گام اول برای راه‌اندازی مرکز فراگیر کانون در قم و شیراز برداشته شد

مدیران و مسوولان کانون و آموزش و پرورش در استان‌های فارس و قم نشست‌هایی را با هدف بحث و تبادل نظر در زمینه تجهیز و راه‌اندازی مراکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون در این‌2 استان برگزار کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در نشست مدیرکل و کارشناسان کانون با مسوولان اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس، احمدرضا سالکی معاون آموزش و پرورش استثنایی از نگاه روشن مجموعه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نسبت به کودکان استثنایی قدردانی کرد.
سالکی گفت: در استان فارس حدود 10هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه (کم‌توان جسمی‌ و حرکتی) در مدارس استثنایی درس می‌خوانند که راه‌اندازی مرکز فراگیر کانون مصداق نگاه روشن این مجموعه به این امر مهم است.
وی با اشاره به استقبال اداره آموزش و پرورش کودکان استثنایی در ایجاد تعامل برای راه‌اندازی مرکز فراگیر افزود: این اداره آمادگی دارد تا در زمینه آموزش مربیان و برگزاری نشست تخصصی با کانون همکاری کند.
در این نشست هم‌چنین مجتبی حق‌پرست، مدیر کل کانون استان فارس نیز با اشاره به سابقه و نوع فعالیت کانون گفت: اگر چه تاکنون فعالیت‌های کانون در این استان بیشتر برای کودکان و نوجوانان عادی تدارک و برنامه‌ریزی شده است اما در چند سال اخیر کودکان دارای نیازهای ویژه بیشتر به مراکز مراجعه کرده‌اند به ویژه مرکز فرهنگی‌هنری کانون مرودشت هر هفته 2 روز میزبان کودکان و نوجوانان استثنایی این شهرستان بوده است.
در پایان این نشست مقرر شد در بازدیدی با حضور کارشناسان کانون و آموزش و پرورش استثنایی از مراکز فرهنگی‌هنری کانون شیراز شرایط فیزیکی مراکز ارزیابی و در ادامه، اقدام‌های اولیه به منظور راه‌اندازی مرکز فراگیر انجام شود.

بررسی نیازهای محتوایی و تجهیزاتی برای را‌ه‌‌ندازی مرکز فراگیر کانون قم
بر اساس این گزارش اولین نشست مشورتی بررسی نیازهای محتوایی و تجهیزاتی را‌ه‌‌اندازی مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان قم با حضور کارشناسان کانون و اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی قم برگزار شد.
بر همین اساس در این نشست که روز سه‌شنبه 4 آذر برگزار شد، مباحث کلی در زمینه چگونگی راه‌اندازی مرکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون مطرح و در مورد ویژگی‌های ظاهری و محتوایی مورد نیاز گفت‌وگو شد.
براساس این گزارش فضل‌الله علوی معاون اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی قم نیز ضمن ابراز خرسندی از توجه کانون به این قشر از کودکان و نوجوانان گفت: درخواست‌های مکررخانواده‌های این کودکان به ویژه در فصل تابستان این است که آن‌ها هر ساله خواستار شرکت در فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی هستند و این امکان آن‌طور که باید برای آنان فراهم نیست.
وی هم‌چنین پیشنهاد کرد تا تفاهم نامه‌ای مشتمل بر نکات و قواعد مورد نظر در هر دو نهاد تهیه شود تا پس از مشخص شدن چهارچوب‌های مناسب، مرکز فراگیر کانون پرورش فکری در استان قم نیز راه‌اندازی شود.
معاون اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی، اطلاع‌رسانی به مدیران 25 مدرسه‌ی تحت پوشش جهت مراجعه به مرکز فراگیر کانون و عضویت دانش‌آموزان و هم‌چنین بازدیدهای مستمر کارشناسان این اداره از مرکز فراگیر را از جمله پیشنهادهای خود پس از راه‌اندازی مرکز عنوان کرد.
بر همین اساس مرضیه ثمرده حقیقی کارشناس مسوول کانون استان قم در ابتدای این نشست در زمینه اهداف، ساختار و فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی مراکز کانون گزارشی ارایه کرد.
در ادامه علی شعاعی کارشناس مسوول اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی قم نیز  بر اهمیت فراهم کردن امکانات، تجهیزات،آموزش‌ و بهینه‌سازی و مناسب‌سازی ساختمان‌های کانون برای رفت و آمد آسان کودکان دارای نیازهای ویژه شامل نابینایان، ناشنوایان و کودکان دارای معلولیت‌های جسمی حرکتی تاکید کرد.
 گفتنی است در حال 5 مرکز فراگیر در تهران و 1 مرکز در اصفهان به کودکان دارای نیازهای ویژه خدمات فرهنگی ارایه می‌دهد و هفتمین مرکز فراگیر نیز به زودی در بندرعباس گشایش خواهد یافت که در صورت راه‌اندازی این 2 مرکز در شیراز و قم، شمار آن‌ها به 9 مرکز در سراسر کشور خواهد رسید.