شادمانی کودکان دارای نیازهای ویژه از راه‌اندازی یک مرکز فراگیر کانون در بندرعباس

کودکان و نوجوانان بندرعباسی شادمانه راه‌اندازی نخستین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در شهر خود جشن گرفتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مرکز هفتمین مرکز فراگیر کانون در سطح کشوراست که پس از 5 مرکز تهران و یک مرکز در اصفهان راه‌اندازی شده است تا کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه(نابینا،ناشنوا و معلول جسمی‌حرکتی) در کنار دیگر اعضای کانون از خدمات کانون بهره‌مند شوند.
ویژگی بارز مراسم تبدیل مرکز شماره 3 کانون بندرعباس به یک مرکز فراگیر این بود که اجرای تمامی برنامه‌های این آیین را همین کودکان ونوجوانان برعهده داشتند به نحوی که «محمد اخلاصی» قاری روشندل به قرائت قرآن پرداخت، « مژده ملک شاهی» عضو نابینای مرکز فراگیربه حاضران خیر مقدم گفت و  سرود کانون توسط اعضاء مرکز شماره 4 بندرعباس اجرا شد.
خوانش  یک دکلمه از سوی «مریم قدمی» عضو مرکز شماره 3 بندرعباس و دکلمه‌ای دیگر با موضوع سپاس از خداوند از سوی «آیدا احمدی» عضو نابینای مرکز فراگیر از مدرسه‌ی امید، اجرای سرود نابینایان از مدرسه استثنایی امید، و اجرای سرود مرکز آموزشی پیوند (ناشنوایان) ازجمله برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود تا این کودکان و نوجوانان شادمانی خود را از ایجاد این مرکز فراگیر به مسوولان حاضر در مراسم نشان دهند.
 
معاون استاندار: مربیان فراگیر مهربان‌اند
در آیین گشایش مرکز فراگیر کانون در بندرعباس، معاون برنامه‌ریزی استانداری هرمزگان ضمن قدردانی از تبدیل این مرکز به یک مرکز فراگیر اظهار داشت: با توجه به آشنایی قبلی من با فعالیت‌های کانون و تلاش‌های معلمان آموزش و پرورش استثنایی، به این مساله ایمان دارم که مربیان از عمق وجود خود خدمت می‌کنند و تلاش آنان با هیچ معیارمادی قابل مقایسه نیست.
صالح دریانورد افزود: حس مهربانی که در وجود این معلمان و مربیان در راه خدمت رسانی به این عزیزان وجود دارد، بر هیچ کس پوشیده نیست.
وی همچنین یادآور شد: معلولیت محدویت نیست و قابل مدیریت است. بسیاری از هنرمندان و چهره‌های شاخص دارای معلولیت مانند هلن کلر توجهی به معلولیت خود نداشتند و این مساله برای آن‌ها‌‌هاها محدودیتی ایجاد نمی‌کرد.
 
مدیر کل آموزش و پرورش: کودکان معلول در کنار هم سالان خود قرار بگیرند
در آیین گشایش این مرکز همچنین احمد آخوندی مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان ضمن تقدیر از این اقدام گفت: امروز شاهد افتتاح نخستین مرکز فراگیر استان هستیم وامیدواریم به زودی شاهد فراگیر شدن تمامی مراکز کانون باشیم.
آخوندی ضمن اظهار خرسندی از افتتاح این مرکز خاطر نشان کرد: باید سعی کنیم بچه‌های با نیازهای ویژه را در تمامی برنامه‌ها در کنار کودکان عادی قرار دهیم و آن‌ها را تفکیک نکنیم. تلاش ما در آموزش و پرورش و کانون با این هدف است که پوشش تحصیلی و خدمات فرهنگی را برای این کودکان به حداکثر برسانیم و کودکان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.
وی افزود: همان‌طور که کودکان عادی از امکانات رفاهی و آموزشی برخوردار هستند باید مسوولان نیز با همکاری و تعامل یک‌دیگر اقدام‌های لازم را برای برخورداری این کودکان با نیازهای ویژه هم انجام دهند.
آخوندی گفت: امروز با وجود مربیان دلسوز، شاهد موفقیت هر چه بیشتر کودکان با نیازهای ویژه در کشور هستیم و امسال شاهد موفقیت‌های چشمگیر کودکان و نوجوانان معلول استان در زمینه‌ی مسابقات ورزشی هم بودیم.
 
راه‌اندازی مرکز فراگیر گامی برای برقراری عدالت آموزشی
ناهید سلیمانی مدیر کل کانون استان هرمزگان هم در این آیین ضمن تبریک هفته معلولان خاطر نشان کرد: مفتخریم که امروز شروع به کار اولین مرکز تخصصی فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان را اعلام می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در مسیر برقراری عدالت آموزشی برداشته باشیم.
وی با ارایه‌ی گزارشی از روند تبدیل این مرکز به یک مرکز فراگیر توضیح داد که اقدام‌ها‌یی از جمله آماده سازی فضا با توجه به استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، فضا سازی و تعمیرات انجام شد و به‌سازی فضای سبز نیز با هماهنگی شهرداری به زودی انجام می‌گیرد.
وی افزود: تجهیزات ویژه‌ی کودکان و نوجوان در این طرح از سوی اداره آموزش و پرورش استثنایی و با مشاوره آن اداره خریداری شد و تعداد 3 دستگاه به‌دید توسط معاون وزیر و رئیس این سازمان به مرکز اهدا شد.
مدیر کل کانون استان همچنین درمراسم افتتاحیه آماری از عنوان‌ها و تعداد کتاب‌های تهیه شده برای مرکز فراگیر اعلام کرد.
سلیمانی در پایان از حمایت‌های مدیر عامل و معاونت فرهنگی کانون و حمایت‌های همه مسوولان استانی و کشوری قدردانی کرد.
در پایان این مراسم از دانش آموزان معلول برگزیده مسابقات ورزشی و معلمان اداره آموزش و پرورش استثنایی نیز تقدیر به‌عمل آمد.
همچنین صالح دریانورد معاون برنامه‌ریزی استانداری با معلولان ، مربیان کانون و معلمان آموزش و پرورش استثنایی به گفت‌وگو پرداخت.
مدیر کل کانون استان هرمزگان نیز از تمامی پرسنل اداری ، مربیان مرکز شماره 3 بندرعباس « مرکز فراگیر» و همکاران خدماتی جهت تمامی همکاری‌ها و آماده سازی مرکز فراگیر قدردانی کرد.
نخستین مرکز فراگیر استان هرمزگان 15 آذر هم‌زمان با هفته معلولان افتتاح شد. و در آن علاوه بر معاون استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش مسوولان دیگری مانند محسن زینلی تختی مدیر کل کتاب‌خانه های عمومی استان ، شهباز بارانی رییس آموزش و پرورش استثنایی، کیانوش جهانبخش رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بندرعباس، هاشمی نماینده مجمع خیران استان و دیگر مسوولان استانی نیز حضور داشتند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 13 سال پیش درست در روز 12 آذر 1380 مصادف با روز جهانی معلولان از نخستین مرکز فراگیر خود در پارک فدک تهران(مرکز شماره 21 کانون) بهرهبرداری کرد و اکنون تعداد این مراکز به 7 مرکز رسیده است.
توسعه‌ی این مراکز در استان‌های مختلف کشور از جمله سیاست‌هایی است که در کانون به صورت جدی مورد توجه مسوولان قرار گرفته است.