مطالعه، شرط سرایش شعر جوششی است

شاعر و نویسنده کودک و نوجوان گفت: خواندن و شنیدن، زمینه‌ساز سرایش شعر جوششی و نقطه‌ی آغازی برای عمق‌بخشی به اثر است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شاهین رهنما، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در نشست «دو پنجره» که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان برگزار شد با بیان این مطلب افزود: هنگامی که نوجوان بخواند و بشنود، جوشش شعری در او اتفاق می‌افتد و دیگر نیازی به کوشش برای سرودن شعر نخواهد داشت.

وی در ادامه این نشست که با همراهی بیش از 70 عضو نوجوان کارگاه‌های ادبی کانون استان گیلان صورت ‌گرفت، اظهارکرد: شعر جوششی بیان‌گر تغییر جایگاه اثر شاعر از سطح به عمق است و بر همین اساس دوری از کلیشه و تکرار، به سرایش اشعار بدیع و ماندگار منجر می‌شود.

شاعر مجموعه‌ی شعر«غم‌های قلابی» هم چنین در پاسخ به پرسش عضو نوجوان در ارتباط با چگونگی ارتباط افزون‌تر با مخاطب گفت: باید تلاش‌کرد برای جذب مخاطب، نه کودک بود و نه بزرگ‌سال؛ بلکه می‌بایست نوجوان بود و این امر نیز نیازمند مطالعه و همراه ‌شدن با نگاه نو و تحول‌گرای این نسل است.

اشاره به اثربخشی فعالیت‌های ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون بخش‌پایانی سخنان شاعر «یک راه کوتاه تا ماه» بود و وی ضمن تحسین کردن مربیان این مجموعه فرهنگی، به اعضای نوجوان توصیه ‌کرد با مطالعه‌ی آثار و بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران، در مسیر رشد و تعالی گام‌ بردارند.

مدیرکل کانون استان گیلان نیز در این نشست، ضمن خیر مقدم و تبریک هفته ملی کودک به حاضران، جایگاه ارزش‌مند ادبیات در ایجاد پیوند میان گذشته و امروز را یادآور شد و فراهم‌سازی فرصت‌ حضور اعضا در این عرصه را از رسالت‌های کانون پرورش فکری اعلام ‌کرد.

اسفندیار ضیائی در ادامه به تفاوت‌های نوجوان گذشته و امروز از منظر گستره‌ی آگاهی‌ها و نگاه متفاوت آنان به مسایل فردی و اجتماعی پرداخت و با بیان ‌این که این امر نویدبخش فردایی روشن و زمینه‌ساز تربیت فرزندانی صالح‌ است افزود: در این مسیر تعامل تمامی فعالان این حوزه و بهره‌گیری از دیدگاه‌های شاعران و نویسندگان برجسته‌ای هم‌چون شاهین رهنما می‌تواند سازنده و راه‌گشا باشد.

اشاره به 20 مهرماه، روز بزرگ‌داشت حافظ، بخش دیگر سخنان ضیائی بود و وی با یادآورشدن تاثیرگذاری این شاعر برجسته کشور در حوزه‌ی ادبیات، از اعضا خواست ضمن مطالعه آثار پیشینیان در فراگیری آموزه‌های صاحب‌نظران نسل حاضر نیز کوشا باشند.

بنابراین گزارش، خوانش اثر از سوی اعضای کارگاه‌های ادبی کانون، طرح پرسش از سوی حاضران و بهره‌گیری از دیدگاه‌های میهمان این نشست از دیگر برنامه‌های آیین دوپنجره بود که با عنوان «سلام دوباره» و هم‌زمان با هفته‌ملی کودک سال 1396 در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 کانون رشت برگزار شد.

گفتنی است؛ نشست ادبی «دوپنجره» به منظور ارتقای آگاهی‌های اعضای نوجوان، فراهم‌سازی فرصت دیدار نوجوانان علاقه‌مند با شاعران و نویسندگان برجسته کشور و استان، هم‌چنین بسترسازی برای بهره‌گیری آنان از دیدگاه‌های سازنده صاحب‌نظران عرصه‌ی ادبیات، در کانون‌ پرورش فکری سراسر کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =