجرای سرود زیبای ماه و ستاره پرداختند و حاضران در مراسم هدیه‌ای به رسم یاد بود دریافت کردند.

 

- در روزهای هفته ملی کودک مرکز فرهنگی هنری شماره 6 کانون پرورش فکری استان تهران با برنامه‌هایی شاد پذیرای دانش‌آموزان مدارس و اعضای خود بود.

برنامه‌های این مرکز در سه بخش عمده برای بچه‌ها طراحی شد تا این روزها خاطره خوشی را برایشان رقم بزند. آشنایی بچه‌ها با فعالیت‌های کانون، بازی، قصه‌گویی، شعرخوانی، مسابقه طناب کشی، بازدید از نمایشگاه آثار اعضا در تابستان و... از اصلی‌ترین برنامه‌های این مرکز بوده‌است. همچنین ویژه برنامه‌ای به مناسبت هفته نیروی انتظامی با عنوان «مهارت‌های انتظامی و اجتماعی‌» طراحی شد. بچه‌ها با موضوعات مطرح شده در این طرح نقاشی کشیدند و قرار شد به قید قرعه از سوی نیروی انتطامی به آن‌ها جایزه داده شود. در پایان بچه‌ها با ورود به محوطه حیاط کانون شروع به راهپیمایی و بیان شعارهای هفته ملی کودک و حقوق کودکان کردند.

 

- چهارشنبه 16 مهر همزمان با روز جهانی کودک جشن پایان تابستان مرکز فرهنگی هنری نسیم‌شهر نیز برگزار شد. تقدیر از اعضا فعال و کتابخوان، مسابقه‌های شاد و جذاب، قصه‌گویی و نمایش فیلم از برنامه‌های این روز بود. همچنین نمایشگاهی از آثار اعضای این مرکز نیز در دو بخش فرهنگی و ادبی با عناوین «دنیای رنگی کتاب» و «دستان کوچک هنر» میزبان حضور مخاطبان در این هفته بود. اجرای قصه، مسابقه و بازی، نمایش فیلم و برپایی ایستگاه نقاشی در کنار این نمایشگاه نیز به رونق فعالیت‌ها در مرکز نسیم‌شهر افزود.

 

- امسال به یمن همزمانی هفته ملی کودک با عید سعید غدیر خم مرکز فرهنگی هنری شماره 38 با برگزاری جشنی بزرگ به همین مناسبت پذیرای اعضای پسر خود و کودکان مدارس بود. در این مرکز اعضا ضمن حضور در جشن بزرگ شیعه با پیشوای شیعیان حضرت علی(ع) تجدید میثاق کردند و روز جهانی کودک را نیز گرامی داشته و در کارگاه‌های سفال، کاردستی، نقاشی و بازی و مهارت شرکت کردند. این مراسم روز یکشنبه 20 مهرماه در مرکز فرهنگی هنری شماره 38 واقع در پارک بزرگمهر برگزار شد.

 

- در هفته ملی کودک اعضای مرکز فرهنگی هنری شهریار ضمن تجمع مقابل محوطه کانون ضمن گرامیداشت این هفته شعارهایی را با موضوع رعایت حقوق کودک سردادند و مفاد بندهای کنوانسیون حقوق کودک برای اعضا قرائت شد. سپس جشن هفته ملی کودک در سالن سینمای مرکز برگزار شد و برنامه‌هایی نظیر سرود، انیمیشن، مسابقه و مدیحه‌سرایی به اجرا درآمد. 

 

- مرکز علوم استان تهران در هفته ملی کودک جشن ویژه خود را روز 16مهر برای اعضای فعال و ثابت کتابخانه برگزار کرد.

در این جشن علاوه بر نمایش فیلم، قصه‌گویی، اجرای موسیقی توسط اعضا و تقدیر از اعضای فعال مرکز، کودکان و نوجوانان با حضور در پارک کنار کتابخانه اقدام راهپیمایی خود را با سر دادن شعارهایی درخصوص حقوق کودک آغاز کردند. این اعضا که از ابتدای مهرماه سرودهای کودکانه و مناسبی را تمرین کرده‌بودند، با خواندن سرود فضای پارک را سرشار از شادی و نشاط کردند.

رصد خورشید برای کودکان و نوجوانان علاقمند فعالیت دیگری بود که در این روز انجام شد.

مرکز علوم در هفته ملی کودک در کنار حضور در نمایشگاه ویژه استان تهران در مجموعه حجاب، با دعوت از مدارس ویژه برنامه‌های متنوعی را نیز طراحی کرده بود. برپایی یک کارگاه زیست‌شناسی، دو کارگاه نجوم و یک کارگاه کلاژ، به همراه قصه‌گویی و نمایش فیلم از دیگر فعالیت‌های مرکز علوم در هفته ملی کودک بود.

 

- مرکز فرهنگی هنری شماره 33 استان تهران نیز ویژه برنامه‌‌های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان تدارک دید.

این مرکز علاوه بر برپایی نمایشگاه آثار اعضا و فضاسازی مناسب، با برپایی کارگاه‌های نقاشی فردی و گروهی، کلاس‌های ادبی، سفال، کاردستی، بازی و مسابقه اعضا را به فعالیت‌های شاد و هیجان‌انگیز میهمان کردند.

این مرکز در روز جهانی کودک نیز با برگزاری جشنی شامل اجرای سرود، مسابقه، بازی و نمایش خلاق و تقدیر از برگزیدگان کارگاه‌های مختلف فعال بود.

ویژه برنامه طلوع امید نیز در این هفته با مشارکت انجمن حمایت از حقوق کودکان و حضور والدین اعضا با موضوع «فرزندپروری و چگونگی برخورد با کودکان و نوجوانان و بررسی مشکلات آنها» در مرکز شماره 33 برگزار شد. همچنین اعضای مرکز در ویژه برنامه «من می‌توانم نه بگویم» به همت مربیان مرکز و خانه سلامت زهتابی، پای صحبت‌های کارشناس روانشناسی و علوم‌تربیتی نشستند تا نکات ایمنی و مهارت نه گفتن را بیاموزند.

 

هفته ملی کودک در همه مراکز استان با برنامه‌های ویژه همراه بود و مخاطبان می‌توانستند ضمن حضور در برنامه‌های شاد با فعالیت‌های کانون نیز آشنا شوند.