اوقات فراغت دانش‌آموزان با کانون غنی‌تر می‌شود

وزیر آموزش و پرورش بر استفاده بیشتر مدارس کشور از توانمندی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در غنا بخشیدن به اوقات فراغت دانش آموزان تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی اصغر فانی صبح روز 26 اردیبهشت 1395 در گردهم‌آیی مشترک معاونان پرورشی ادارات‌کل استانی وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل کانون استان‌های کشور شرکت کرد تا بر اهمیت اجرای تفاهم‌نامه منعقد شده بین دو طرف برای گسترش ارتباط‌های فرهنگی و هنری تاکید کند.
وی یادآور شد: اقدام خوبی که بین معاونت فرهنگی پرورشی و کانون برای انعقاد تفاهم‌نامه صورت گرفته است با شدت و حدت ادامه خواهد یافت و باید از این ظرفیت‌ها برای غنی کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان بیش از گذشته استفاده کرد.
وزیر آموزش و پرورش هدف اصلی این وزارت‌خانه را تربیت عنوان کرد و با بیان این‌که اگر تربیت را ایجاد رفتار به‌نسبت پایدار در متربی تعریف کنیم، افزود: این‌که بخواهیم یک دانش‌آموز را پیوسته نصیحت کنیم ممکن است در کوتاه مدت ذهنیتی در او شکل بگیرد ولی نمی‌توانیم بگوییم او را تربیت کرده‌ایم.
فانی تصریح کرد: بیش از 13 میلیون دانش‌آموز، سرمایه کشوراند و ما در سند تحول بنیادین نظام آموزشی بر تربیت متوازن در 6 ساحت تاکید کرده‌ایم.
وی - که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران سخنرانی می‌کرد - در تشریح این 6 ساحت، بارها بر نقش مهم کانون در تربیت کودکان و نوجوانان ایرانی تاکید کرد و یادآور شد که تربیت تک‌ساحتی و یک بعدی مشکلی را در جامعه حل نخواهد کرد و این تربیت، بی‌تردید باید متوازن باشد.
«تربیت اعتقادی و اخلاقی» با هدف نهادینه کردن اخلاق اسلامی و ایرانی و فرهنگ در بین دانش‌آموزان و «تربیت اجتماعی و سیاسی» برای بالا بردن قدرت تشخیص کودکان و نوجوانان و برقراری روابط اجتماعی با دیگران، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و تحمل نظر مخالف، دو ساحت نخست این تقسیم‌بندی شش‌گانه بود که به اعتقاد وزیر آموزش و پرورش نقش کانون نیز در این زمینه بسیار برجسته است.
فانی «تربیت زیبایی ‌شناختی و هنری» با تکیه بر فعالیت‌های متنوع فرهنگی‌هنری و ادبی معاونت پرورشی و کانون، «تربیت بدنی و تقویت قوای جسمانی»، «تربیت حرفه‌ای و اقتصادی» با هدف آماده کردن دانش‌آموزان برای ورود به محیط کسب و کار در آینده و تبدیل شدن آن‌ها به انسان‌های کارآفرین و «تربیت علمی و فن‌آورانه» را چهار ساحت دیگر تربیت متوازن در سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور برشمرد.
به اعتقاد وی درکنار این مساله باید به حرکت در چهارچوب برنامه، پرهیز از حرکت‌های شتاب‌زده و تحلیل ضرورت‌ها، اهداف، موانع، چالش‌ها و الزام‌های برنامه‌ریزی نیز در این مسیر توجه کرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به پیاده‌سازی طرح جامع تقویت فرهنگ نماز در همین حوزه اشاره کرد و با بیان این که اکنون در 55هزار مدرسه کشور نماز جماعت برپا می‌شود، خاطر نشان کرد این مهم را باید در همه مدارس گسترش دهیم.
وی تحول در سازمان بزرگ آموزش و پرورش را در گرو تحول در حوزه نیروی انسانی نیز دانست و تصریح کرد: تمامی هم و غم ما توانمندسازی و افزایش انگیزه نیروی انسانی است، همان کسانی که در مدرسه یا کانون به عنوان معلم یا مربی به دنبال ایجاد تحول در دانش‌آموزان هستند. اگرچه محدودیت‌ها و منابع مالی سرعت این تحول را کند کرده است.
فانی در بخش دیگر سخنان خود خواستار ایجاد تحول در روش‌های قدیمی نظام آموزشی و تعلیم و تربیت شد و افزود: شرایط جامعه و ارتباط دانش‌آموزان با محیط اطراف‌شان با ظهور شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های الکترونیکی و رسانه‌های متنوع کاملا تغییر کرده است و برخی روش‌های قدیمی، دیگر پاسخ‌گوی نیازهای امروز کودکان و نوجوانان نیست و ایجاب می کند تعریف جدیدی از اوقات فراغت و غنی‌سازی و روش‌های آن در دستور کار قرار بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که در روش‌های آموزشی و تربیتی باید به‌صورت جدی تجدید نظر شود، ادامه داد: باید روی همه فعالیت‌هایمان علامت سوال بگذاریم و بازنگری در هدف‌گذاری، احصاء چالش‌ها و خلق روش‌های جدید و نوین - متناسب با مساله - در این زمینه ضروری است.
وی توسعه مشارکت در فرآیند تعلیم و تربیت را از سیاست‌های جدی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: امروز شاهد کنار هم قرار گرفتن کانون و معاونت پرورشی بودیم و این همکاری‌ها را با دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها و حتی بخش‌های مختلف وزارت هم ادامه می‌دهیم همه باید به عنوان یک عنصر موثر در فعالیت‌های پرورشی مشارکت داشته باشند؛ واگذاری امور مدرسه به دانش‌آموزان و استفاده از توان آن‌ها و معلمان و اولیاء برای هدایت تحصیلی در نظام آموزشی جدید هم در دستور کار قرار دارد.
فانی «مدرسه محوری» را یکی از سیاست‌های مهم آموزش و پرورش برشمرد و اظهار داشت: تربیت در مدرسه شکل می‌گیرد و باید تلاش کنیم فعالیت‌های تربیتی را به کف مدرسه ببریم. ما در گذشته تجربه‌های خوبی با کانون داشته‌ایم و از امکانات کانون در فرآیند تعلیم و تربیت استفاده کرده‌ایم، کانون می‌تواند در حوزه‌های مختلف مانند کتاب و کتاب‌خوانی، فیلم، تئاتر و... با آموزش و پرورش همکاری کند و امیدواریم در آستانه آغاز تابستان با کانون و دیگر ارگان‌ها همکاری‌های خوبی را برای غنا بخشیدن به اوقات فراغت دانش‌آموزان پی‌ریزی کنیم.
در ابتدای این نشست، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون با اشاره به این‌که همکاری‌های دو دستگاه هم‌خانواده با دو سبک کاری مختلف در حوزه تعلیم و تربیت، جریان جدیدی را ایجاد خواهد کرد، این همکاری را مطالبه مقام‌معظم رهبری، خواسته صریح وزیر آموزش و پرورش و دیدگاه فراسازمانی معاون فرهنگی، پرورشی وزیر دانست.
وی توضیح داد که سازو کار این ارتباط نیز در قالب تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته امضا شد، طراحی شده است.
در این نشست حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز در سخنانی بر اهمیت ارتباط این معاونت با کانون تاکید کرد.