داوری مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی آغاز شد

بررسی آثار بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران با پنج داور ایرانی و خارجی آغاز شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پیر هبرت، ریموند کرومه، مخاییل آلداشین، ماریا کارمن سانتوس و ناصر گل‌محمدی 91 فیلم در بخش مسابقه اصلی بین‌الملل و 29 فیلم در بخش دانشجویی بین‌الملل را داوری می‌کنند.
فعالیت این داوران در حوزه فیلم‌سازی کوتاه و پویانمایی به شرح زیر است: پیر هبرت متولد 1944، مونترال و عضو سابق هیات ملی فیلم کانادا است که در فواصل سال‌های 1965 تا 1999 بیش از بیست فیلم کوتاه و بلند کارگردانی کرده و هم اکنون به عنوان فیلمساز و هنرمند مستقل فعالیت می‌کند. هبرت از سال 2001 به همراه همکار نوازنده‌اش باب استرتاگ به نقاط مختلف جهان سفر کرده و بیش از هشتاد بار پویانمایی زنده اجرا کرده است. او علاوه بر چاپ دو کتاب و مقاله‌های بسیار، در سال 2004 موفق به دریافت جایزه سینمایی آلبرت تسیر از دولت کبک برای یک عمر دستاورد هنری شد.
ریموند کرومه متولد 1950 در کلن آلمان است که به عنوان فیلمساز پویانمایی مستقل شناخته می‌شود. او در زمینه کارگردانی آگهی‌های تبلیغاتی برای بازار آمریکا و ژاپن نیز فعالیت می‌کند. کرومه جوایز معتبر بین‌المللی بسیاری را برای آثار پویانمایی کوتاهش در کارنامه دارد که از آن میان می‌توان به جایزه داوران انسی اشاره کرد. او علاوه بر تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز هنری، سابقه فعالیت در دپارتمان موسسه ملی صوتی بصری پاریس را نیز داشته است.
میخاییل آلداشین متولد 1958، تواپس روسیه است. این کارگردان، نویسنده، طراح، نقاش و تهیه‌کننده‌، دانش آموخته دانشگاه وگیک مسکو بوده، تحصیلات تکمیلی خود را در رشته کارگردانی و نویسندگی در محضر یوری نوراشتاین به پایان رسانده است و در حال حاضر به عنوان کارگردان مستقل فعالیت می‌کند. آلداشین علاوه بر کار در استودیوهای معتبر مختلف، تهیه‌کنندگی هنری پروژه پویانمایی مسکو را نیز بر عهده داشته و تاکنون بیش از چهل جایزه بین‌المللی را کسب کرده است.
ماریا کارمن سانتوس متولد 1959 مادرید اسپانیا، دانش‌آموخته فیلمسازی، کارگردانی تلویزیونی و رسانه‌های دیجیتال است و در حوزه تولید پویانمایی کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند. سانتوس که دو جایزه بین‌المللی را برای آثارش در کارنامه دارد، در حال حاضر مشغول به فعالیت و تدریس در مناطق روستایی و همچنین برنامه‌ریزی آموزشی برای مدارس، رادیو و تلویزیون است.
ناصر گل‌محمدی متولد 1339 زنجان و دارای دکترای هنر، مطالعات عالی پویانمایی از دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان است و به عنوان عضو هیات علمی و مدرس دانشکده صدا و دانشگاه جامع علمی کاربردی فعالیت می‌کند. از دیگر سمت‌های او می‌توان به مدیر گروه آموزش تولید و هنرهای دیجیتال دانشکده صدا و سیما، عضو هیات اجرائی دوره بین‌المللی آموزش فیلمسازی برای زنان آسیایی، عضو شورای برنامه‌ریزی دروس پویانمایی، شورای فیلمنامه پویانمایی حوزه هنری، شورای راهبردی پویانمایی صدا و سیما و شورای گروه¬های چند رسانه‌ای فرهنگستان هنر اشاره کرد. گل‌محمدی علاوه بر داوری در جشنواره‌های مختلف و برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی، تالیف و ترجمه کتاب و مقاله‌هاس بسیاری را نیز در کارنامه دارد.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد و تا 19 اسفند ادامه دارد.