معلمان مربی‌اند، نقش تربیتی مهم‌تر از نقش آموزشی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گفت: معلمان به واقع مربی‌اند و نقش آنان در سرنوشت و آینده فرزندان این مرز و بوم تعیین کننده و محوری است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی‌رضا حاجیان‌زاده در نخستین روز سفر خود به استان مازندران در همایش بزرگداشت مقام معلم در شهرستان نور و به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش حاضر شد و در سخنانی بر اهمیت نقش تربیتی معلمان در مقایسه با نقش آموزشی آنان تاکید کرد.
وی در این همایش که صبح روز پانزدهم اردیبهشت در سالن اجتماعات آموزش و پرورش شهر نور و با حضور تعداد زیادی از معلمان و فرهنگیان این شهر برگزار شد افزود: احترام به معلم از جنس احترام‌های تشریفاتی و تصنعی نیست، بلکه پاس‌داشت جایگاه علم و معرفت و اقتدار علمی و استحکام شخصیت معلم است،همان طور که علما و روحانیان و مراجع عظام تقلید تکیه‌گاه دین‌داری مردم هستند مردم زندگی سالم و سعادت‌مند خود را نیز مرهون معلمان خود می‌دانند.
مدیرعامل کانون با بیان این که نقش معلم تنها در فرآیند آموزشی و یادگیری خلاصه نمی‌شود توضیح داد که این ظاهر امر است که تصور می‌کنیم معلمان فقط مسوول انتقال دانش و تحقق فرآیند یادگیری هستند در حالی که یک معلم، مجموعه‌ای از عناصر تعلیم و تربیت مانند  دانش‌افزایی، مهارت آموزش، تربیت اجتماعی و اخلاق و سلامت روح و روان فرزندان ما را مدیریت می‌کند.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که مربی بودن صفتی الهی و در لغت به معنی پرورش دهنده است، خاطرنشان کرد: آموزش و تربیت کاملاً با هم در ارتباط است و حضور و الگوقرار گرفتن معلمان از سوی دانش‌آموزان خود واجد جنبه‌های تربیتی است.
حاجیان‌زاده در عین‌حال داشتن عزت نفس را یکی دیگر از ویژگی‌های معلمان برشمرد و یادآور شد که معلم باید با عزت نفس از خود عبور کرده تا بتواند به فکر دیگران باشد در عین حال باید مورد حمایت نیز قرار بگیرد.
مدیرعامل کانون با ابلاغ سلام و تبریک علی‌اصغر فانی به مناسبت هفته معلم به فرهنگیان شهرستان نور، تاکید کرد: بیشترین دغدغه وزیر آموزش و پرورش ساماندهی وضعیت معلمان است و وی دایم مسوولان متصدی را به پیگیری موضوع ترغیب می‌کند.
وی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را یکی از این اقدام‌ها عنوان کرد و گفت: این طرح از ابتدای مهر 1394 و با دو هدف اصلی ایجاد انگیزه برای معلمان - که تلاش بیشتری برای بهبود موقعیت خود داشته باشند - و دوم ارتقا و توان‌مند شدن آنان به لحاظ علمی و مهارتی، اجرا خواهد شد.
مدیرعامل کانون با بیان این‌که برای اجرای این طرح در سال 94 یک‌هزار و 350 میلیارد تومان بودجه تصویب و برای سال 95 هم 3هزار و 500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، اظهار امیدواری کرد این طرح، گام اولی باشد برای ترمیم وضعیت فعلی تا بتوانیم گام‌های موثرتری برای ایجاد زمینه‌های آرامش بیشتر در میان معلمان برداریم.

نماینده مجلس: قدر معلمان را بدانیم
در این همایش دکتر عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی یادآور شد که هنوز قدر و ارزش معلم در جامعه به خوبی شناخته نشده است در حالی که تاثیرگذاری آن‌ها امروز به مراتب از گذشته بیشتر شده است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در عین‌حال تاکید کرد که اجتماعات معلمان در ماه‌های اخیر برای احقاق حقوق‌شان در کمال ادب و متانت برگزار شده است و آنان را باید در شمار انقلابی‌ترین مدافعان نظام جمهوری اسلامی بدانیم که از آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و اسلامی و انقلابی در همه‌ این سال‌ها دفاع کرده‌اند.
وی از دولت و وزارت آموزش و پرورش خواست که با اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون خدمات کشوری کارکنان دولت، به کارآمدسازی منابع انسانی و اصلاح وضعیت پرداخت حقوق و ارتقاء جایگاه معلمان بپردازند.
در این همایش هادی خنجری فرماندار نور و سیدمصطفی حسینی رییس آموزش و پرورش این شهر نیز سخنرانی کردند و اجرای سرود‌های دانش‌آموزی و اهدای جوایزی به معلمان نمونه و بازنشسته بخشی از این مراسم را به خود اختصاص داد.

مدیرعامل در محمودآباد: همه‌ی مسوولیت تربیت بر دوش معلم نیست
بر اساس این گزارش مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه سفر خود به مازندران در شهر محمودآباد و در جمع معلمان این شهر نیز با ابلاغ سلام و تبریک‌های وزیر آموزش و پرورش، گفت: تحقق جریان تعلیم و تربیت مجموعه‌ی درهم ‌تنیده‌ای است که همه‌ی مسوولیت آن بر دوش معلمان نیست بلکه عوامل مختلفی در جامعه مانند خانواده، رادیو و تلویزیون، فضاهای مجازی، ارتباط با هم‌سالان، تشکل‌های دانش‌آموزی فرهنگ عمومی و محافل فرهنگی و هنری و بازی‌ها و  سرگرمی‌ها در کنار یک‌دیگر در این زمینه نقش مهمی بر عهده دارند.
حاجیان‌زاده در عین حال نقش معلم را در این زمینه برجسته توصیف کرد و گفت معلمان با کسب محبوبیت و مقبولیت و جلب اعتماد دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌توانند به جایگاه شایسته‌ای دست یابند.
وی ادامه داد: نظام رسمی آموزش و پرورش باید دارای سبقه تربیتی و دینی باشد در غیر این صورت علمی که از این آموزش به دست می‌آید با دین در ارتباط نخواهد بود.
مدیرعامل کانون در این زمینه توضیح داد که معلمان مدارس می‌توانند در عین ارتباط برقرار کردن بین شاخه‌های مختلف علمی و درسی با مسایل دینی و اعتقادی، کاری کنند تا تفکر الهی و فضای توحیدی در مدارس جریان داشته باشد.
حاجیان‌زاده که در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی وزارت نفت سخنرانی می‌کرد همچنین تاکید کرد که مسایل و مشکلات معلمان تنها با سخنرانی و انتقاد کردن و زیر سوال بردن اقدامات مسوولان وزارت آموزش و پرورش حل نمی‌شود و هرکسی در هر جایگاهی که قرار دارد می‌تواند از امکانات در اختیار خود برای رفع این مشکلات استفاده کند.
دکتر عبدالوحید فیاضی نماینده مجلس شورای اسلامی در این همایش نیز سخنرانی کرد و گفت تا وقتی که معتقدیم برق، نفت، آب و اقتصاد زیربنا است و خرد و خردورزان زیربنا نیستند جامعه پیشرفت نخواهد کرد و باید کاری کنیم که معلمان احساس کنند که در پرداخت حقوق آنان نسبت به سایر دستگاه‌ها عدالت برقرار شده است.
در این همایش نیز که با اجرای سرود و موسیقی و اهدای جوایز معلمان نمونه و بازنشسته محمودآباد همراه بود، حجت‌الاسلام سید داوود موسوی امام جمعه این شهر سخنرانی کرد و گفت: بزرگ‌داشت معلم پاس‌داشت عشق و ایثار و تجلیل از کسانی است که علم را جرعه جرعه در جان دانش‌آموزان می‌نشانند و فردایی باشکوه را نوید می‌دهند.
وی با بیان این که همه مردم مدیون زحمت‌های معلمان هستند خواستار تلاش بیشتر برای رفع مشکلات شغلی و معیشتی آنان شد.
بر اساس این گزارش مدیرعامل کانون عصر روز 15 اردیبهشت در اردوگاه دلگشا کانون در شهرستان چالوس حاضر شد و با اعضای نوجوان کانون استان مازندران به گفت‌و‌گو پرداخت.
حضور در جمع مربیان و کارکنان کانون این استان، شرکت در همایش تجلیل از چهره‌های شاخص و پیش‌کسوتان کانون استان و گفت‌و‌گوی خصوصی با کارکنان و مربیان کانون از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه مدیرعامل به استان مازندران است.