مسوولین فرهنگی و اجرایی شهرستان‌های استان بر روی «صندلی داغ» به سوالات کودکان پاسخ دادند

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، به پیشنهاد واحد آفرینش‌های ادبی استان، ویژه برنامه «صندلی داغ» در هفته ملی کودک و در شهرستان‌های استان اجرا شد.

هدف از برگزاری این ویژه برنامه، جلب توجه مسوولان فرهنگی و اجرایی شهرستان به کودکان و نیازهای آنان و بهانه‌ای برای برقراری ارتباط کودکان با مسوولان بود.

در این‌جا بخشی از سوال و جواب‌های ویژه برنامه «صندلی داغ» را که در برخی شهرستان‌های استان برگزار شد می‌خوانیم؛

قوامی‌نژاد رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان نیشابور:
رنگ کودکی من طلایی و درخشان است

جواد قوامی‌نژاد معاون مدیرکل آموزش و پرورش و در دومین روز از هفته ملی کودک بر روی «صندلی داغ» نشست و به سوالات کودکان مرکز فرهنگی هنری شماره۲ نیشابور پاسخ داد.

رییس آموزش و پرورش شهرستان نیشابور رنگ کودکی‌اش را طلایی و درخشان عنوان کرد و گفت: من دوره کودکی را ترجیح می‌دهم و بزرگسالی را به نوعی کودکی جدی می‌دانم و معتقدم بزرگسالان اگر کودکی نکنند، رشد نخواهند کرد.
کودکان مرکز شماره۲ نیشابور در این مصاحبه دانستند که «صداقت و صراحت» دو ویژگی رییس آموزش و پرورش است که از دوره کودکی تا کنون همراه و همنشینش بوده است.

قوامی‌نژاد در پایان به کودکان قول داد پیگیر طرح «کانون و مدرسه» باشد و شرایط مناسب‌تری برای ارتباط بهتر و بیشتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدارس فراهم آورد.

صندلی داغ در مرکز کاشمر

علی طاهریان رییس آموزش و پرورش شهرستان کاشمر نیز از مادربزرگش به عنوان شادترین فرد و از مدیر دوران دبستانش به عنوان عصبانی‌ترین فرد در زندگی‌اش یاد کرد و گفت: رنگ کودکی من به دلیل علاقه زیادی که به مظاهر زیبای طبیعت دارم سبز است.

مدیر امروز و کودک دیروز به یاد کودکی‌اش از بازی‌های هفت‌سنگ، تیله‌بازی، قایم باشک و فوتبال گفت و در آخر به کودکان قول داد در آینده نه چندان دور ارتباط میان دانش‌آموزان و فعالیت‌های کانونی را تقویت کند.

حسین جمشیدی فرماندار جوین:
کودکان مانند تمام آفریده‌های خدا در طبیعت، نشانی از خدا هستند

سوگل آقامحمدی عضو مرکز فرهنگی هنری جوین به نمایندگی از کودکان شهرش به دیدار فرماندار رفت و از آرزوهای او پرسید. جمشیدی در پاسخ به این سوال گفت: به برخی از آرزوهای دوران کودکی‌ام رسیدم و به بعضی‌ها نه. از کودکی دوست داشتم کارمند باشم و این آرزو محقق شد.

خوشمزه‌ترین غذا از نظر بالاترین مقام اجرایی شهرستان، خوشتلی بود. این غذا ترکیبی از رشته تف داده شده با برنج و قورمه است که بسیار لذیذ و خوشمزه می‌باشد.

فرماندار جوین از کتاب‌های شعر و داستان زمان کودکی‌اش یاد کرد و گفت: داستان «خرگوش و شیر» از داستان‌های مورد علاقه من بود و اگر توان حذف چیزی از دنیای کودکی را داشتم، قطعا تلفن همراه را حذف می‌کردم تا کودکان به زندگی ساده و طبیعی خود برگردند و به جای جستجو در فضاهای مجازی به خواندن کتاب روی آورند.

صندلی داغ بگوییم یا صندلی مهربانی

صدف مرواریدی و تبسم سلطان‌زاده دو عضو مرکز فرهنگی هنری فریمان در هفته ملی کودک پای صحبت‌های رییس شورای شهر و مشاور امور بانوان فرمانداری نشستند و سوالات خود را مطرح کردند.

پروین درخشش رییس شورای شهر در ابتدای سخنانش پیشنهاد داد، عنوان برنامه رو به جای «صندلی داغ» به «صندلی مهربانی» تغییر کند و گفت: رنگ دوران کودکی من صورتی و بازی محلی مورد علاقه‌ام «یک قل و دو قل» بوده است.

مشاور امور بانوان فرمانداری به کودکان قول داد تا پایان سال ۱۳۹۷ برای احداث یک شهر بازی مجهز برای کودکان تمام تلاش خود را به‌کار گیرد.

 

حال و هوای کودکی لبخند را بر لبان محمدرضا دستورانی نشاند

محمدرضا دستورانی رییس آموزش و پرورش شهرستان جغتای در ویژه برنامه «صندلی داغ» به سوالات مطرح شده از جانب حنانه جغتایی عضو فعال مرکز فرهنگی هنری کانون پاسخ داد.

عضو کانونی از خاطرات شیرین کودکی، از شیطنت‌های بچگی، از آرزوهای کودکی و ترس از آمپول پرسید و رییس آموزش و پرورش با لبخند و با حوصله به تک تک سوالات پاسخ داد. او از داستان مورد علاقه‌اش «کسرا و دهقان» و شعر «زاغکی قالب پنیری دید» گفت. از اینکه آرزو داشت خلبان شود ولی نشد و با گفتن قصه‌های دوران کودکی‌اش ما را میهمان خاطرات شادش کرد.

خدا را شکر حال کودک درون رییس آموزش و پرورش جغتای خوب بود و با وجود ترسی که همیشه از آمپول داشت، در تمام دوران تحصیل شاگرد اول بود.

محمدرضا دستورانی در پایان مصاحبه گفت: تلاش می‌کنم تا دانش‌آموزان شهرم از تعلیم و تربیت تمام ساحتی و با کیفیت برخوردار شوند و حسرت درس خواندن در شهرهای بزرگ را نداشته باشند.

پورهاشمی رییس شورای شهر گناباد:
از کودکی با کانون آشنا هستم

در روز جهانی کودک، ویژه برنامه صندلی داغ با حضور پورهاشمی رییس شورای شهر گناباد برگزار شد و مریم میرزاده عضو مرکز فرهنگی هنری شماره۲ گناباد به نمایندگی از کودکان شهرش سوالاتی را مطرح کرد.

پورهاشمی از آرزوها، بازی‌های کودکی و شعرها و خاطراتش گفت. در بخشی از خاطراتش به سابقه آشنایی دیرینه خود با کانون و فعالیت‌های آن اشاره کرد و گفت: من در گذشته عضو کانون شهرستان بودم و به دلیل علاقه زیادی که به فعالیت‌ها و فضای کانونی داشتم، مدت‌ها به عنوان مربی نقاشی در مرکز شماره۱ کانون فعالیت می‌کردم.

رییس شورای شهر در پایان مصاحبه قول احداث یک پارک ویژه کودکان را در سطح شهر داد.

حسن محرابی معاون مدیرکل و رییس اداره آموزش و پرورش سبزوار:

برای برقراری ارتباط با کودک باید کودک درون خود را فعال کنیم

در روز جهانی کودک، حسن محرابی رییس آموزش و پروش شهرستان سبزوار میهمان «صندلی داغ» مرکز فرهنگی هنری شماره۲ سبزوار بود و به سوالات فرشته رباط سرپوشی عضو فعال مرکز و نماینده سایر اعضا پاسخ داد.

او به امکانات محدود تفریحی و بازی در دوران گذشته اشاره کرد و گفت: کودکان آن دوره برای سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت خود بازی‌های ساده و محلی داشتند. بازی با گِل و بازی با چوب و چرخ از بازی‌های مورد علاقه کودکان در گذشته بود.  

حسن محرابی خرید گل از کودکان گل‌فروش بر سر چهارراه‌ها را لطف بی‌جا دانست و گفت: جای کودک در مدرسه است، ما با ترحم بی‌جا زمینه بروز شغل‌های کاذب را در جامعه فراهم می‌آوریم. این کودکان باید جایگاه اصلی خود را پیدا کنند و به دنبال تحصیل دانش و علم باشند.

رییس آموزش و پرورش سبزوار، فعال نگه‌داشتن کودک درون را برای ارتباط با کودک امروز ضروری دانست و گفت: برای برقراری یک ارتباط دوستانه و اثرگذار باید کودک درونمان را شاد و بانشاط نگه‌داریم. محرابی از علاقه‌اش به اشعار حافظ گفت و در نهایت قول داد با تجهیز اتوبوس طبق استانداردهای کانونی، کتابخانه سیاری برای امر کتاب‌رسانی به روستاهای اطراف شهرستان سبزوار را فراهم آورد.

رییس آموزش و پرورش شهرستان کلات

اولین کتابی که خواندم، کتاب «قصه‌های من و بابام» بود

داریوش پایسته رییس آموزش و پرورش شهرستان کلات در هفته ملی کودک به سوالات چالشی زینب توکلی عضو ۱۱ ساله کانون در ویژه برنامه «صندلی داغ» پاسخ داد.

در میان سوالات مطرح شده معلوم شد که غذای مورد علاقه رییس اداره آموزش و پرورش کلات، ماکارونی و رنگ کودکی‌اش «آبی» است و در دوران ابتدایی گاهی تکالیف درسی‌اش را ناقص انجام می‌داد و اصطلاحا جا می‌زده است.

بازی دوران کودکی پایسته بازی‌های بومی محلی و بازی الک دولک بوده است. رییس اداره آموزش و پرورش کلات قول داد بیشتر از پیش به کودکان بیمار در بیمارستان‌ها سر بزند و در یک برنامه مشترک با کانون برنامه عیادت از کودکان را اجرایی کند.

رنگ کودکی معاون فرماندار درگز آبی است

کاظمی معاون فرماندار شهرستان درگز در ویژه برنامه «صندلی داغ» از برادر شهیدش به عنوان شادترین فرد کودکی اش و خاطرات بازی با او یاد کرد و گفت: در کودکی آرزو داشتم رییس جمهور کشورم باشم ولی امروز معاون فرماندار شدم و از کارم راضی هستم.

معاون فرماندار در پاسخ به این سوال که آیا از کودکان گل‌فروش سر چهارراه‌ها خرید می‌کند گفت: من از کودکان گل‌فروش خرید نمی‌کنم چرا که معتقدم آنها جایشان در مدرسه است و کار برای کودکان چه سازمان‌یافته و چه غیرسازمانی مناسب نیست.

 کاظمی در پاسخ به این سوال که خوش‌به حال کودک دیروز است یا امروز گفت: مقایسه کودکان دیروز با کودکان امروز صحیح نیست چرا که کودک دیروز فارغ از بحث فضای مجازی در طبیعت رشد می‌کردند، محیط شاد و متناسب با روحیه و سن ‌و سالش را داشت، در مقابل کودک امروز نیز امکانات و تجهیزات فراوانی در اختیار دارد. البته تاکید می‌کنم در هر دو مورد نیاز به بازی و کودکی‌کردن را نباید فراموش کرد.

معاون فرماندار درگز در پایان سخنانش گفت: متاسفانه امروزه شاهد آسیب‌های اجتماعی فراوانی در جامعه هستیم و همین‌جا قول می‌دهم تمام توان خود را برای رفع مشکلات اجتماعی به کار گیرم تا کانون خانواده بیش از پیش گرم‌تر و صمیمی‌تر شود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =