افزایش روزهای جشنواره نمایش عروسکی، پیشنهاد کارگردان همدانی

فشردگی زمان جشنواره‌های فرهنگی‌هنری بر کیفیت آثار، تاثیر نامطلوب می‌گذارد.

به ‌گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرضیه درخشان کارگردان نمایش «طبیعت زیباست» که اثرش به مرحله کشوری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون راه یافته بود، با بیان این نظر، ‌توجه به توانایی‌ها و بازده کودک و نوجوان را امری مهم در برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی‌هنری دانست.
اعضای مرکز شماره 3 کانون همدان در این نمایش موضوع طبیعت را برای ارایه به مخاطبان برگزیدند و هم‌چون 10 گروه دیگر این مرحله جایزه‌ی 30 میلیون ریالی جشنواره را برای نمایش عمومی اثرشان در شهر خود و حوزه‌های مرتبط دریافت کردند.
به گفته‌ی کارگردان اثر «طبیعت زیباست» اعضای این گروه به شیوه‌ی فرآیند محور به خلق اثر می پردازند: «شیوه‌ی کار اعضای کانون فرآیند محور است. در همین راستا اعضای مرکز ما نیز پس از اعلام فراخوان جشنواره نمایش عروسکی تحت آموزش قرار گرفتند. آ‌ن‌ها با عناصر نمایش‌نامه‌نویسی و ملزومات آن آشنا شدند. پس از نگارش متن اولیه و بازخوانی چندباره‌ی آن، جلساتی با موضوع انتخاب تکنیک برگزار شد و پس از آن عروسک‌ها ساخته و تمرین آغاز شد.»
وی ادامه داد: «عروسک‌های این نمایش که به شیوه‌ی کاغذ و تا ساخته شده بودند اثری متفاوت را پیش روی مخاطبان قرار دادند تناسب تکنیک با نمایش‌نامه یکی از دلایل انتخاب این نوع عروسک‌ها بود.»
درخشان دو نقد را بر جشنواره وارد دانست. نخست محدودیت در انتخاب تکنیک و دوم محدودیت تعداد بازیگران: «این قوانین زمانی قابل پذیرش‌اند که تمام گروه‌ها آن را رعایت کنند. متاسفانه شاهد بودیم که تعداد برخی گروه‌ها بیشتر از تعداد اعلام شده است.»
او در ادامه خواستار تجدید نظر در زمان برگزاری جشنواره شد: «برگزاری این جشنواره در مهرماه، نخست فشارهایی از طرف مدارس و خانواده‌ها را بر اعضا تحمیل کرد و دوم سبب فشردگی زمان اجرا شد. هنگامی که در یک روز هشت گروه آثار خود را ارایه می‌کنند و بسیاری از آن‌ها در نیمه‌های شب گذشته به محل اسکان رسیده‌اند قطعا کیفیت کار آن‌ها کاهش می‌یابد. اگر قرار است نمایش‌ها حرفه‌ای باشد باید شرایط حرفه‌ای نیز برای آن‌ها مهیا شود. اعضای گروه ما هشتمین اجرا در روز نخست را داشتند. هم آن‌ها خسته بودند، هم تماشاچیان و هم داوران. قطعا فشردگی زمان جشنواره‌های فرهنگی هنری بر کیفیت آثار تاثیر نامطلوب دارد.»
هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون روزهای 6 تا 8 مهر 1395 به میزبانی استان مازندران در شهر ساری برگزار شد.