تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک کانون و جمعیت هلال احمر مازندران امضا شد

تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین جمعیت هلال احمر و اداره کل کانون پرورش فکری مازندران در حضور مدیرعامل کانون امضا شد تا کودکان و نوجوانان به انجام امور امدادی و کمک به خود و هم‌نوعان تشویق شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این تفاهم‌نامه در 4 ماده و 15 بند در حالی به امضای مدیرعامل جمعیت هلال احمر و مدیر کل کانون استان مازندران رسید که علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون کشور نیز در جلسه امضای آن حضور داشت.
وی در این جلسه با اشاره به تفاهم‌نامه کلی که قرار است بین وزارت آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر کل کشور امضا شود تاکید کرد که در آن تفاهم‌نامه کشوری تعهدات کانون نیز مشخص شده است اما از این آمادگی هم برخورداریم به صورت استانی تفاهم‌نامه‌هایی را با هلال احمر منعقد کنیم.
در این جلسه مهدی ولی‌پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران نیز این استان را یکی از مناطق حادثه‌خیز کشور عنوان کرد و گفت: بر اساس پیشینه، کودکان ونوجوانان از جمله آسیب پذیرترین اقشار جامعه در این گونه حوادث هستند و مربیان کانون می‌توانند به ما در کمک به کودکان آسیب دیده از حوادث کمک کنند.
وی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه‌هایی که این جمعیت با دیگر سازمان‌ها منعقد کرده است، یادآور شد که این اقدام‌ها با هدف هم‌افزایی و اجرای برنامه‌های مشترک و گسترش آموزش و خدمات‌رسانی و غنی‌سازی اوقات فراغت صورت می‌گیرد.
قاسم عزیززاده گرجی مدیرکل کانون استان مازندران نیز در این جلسه گفت: هلال احمر با شناسایی ظرفیت‌های کانون می‌تواند از این ظرفیت‌ها برای آموزش امداد به صورت عمومی استفاده کند.
وی در عین حال افزود: بسیاری از مفاهیم پایه‌ای هلال احمر و امداد را می‌توان با استفاده از شیوه‌های مختلف در کانون مانند کتاب، پویانمایی و نرم افزارهای آموزشی به کودکان و نوجوانان آموزش داد.
در تفاهم‌نامه‌ای که روز 16 اردیبهشت 1394 در اردوگاه دلگشا کانون و هم‌زمان با سفر مدیرعامل کانون به مازندران به امضای دو طرف رسید اجرای برنامه‌های موثر آموزشی برای کودکان مورد تاکید قرار گرفته است.
در همین حال هدف‌هایی نیز مانند تلاش در زمینه افزایش آموزش‌های امدادی و نهادینه‌سازی فرهنگ نوع دوستی و نیکوکاری و خدمات بشردوستانه در بین کودکان و نوجوانان، افزایش آگاهی عمومی و آموزش‌های همگانی اولیاء، مربیان و کودکان در زمینه فعالیت‌های امدادی و دارای منفعت برای همه‌ی مردم، هم‌افزایی، تعامل و تشریک مساعی در اجرای طرح و برنامه‌های مشترک و مرتبط دستگاه‌ها با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود تعیین شده است.
بر همین اساس در حوزه‌ی تعهدات دو طرف ابتدا جمعیت هلال احمر متعهد شده است تا اقدام‌های لازم جهت عضویت کارکنان و اعضای کانون در جمعیت را انجام دهد و نسبت به راه‌اندازی خانه‌های داوطلب به منظور جذب و سازماندهی و آموزش کارکنان، برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و مدیریت بحران برای کارکنان، مربیان و اعضای کانون، ارایه خدمات دارویی، درمانی و توانبخشی به معرفی شدگان از سوی اداره کل در چارچوب دستورالعمل‌های مربوطه با تسهیلات مناسب و ارا‌یه‌ی خدمات حمایتی به خانواده‌های اعضای کمتر برخوردار کانون اقدام کند.
کانون مازندران نیز بر اساس این تفاهم‌نامه تعهداتی مانند فراهم‌آوردن و تسهیل مقدمات و شرایط برای جذب و سازماندهی کارکنان و اعضای علاقه‌مند کانون به عنوان عضو یا داوطلب جمعیت، همکاری در مسیر تهیه، تدوین و توزیع اقلام فرهنگی و آموزشی مورد نیاز، همکاری و در اختیار قراردادن ظرفیت‌ها، امکانات و تجهیزات متناسب در زمینه‌ی انجام اقدام‌های، انسان‌دوستانه جمعیت و همکاری و تشریک مساعی با جمعیت در هنگام وقوع حوادث و سوانح و بحران‌ها با توافق دو طرف را بر عهده گرفته است.
در عین حال دو طرف برای اجرای تعهداتی مشترک مانند برنامه‌ریزی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک،  نظارت بر اجرای صحیح مفاد تفاهم نامه، اطلاع‌رسانی در زمینه فعالیت‌های مشترک با استفاده از ظرفیت‌های درون سازمانی و اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی، تربیتی و آموزشی متناسب با شرح وظایف جمعیت برای اعضا به توافق رسیده‌اند.
مدت اعتبار این تفاهم‌نامه به مدت 2 سال تعیین شده اما با توافق دو طرف قابل تمدید خواهد بود.
گفتنی است مهدی ولی‌پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران در همایش مربیان و کارشناسان کانون استان نیز به سخنرانی پرداخت و حاضران را با مفاهیم اصلی امداد و نجات آشنا ساخت.