کانون و آموزش و پرورش هم‌سو، با اهداف مشترک

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش بر حرکت هم‌سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت پرورشی برای رسیدن به اهداف مشترک تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمیدرضا کفاش در گردهم‌آیی مشترک مدیران کل ستادی و استانی کانون و معاونان فرهنگی و ‌پرورشی اداره‌های کل آموزش و پرورش کشور با تاکید بر این موضوع گفت: توسعه فعالیت‌های مشارکتی و مشارکت‌‌پذیری از سیاست‌های مهم اعلام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به این‌که نگاه دکتر فانی در این حوزه به عنوان یک راهبرد مهم مطرح شده، افزود: این توسعه به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود و مشارکت این دو مجموعه صورت خواهد گرفت.
کفاش با بیان این‌ کانون به عنوان یک سازمان قدیمی و باتجربه در حوزه پرورش کودکان و نوجوانان در سال‌های فعالیت خود گام‌های مهم و تاثیرگذاری برداشته است، یادآور شد: کانون از آنِ آموزش و پرورش و امکاناتش در اختیار دانش‌آموزان است.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش ضمن اشاره به موفقیت کانون پرورش فکری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: باید کتاب‌های کانون بیشتر مورد توجه قرار گیرد و هم‌افزایی‌هایی در این خصوص داشته باشیم.
وی ادامه داد کسانی که این مجموعه را به آموزش و پرورش وصل کرده‌اند با اهمیت حوزه کودک و نوجوان به خوبی آشنایی داشته و با فکر و اندیشه دست به این عمل زده‌اند، اما شاید تا امروز آن‌گونه که شایسته بوده از توان و ظرفیت کانون در آموزش و پرورش استفاده نشده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش هم‌چنین خاطر نشان کرد: یکسان‌سازی و موازی‌کاری در این حوزه منطقی نیست اما هم‌سو حرکت کردن برای رسیدن به اهداف مورد نظر، کاری عقلانی و منطقی است که نباید به آن سطحی نگاه کرد.
وی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده میان کانون و معاونت پرورشی، اظهار داشت: باید تلاش کنیم با کم کردن فاصله میان بخش‌ها و اجرای تمامی بندهای این تفاهم‌نامه از توان‌مندی‌ها و ظرفیت‌های دو بخش بیشترین استفاده را در حوزه تربیتی و پرورشی داشته باشیم و چتری وسیع بگسترانیم که تمام بچه‌های ایران زیر آن قرار گیرند.
کفاش در ادامه اذعان داشت سلیقه‌های مخاطبان متفاوت است بنابراین اگر شیوه‌های عرضه مفاهیم نیز متنوع و به شکلی صحیح اجرایی شود به هدف مورد نظر دست پیدا خواهیم کرد که اولین گام در این راه عملیاتی شدن بندهای تفاهم‌نامه و بومی‌سازی آن است.
وی افزود اگر بتوانیم خودمان را جای مخاطب قرار دهیم و به دور از قید آرم، نشان، اسم و رسم  به معرفی و مرزبندی فعالیت‌ها برای کودکان و نوجوانان بیاندیشیم، راه‌مان را پیدا خواهیم کرد.
معاون فرهنگی و ‌پرورشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که امور تربیتی آموزش و پرورش، مدعی تمام مباحث تربیت بچه‌ها نیست و تنها بخشی از این تابلوی زیبا است، یادآور شد: مهم‌ترین اصل در این مشارکت توسعه و بالا بردن رشد کتاب‌خوانی در میان بچه‌ها است که اگر این مهم تحقق یابد و در کشور ملتی هوشیار پرورش یابد در آینده شاهد اتفاق‌های خوبی خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دو مجموعه گفت: بیش از 100هزار معلم پرورشی، 2هزار اردوگاه و بیش از 2هزار مرکز دیگر در آموزش و پرورش از یک سو و بیش از 900 مرکز فرهنگی‌هنری، تولید 2هزار عنوان کتاب تخصصی کودک و نوجوان در کنار سایر تولیدات از قبیل فیلم و سرگرمی‌های سازنده حاصل خرد جمعی در کانون است و در عین حال سالن‌های نمایش فیلم و تئاتر و فعالیت‌های فرهنگی‌هنری و ادبی - که در تربیت نقش بسیار موثری دارد - امکاناتی است که در دور جدید  همکاری‌های مشترک می‌توان با برنامه‌ریزی از آن استفاده کرد.
کفاش در ادامه با تاکید بر هم‌افزایی و کار هماهنگ به عنوان ضرورت‌های کار مشارکتی، بر پرهیز از موازی کاری توصیه کرد و خواستار انجام فعالیت‌های هم‌پوشانی برای افزایش بهره‌وری شد.
وی در ادامه با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در آموزش و پرورش  به بیان سرفصل‌های میثاق‌نامه دانش‌آموزی پرداخت  و گفت باید تلاش کنیم فعالیت‌ها در زمینه‌ی هویت ملی و دینی در این حوزه صورت گیرد.
معاون فرهنگی و ‌پرورشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد در این راه باید ببینیم چه گام‌هایی می‌توان در حوزه گفتمان‌سازی و آماده‌سازی بچه‌ها در محدوده زبانی آن‌ها برای آینده برداشت.
وی فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولید داخلی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط زیست، افتخار به ایرانی بودن و احترام به پرچم و سرودملی جمهوری اسلامی، مشارکت در ورزش‌های همگانی به منظور سلامت و شادابی و استفاده از نوشت‌افزار ایرانی اسلامی را از بندهای میثاق‌نامه دانش‌آموزی عنوان کرد.
کفاش کسب دست‌کم یک مهارت شغلی برای تولید ثروت ملی، تلاش در درس‌خواندن و مشارکت در تشکل‌های دانش‌آموزی را از دیگر بندهای این میثاق‌نامه دانست و افزود: هر یک از این مقوله‌ها را می‌توان به شکل غیر مستقیم با فعالیت‌های فرهنگی‌هنری و ادبی ترویج کرد.
وی در پایان گفت اگر تشکیلات دانش‌آموزی در این مسیر حرکت کند، اقتصاد مقاومتی حاصل می‌شود.
گردهم‌آیی مدیران کل کانون روز 25 اردیبهشت و نشست مشترک آن‌ها با معاونان فرهنگی پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور روز 26 اردیبهشت 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون و با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.