ایجاد دبیرخانه دایمی جشنواره نمایش عروسکی و راه‌اندازی خانه‌های تئاتر

دبیرخانه جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دایمی و خانه‌های تئاتر کودک و نوجوان در سراسر کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون در آیین گشایش هفدهمین دوره این رویداد سراسری گفت: راه‌اندازی این دبیرخانه از چند روز آینده برای برنامه‌ریزی دوره آینده از رویکردهای معاونت فرهنگی کانون برای ایجاد ثبات در برنامه‌هاست.
هفدهمین دوره جشنواره صبح روز ششم مهر 1395 در ساری برگزار شد و در آیین گشایش آن معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، معاون فرهنگی کانون و تعدادی از مسوولان استان حضور داشتند.
معاون فرهنگی کانون، جشنواره نمایش عروسکی را یک سفره رنگین و بستری مناسب برای تمرین مهارت‌های زندگی در بین کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
قمرزاده خاستگاه تئاتر را _ به‌عنوان زمینه‌ای برای تربیت کودکان - فطرت انسان‌ها دانست.
وی در این آیین به تشریح برخی رویکردهای معاونت فرهنگی کانون پرداخت و توضیح داد: تمرکززدایی و فاصله گرفتن این معاونت از حوزه اجرا و سپردن آن به استان‌ها و تمرکز بر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری از مهم‌ترین این رویکردها است.
او همچنین از آماده کردن شیوه‌نامه دوره آینده این جشنواره و ایجاد دبیرخانه دایمی طی چند روز آینده به عنوان یکی از رویکردهای این معاونت برای ایجاد ثبات در اجرای برنامه‌ها یاد کرد.
راه‌اندازی خانه‌های تئاتر کودک و نوجوان در مراکز کانون استان‌های کشور  پس از طی مراحل تصویب نیز از جمله خبرهایی بود که قمرزاده در این آیین به آن اشاره کرد.
در این آیین علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نیز طی سخنانی از هنرمندان نوجوان خواست قدر خود را بدانند چرا که به اعتقاد وی هنر از سنخ زیبایی است و در میان همه مخلوقات تنها انسان آگاه و عاقل می‌تواند ارزش‌های هنری را درک کند.
وی با اشاره به تاریخچه و اهمیت نمایش عروسکی در ایران و جهان، تاکید کرد: انسان در طول تاریخ با زبان هنر، واقعیت‌ها، درددل‌ها، رنج‌ها و شادی‌هایش را به تصویر کشیده است. هنرمند برای این‌که هنرش از هر پیرایه و زشتی در امان بماند باید خود را به معدن و مخزن اصلی هنر یعنی خداوند متصل کند آن‌گاه چنین هنری دل‌نشین‌تر خواهد شد.
معاون استاندار مازندران با توصیه به هنرمندان نوجوان که بیشتر به واقعیت‌های جامعه و مسایل مورد نیاز مردم و نسل خود بپردازند، تاکید کرد: سیاست دولت نیز گسترش شور و نشاط اجتماعی در جامعه است.
در ابتدای این آیین قاسم عزیززاده گرجی مدیراجرایی جشنواره نیز گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارایه کرد و گفت: 11 گروه نمایشی از 9 استان کشور از بین 473 گروه از تمامی استان‌های کشور برگزیده و به مرحله کشوری راه یافتند.
مدیرکل کانون استان مازندران توضیح داد که هم‌زمان با برگزاری این جشنواره، علاوه بر برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار منتخب بخش پوستر و عکس نمایش، دو نمایش نیز بر روی تریلی سیار کانون در شهرهای مختلف استان اجرا می‌شود.
به گفته‌ی وی اجرای سه نمایش «کتاب، تئاتر و مدرسه» در مدارس استان نیز بخشی از برنامه‌های کانون هم‌زمان با برگزاری جشنواره در ساری است.
پخش آن‌لاین نمایش‌ها از سایت کانون و برپایی کارگاه آموزشی برای مربیان و اعضای شرکت‌کننده در جشنواره و حضور چند گروه تلویزیونی برای پوشش این رویداد هنری از دیگر برنامه‌هایی بود که این مدیر کانون به آن اشاره کرد.
هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح روز 6 مهر 1395 کار خود را آغاز کرد و تا نهم مهر ادامه خواهد یافت.
علاقه‌مندان به تماشای این آثار می‌توانند به اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران واقع در ساری، خیابان رودکی،‌ بوستان سنگ مراجعه کنند.