گشایش نخستین مرکز فراگیر کانون هرمزگان؛ 15 آذر در بندرعباس

نخستین مرکز فراگیر کانون استان هرمزگان روز 15 آذر و هم‌زمان با هفته معلولان در بندرعباس افتتاح می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ناهید سلیمانی مدیرکل کانون هرمزگان در جلسه مشترکی با شهباز بارانی رییس آموزش و پرورش استثنایی استان این خبر را اعلام کرد.
وی خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی و افتتاح مرکز فراگیر استان، کانون با خدمات رسانی فرهنگی به کودکان دارای نیازهای ویژه(نابینا، ناشنوا و معلول جسمی،حرکتی)، سعی در توانمندسازی آن‌ها دارد و امیدواریم بتوانیم زمینه رشد و پرورش آن‌ها را فراهم کنیم.
سلیمانی هم‌چنین بیان کرد: هم‌زمان با هفته معلولان و از روز پانزدهم آذر شاهد حضور اعضا با شرایط عادی و کودکان با نیازهای ویژه در کنار یک‌دیگر هستیم.
وی افزود: رعایت عدالت آموزشی یکی از مسوولیت‌های مهمی است که بر دوش تمامی متولیان امور فرهنگی و به‌خصوص برای رفع نیازهای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه است، همان‌طور که بچه‌های عادی حق استفاده از منابع وامکانات آموزشی را دارند این کودکان نیز باید از تمامی این خدمات بهره‌مند شوند.
مدیرکل کانون هرمزگان ضمن بیان تفاوت‌های فردی بین کودکان عادی و کودکان با نیازهای ویژه تاکید کرد: بخشی از برنامه‌های کانون را باید به این کودکان اختصاص دهیم و ما به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت باید زمینه رشد وتعالی استعدادهای آن‌ها را فراهم کنیم.
در ادامه این نشست، شاهباز بارانی رییس آموزش و پروش استثنایی استان ضمن تقدیر از مدیریت کانون در فراهم کردن زمینه‌ی این همکاری، بیان کرد: کودکان با نیازهای ویژه ویژگی‌های خاص خود را دارند و هدف از اجرای طرح فراگیر، آماده کردن این کودکان برای زندگی در اجتماع در کنار دیگر شهروندان است، از این رو باید تمامی مسوولان توجهی ویژه در خدمات رسانی به این کودکان را داشته باشند.
بارانی مبحث فراگیری را یک امر عمومی دانست و گفت: بحث تلفیق فراگیر یک مساله اجتماعی است و باید تمامی سازمان‌ها از جمله شهرداری و بهزیستی نیز با ایجاد فضاها و امکانات عمومی برای کودکان معلول زمینه رفاه آن‌ها را در جامعه آماده سازند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی تلاقی افتتاح مرکز فراگیر و هفته معلولان را شروع خوبی برای تعامل بیشتر کانون با آموزش و پرورش استثنایی دانست و اظهار امیدواری کرد که با تلاش‌ همه مسوولان بتوانیم گام موثری در این زمینه برداریم.
بر اساس این گزارش، نخستین مرکز فراگیر کانون در بندرعباس هفتمین مرکزی است که کانون پس از 5 مرکز تهران و یک مرکز اصفهان راه‌اندازی کرده است.
این در حالی است که درست 13 سال پیش در روز 12 آذر 1380 (روز جهانی معلولان) نخستین مرکز فراگیر کانون در پارک فدک تهران(مرکز شماره 21) راه‌اندازی شد.
راه‌اندازی مراکز فراگیر و توسعه‌ی آن در سطح کشور از جمله‌ سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی هیات مدیره کانون است که بارها از سوی مدیرعامل کانون نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
زمینه‌های راه‌اندازی چنین مرکزی در استان آذربایجان‌غربی در حال تدارک است و به تازگی کانون استان‌های قم و فارس نیز گام‌های نخست را برای ایجاد این مراکز برداشته‌اند.
خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه، از جمله مطالبات جدی این گروه از شهروندان ایرانی است که در سراسر کشور به بیش از 900 مرکز فرهنگی‌هنری کانون مراجعه می‌کنند و خواستار ارایه‌ی خدمات فرهنگی به فرزندان‌شان از سوی کانون می‌شوند.
کانون در نخستین قدم درصدد است تا - با بهره‌مندی از امکانات و بودجه‌های استانی و حمایت مسوولان و استانداران سراسر کشور از این مطالبه‌ی به حق کودکان دارای نیازهای ویژه - دست‌کم یک مرکز فرهنگی‌هنری خود را در هر استان به مرکز فراگیر تبدیل کند.