کد خبر: 250264
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
تبیین «مباحث نظری ادبیات کودک و نوجوان» در یک مجموعه کتاب

مجموعه‌ی 10 جلدی «مباحث نظری ادبیات کودک و نوجوان» با حضور نویسندگان آن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معصومه انصاریان دبیر این مجموعه در آغاز نشست در زمینه چگونگی شکل‌گیری ایده و طرح انتشار این آثار توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در این مجموعه تلاش شده آثاری تولید شود تا مربیان کانون و پیش دبستانی بتوانند با مراجعه به آن به اطلاعات مورد نیاز خود در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دست پیدا کنند.
وی رشد ادبیات در این دوره و عمق شاخه‌های تخصصی در هر بخش را از دیگر ضرورت‌های انتشار این مجموعه عنوان کرد و افزود: در واقع این مجموعه کتاب جامعی است که با سرفصل‌ها و نویسندگان مختلف منتشر شده است تا به نوعی جنبه‌های مختلف حوزه ادبیات کودک و نوجوان مورد توجه قرار گیرد.
انصاریان با اشاره به این‌که به نویسندگان توصیه شد از پرداختن به لایه‌های زیرین و مباحث خیلی تخصصی پرهیز کنند، یادآور شد در واقع مخاطب این کتاب‌ها افراد حرفه‌ای و تخصصی نیستند بلکه تلاش کردیم کسانی که به ادبیات کودک و نوجوان علاقه‌مندند و به نوعی با آن سرو کار دارند، بتوانند شناخت بهتری از این حوزه دست پیدا کنند.
دبیر مجموعه مباحث نظری ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به این‌که قرار بود این مجموعه 12 جلدی باشد اما به دلایلی 2 جلد آن منتشر نشده است، ادامه داد: «نحوه کاربردهای ادبیات کودک و نوجوان»، «مروری بر انواع ادبیات کودک و نوجوان»، «ویرایش و اهمیت آن در آثار کودک و نوجوان»، «جستاری پیرامون شعر کودک در ایران»، «مقدمه‌ای بر مخاطب‌شناسی»، «عناصر داستان در داستان کودک و نوجوان» «سیری در سرویراستاری»، «راهنمای شیوه‌های نقد ادبی»، «تصویرگری کتاب کودک» و «مروری بر پیشینه ادبیات کودک و نوجوان» عنوان‌‌‌‌ کتاب‌هایی است که امروز رونمایی می‌شود.

نگاه متفاوت «مقدمه‌ای بر مخاطب‌شناسی»
علی‌اصغر سیدآبادی در این آیین گفت: در این کتاب تلاش کردم با نگاهی متفاوت به موضوع مخاطب شناسی - که کم‌تر به آن پرداخته شده است - بنویسم.
وی افزود: زمانی که این اثر را شروع کردم تصور غالب این بود که بسته‌ی حاضری به اسم مخاطب‌شناسی وجود دارد یا می‌توانیم به فرمولی دست بیابیم که بر اساس آن متنی بنویسیم اما من تلاش کردم ابتدا صورت مساله را برای خودم درست مطرح کنم و بعد ویژگی‌های کلی در این حوزه را توضیح دهم.
سیدآبادی اضافه کرد تلاش کردم با فکر کردن به موضوع و استفاده از تجربه‌های خودم به مسایل نگاه کنم و درباره‌ی مخاطب‌شناسی در ادبیات کودک و نوجوان بنویسم.
وی با بیان این‌که مباحث نظری و علوم انسانی در پاسخ به پرسش‌ها شکل می‌گیرد، گفت: طرح مساله مهم‌تر از جواب آن است چرا که ما بدون این‌که پرسشی داشته باشیم نمی‌توانیم به دنبال پاسخ‌هایی در دنیای دیگر باشیم و برای هر مبحثی یک نسخه بنویسیم.
نویسنده کتاب «مقدمه‌ای بر مخاطب‌شناسی» خاطرنشان کرد: منظور از مخاطب، گروهی است که کتاب را انتخاب می‌کنند یا نویسنده برای کتاب خود انتخاب می‌کند بنابر این باید ببینیم به دنبال چه ویژگی در آن‌ها هستیم و چه شناختی از آن‌ها داریم و در کدام فرآیند نشر کتاب باید به آن توجه داشته باشیم؟
وی شناخت واسطه‌ها در ادبیات کودک و نوجوان را از دیگر ویژگی‌های مخاطب‌شناسی عنوان کرد و یادآور شد:
زمانی که بخواهیم برای بزرگ‌سال کتاب بخریم ما با آگاهی کامل از آن‌چه می‌خواهیم عمل می‌کنیم در حالی‌که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان چنین نیست و باید توجه داشته باشیم پدر یا مادر به عنوان یک واسطه برای کودک خود کتاب می‌خواند و می‌تواند بسیار با اهمیت باشد که در این کتاب تا حدودی به آن پرداخته شده است.
سیدآبادی استفاده از شیوه مهندسی معکوس در صنعت - به گونه‌ای که کتاب‌های پرمخاطب را شناسایی و از این راه به سلیقه مخاطبان دست پیدا کنیم – یکی از راه‌های شناخت مخاطب در حوزه نشر عنوان کرد؛ اگر چه به اعتقاد وی گاهی این شیوه می‌تواند برای یک نویسنده مضر باشد.

نگرانی از درس بچه‌ها موجب مرگ تخیل شده است
نویسنده کتاب «نحوه کاربردهای ادبیات کودک و نوجوان» در این نشست گفت: یکی از دلایل نوشتن این کتاب بی‌توجهی خانواده‌ها به تخیل بچه‌هاست که نگرانی آن‌ها از درس و مدرسه موجب شده هیچ اقدامی در این زمینه صورت ندهند.
فرشته مجیب با اشاره به این‌که این کتاب در سه بخش طراحی شده افزود: توجه به مخاطب‌شناسی، سطوح خواندن و فعالیت های 32 گانه برای معنا شناختی، از بخش‌های این کتاب است که با بهره‌گیری از تجربه‌های علمی و عملی به این مباحث پرداخته شده است.

حسینی: افراد منطقی محصول نگاه سَرسَری نیستند
محمد حسینی نویسنده کتاب «ویرایش و اهمیت آن در آثار کودک و نوجوان» ‌ با اشاره به این‌که امروز ما در تولید فیلم، پویانمایی و ادبیات کودک شاهد اشتباهات زیادی هستیم گفت: با این اوضاع نباید انتظار داشت افرادی منطقی با رفتارهای اسلامی تربیت کرده باشیم.
وی افزود در این کتاب تلاش کردم  به اصلاح اطلاعات غلطی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد و مباحثی از قبیل ویراستاری، مقدمات زبان نوشتاری، علایم سجاوندی و رسم‌الخط بپردازم و تلاش کردم به مخاطب بیاموزم که برای تهیه خوراک فرهنگی بی‌غلط چگونه باید رفتار کرد.

«سیری در سر ویراستاری» حاصل 30 سال تجربه‌های عملی حجوانی
مهدی حجوانی در مورد کتاب خود گفت: به نظر من کسی که به بخش محتوایی اثر انسجام می‌بخشد سرویراستار است و روح وظایف او درک شرایط نویسنده، گرافیست، تصویرگر و ناشر است تا کنار هم خوش بنشیند.
وی افزود اگر مدیر فرهنگی سرویراستار باشد از بدبینی نویسنده به ناشر و ناشر به نویسنده جلوگیری می‌کند و با پیوند درست، آن‌ها را به درک متقابل می‌رساند.
حجوانی با اشاره به این‌که فرمول‌های سایر کشور‌ها در این حوزه در کشور ما نمی‌تواند قابلیت اجرایی خوبی داشته باشد، یادآور شد: به عنوان کسی که 30 سال در این عرصه فعالیت داشته‌ام حس کردم کتاب‌هایی که تاکنون در این زمینه به چاپ رسیده است نتوانسته الگوی مناسبی برای ناشران ایرانی باشد.
وی با بیان این‌که سرویراستاری در نشر کتاب‌های کودک و نوجوان پیچیدگی‌هایی دارد، خاطر نشان کرد: در کتاب‌های این گروه سنی بیشتر با تصویر سرو کار داریم و نیازمند انسجام‌بخشی و پیوند بهتری هستیم که در این کتاب تلاش کرده‌ام این پیچیدگی و مشکلات را با زبانی کاربردی توضیح دهم.

تلاش برای تعریف تصویرگری در ایران
محمدعلی بنی‌اسدی نویسنده کتاب«تصویرگری کتاب کودک»، تصویرگری در ایران را با سایر کشورها متفاوت عنوان کرد و گفت: در این کتاب تلاش کردم تعریف اولیه از تصویرگری را به عنوان حلقه‌ای از زنجیره‌ی تولید کتاب برای مخاطبان ارایه کنم.
وی افزود این کتاب حاصل تجربه‌های استادان من در زمینه تصویرگری است و تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا در حد انتظار اثری قابل قبول ارایه کنم.
در این نشست هم چنین نورا حق‌پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون نیز ضمن قدردانی از نویسندگان و مدیران قبلی انتشارات کانون گفت در این مجموعه تلاش شده به جزئیات حوزه ادبیات کودک ونوجوان بیشتر پرداخته شود و امیدواریم بتوانیم این روند را ادامه دهیم.
این آیین روز دوشنبه 23 آذر 94 در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.