تشریح‌برنامه‌های هفته ملی کودک در سیمای مرکز گیلان

هم‌زمان با روز جهانی کودک، اسفندیار ضیائی با شرکت در گفتگوی ویژه‌ خبری صدا و سیمای مرکز گیلان به تشریح اهداف کانون و هم‌چنین تبیین فعالیت‌های این نهاد فرهنگی در هفته‌ ملی کودک پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، اسفندیار ضیائی طی این نشست ویژه خبری که به صورت زنده از شبکه استانی باران پخش‌شد، به رسالت‌های کانون در جهت کشف و شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان اشاره و ازچگونگی ارایه‌ی فعالیت‌های کانون متناسب با نیازهای کودکان امروز سخن‌گفت.
وی در همین زمینه تنوع فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی کانون را یادآور شد و با بیان این که فراهم‌سازی فرصت انتخاب، از شاخصه‌های فعالیت کانونی است، اظهارکرد: انتقال آموزه‌ها با بهره‌گیری از شیوه‌های غیر مستقیم نیز در همراهی کودکان و نوجوانان با فعالیت‌های کانون نقش بسزایی ایفا ‌می‌کند.
مدیرکل کانون گیلان در ادامه رویکرد این نهاد فرهنگی در پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌ی کودک و نوجوان را خاطرنشان کرد و با بیان این‌که نهادینه‌کردن سبک ایرانی اسلامی در کودکان؛ از رسالت‌های کانون محسوب‌می‌شود، افزود: مهم‌ترین نیاز کودک ونوجوان امروز، مهارت‌آموزی و فراگیری مسایل تربیتی است.
او در همین زمینه سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت ارایه‌ی آموزش‌ها به صورت مصداقی را مورد توجه‌قرارداد و حرکت در جهت تحقق منویات رهبری را اساس فعالیت‌های کانون خواند.
وی تصریح‌کرد: برهمین اساس کانون با پرداختن به واژه‌های اسلامی که در زندگی کودکان و نوجوانان کاربرد دارد، به نهادینه‌کردن این فرهنگ کمک کرده و در همین زمینه نیز با برنامه‌ریزی مدون و بررسی بازخورد فعالیت‌ها، به حرکت در این مسیر ادامه خواهدداد.
اسفندیار ضیائی در ادامه این گفتگوی ویژه خبری به حوزه‌های تاثیرگذار در فرایند تربیت پذیری کودکان اشاره کرد و با بیان این که فضای مجازی از جمله پدیده‌های نوظهور و قابل تامل است، اظهارکرد: فضا مجازی می تواند به صورت هم‌زمان تهدید یا فرصتی ارزش‌مند باشد و از این رو کانون به عنوان یک مجموعه فرهنگی برنامه‌محور توانسته با به‌کارگیری فن‌آوری‌های روز و هم‌چنین بهره‌گیری از اعتماد جامعه، حرکت‌های موثری در این زمینه انجام دهد.
وی راه‌اندازی سایت‌های رایانه کودک و نوجوان، برپایی کارگاه‌های آموزش پویانمایی و هم‌چنین برگزاری کلاس‌های آموزش رباتیک را درجهت نیل به همین اهداف عنوان‌ کرد و افزود: «تلاش خواهیم‌کرد گرفتار فن‌آوری بدون اخلاق نشویم».
این مسوول فرهنگی هم‌چنین آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان از تاریخ و فرهنگ کشور را از اولویت‌های کانون برشمرد و با بیان این مساله که سخن‌گفتن به تنهایی قادر به انتقال آموزه‌ها به مخاطبان نیست افزود: یکی از اهداف کانون آشنایی کودکان با شخصیت‌ها برجسته کشور و بناهای تاریخی این سرزمین است و در این گذر توانسته‌ایم با همراهی و همکاری دیگر دستگاه‌های فعال در این حوزه به نتایج مثبتی دست‌یابیم.
وی در عین حال گردش‌گری شهری و دیدار کودکان و نوجوانان با شخصیت‌های استانی و کشوری را از جمله فعالیت‌های کانون در این زمینه عنوان و از همراهی تمامی فعالان حوزه فرهنگ برای گسترش چنین فعالیت‌هایی استقبال‌کرد.
ضرورت گسترش عدالت فرهنگی و لزوم ارایه‌ی خدمات به تمامی کودکان و نوجوانان در شهرها و روستاهای ایران اسلامی بخش‌پایانی سخنان اسفندیار ضیایی بود وی در این میان با اشاره به فعالیت‌ 31 مرکز فرهنگی هنری ثابت، چهارکتاب‌خانه پستی و 2 مرکز فراگیر و هم‌چنین 2 کتاب‌خانه سیار روستایی کانون گفت: در آینده‌ای نزدیک با حمایت مسوولان استانی و کشوری شاهد راه‌اندازی نخستین کتاب‌خانه‌شهری و سومین کتاب‌خانه سیار روستایی استان خواهیم‌بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =