مرکز تخصصی علوم کانون بندرعباس افتتاح شد

مرکز تخصصی علوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان با حضور مدیرعامل و مسوولان استانی در بندرعباس گشایش یافت.

به گزارش اداره ‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در آیین بهره‌برداری از این مرکز گفت: استان هرمزگان با این پشتوانه علمی و مجموعه‌ای که فراهم شده باید میزبان سایر استان‌های همسایه خود نیز باشد.
وی افزود: مرکز تخصصی علوم کانون هرمزگان علاوه بر هدایت علمی دانش‌آموزان این استان می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های گردش‌گری ویژه کودکان و نوجوانان به مسافران نوروزی نیز معرفی شود.
مدیرعامل کانون یادآور شد: در حال حاضر چند مرکز تخصصی علوم کانون‌ در کشور راه اندازی شده که مرکز تخصصی علوم هرمزگان به عنوان یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین مراکز کشور می‌تواند به پایگاه علمی اصلی جنوب کشور تبدیل شود.
حاجیان‌زاده توسعه سواد خواندن و تفکر، پرورش استعدادها و خلاقیت کودکان و نوجوانان را دو کارکرد کانون دانست و اضافه کرد: این دو عنصر، دانایی و توانایی بچه‌ها را تقویت کرده و در نهایت مسیر زیستن و زندگی بهتر را برای آن‌ها ترسیم می‌کند.
به گفته مدیرعامل کانون، 42 فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعریف شده که برخی ماهیت علمی دارد و به نشاط و لذت‌بخشی محیط یادگیری کودکان کمک می‌کند.
حاجیان‌زاده ادامه داد: ایجاد جذابیت در محیط یادگیری از دغدغه‌های مهم آموزش و پرورش است که کانون در آن پیش‌قدم و پیشتاز شده و در حال الگوسازی برای محیط رسمی آموزش و پرورش است.
وی ضمن قدردانی از مسوولان کانون و استان برای راه‌اندازی این مرکز اظهار امیدواری کرد: با رویکرد یاد شده، کودکان از ابتدا مفید و کاربردی بودن علوم را احساس کنند.
مدیرعامل کانون مانوس شدن کودکان با مباحث خلقت و خداشناسی را از دیگر اهداف راه‌اندازی مراکز تخصصی علوم دانست و با اشاره به استقبال از طرح «کانون-مدرسه» که از اوایل سال تحصیلی 95-96 آغاز شده اظهار داشت: در این طرح، دانش‌آموزان ساعاتی را در مراکز کانون گذرانده و در کارگاه‌ها شرکت می‌کنند.
حاجیان‌زاده خاطرنشان کرد: با آغاز طرح یاد شده، دانش‌آموزان مدارس و اولیا از آن استقبال کردند و مراکز کانون شاهد حضور پرشور و ثمربخش دانش‌آموزان بود.
فاز اول مرکز تخصصی علوم کانون هرمزگان روز چهارم اسفند 95 با حضور مدیرعامل کانون، معاون استاندار هرمزگان و جمعی از مسولان استانی به بهره‌برداری رسید.
مرکز تخصصی علوم هرمزگان شامل بخش‌های زیست بوم‌های جانوری با گونه‌های جانوری تاکسیدرمی و گیاهان هر منطقه، اکوسیستم‌‌های دریایی، آکواریوم ماهیان، بخش فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی، رصد نجوم و هوا است.
برای راه‌اندازی این مرکز تخصصی بیش از 8میلیارد ریال هزینه شده و فاز دوم این نیز که مرکز شامل بخش‌‌های فیزیک، شیمی و هواشناسی است در آینده‌ای نزدیک تکمیل خواهد شد.
در این آیین هم‌چنین بهروز اکرمی معاون استاندار هرمزگان نیز در سخنانی مرکز تخصصی علوم کانون را الگوی موفق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: راه‌اندازی این مرکز تخصصی با توجه به تنگناهای موجود، یک نمونه موفق اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است و سایر نهادها می‌توانند از آن الگو بگیرند.
اکرمی افزود: مدیریت کارآمد کانون استان به همراه تعامل بین دستگاهی، مهم‌ترین عوامل به نتیجه رسیدن این طرح علمی آموزشی است.
وی اظهار امیدواری کرد: مرکز تخصصی علوم بتواند در فرآیندهای علمی، پشتوانه‌های طبیعی و تنوع زیستی استان هرمزگان را به کودکان و نوجوانان معرفی کند.
اکرمی یادآورشد: هر قدر آموزش در مسیر ملموس و عملی قرار گیرد، فراگیری آسان‌تر و ماندگارتر خواهد بود.
معاون استاندار هرمزگان در پایان خواستار همراهی و همکاری بیشتر آموزش و پرورش به منظور هدایت دانش‌آموزان در استفاده از این مرکز شد و تاکید کرد: لازم است مدیریت کانون استان هرمزگان برای استفاده بهینه از این مرکز، برنامه جامع نگه‌داری آن را نیز تدوین کند.