مطالعه فعالیتی تفکر محور است

نویسنده‌ی کودک و نوجوان مطالعه را فعالیتی تفکر محور دانست که هم‌زمان با خواندن باید فرصتی برای تأمل و تعمق در آن فراهم شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هادی خورشاهیان در نشست دوپنجره که با حضور اعضای نوجوان انجمن ادبی کانون در مرکز شماره 15 کانون تهران برگزار شد با تاکید بر این موضوع گفت: انتقال حس و برقراری ارتباط با مخاطب از مهم‌ترین مباحث حوزه نویسندگی است.

وی هم‌چنین در این نشست نقدها و نقطه‌نظرهای نوجوانان را شنید و در رابطه با محور هم‌نشینی و جانشینی در شعر، چگونگی فضاسازی و ایجاد موقعیت در داستان و شخصیت‌پردازی با بیان ویژگی‌های ظاهری و ملموس با نوجوانان گفت‌وگو کرد.

بر همین اساس، اعضای نوجوان شرکت‌ کننده در نقدهای مکتوب خود برای کتاب «سفر به شهریور» اثر این نویسنده به مفهوم رمان نوجوان امروز، درک نیازهای نوجوانان، طنزپردازی در حین روایت، سوژه داستان، غافل‌گیری و جذابیت این اثر ادبی اشاره کردند.

بر همین اساس، محمدرضا برومند عضو نوجوان مرکز شماره ۱۰ کانون تهران، در خوانش نقد خود از این کتاب به این نکته که خوانندگان کتاب به‌طور ناخودآگاه وقتی با شخصیتی که مشکلات و شرایط مشابه او را دارد روبه‌رو می‌شوند از راه‌کارها و ترفندهای او برای حل مشکلات در زندگی الگوبرداری می‌کنند اشاره کرد.

این نوجوان یادآور شده بود در این رمان بارها شاهد بودیم که شخصیت اصلی با ترفندی از زیر بار حل مسائل خود شانه خالی می‌کند. اما زمانی که نویسنده می‌تواند راه‌کاری درست برای برون‌رفت از مشکلات به مخاطبانش ارایه و به‌طور غیرمستقیم به مخاطبان آثارش آموزش دهد، این کار صورت نپذیرفته است.

عضو کتاب‌خوان این مرکز فرهنگی‌هنری در ادامه نقدهای خود افزود: در طول داستان بارها شخصیت‌ها و اتفاق‌ها، توپ را به آقای نویسنده پاس می‌دهند و شرایط را برایش فراهم می‌کنند تا گل بکارد و به ستاره مورد علاقه نوجوانان تبدیل شود اما فرصت‌ از دست می‌رود و باز هم شخصیت‌های داستان از حل مشکلات‌شان فرار می‌کنند.

او در ادامه با ارزیابی فضاسازی و توصیف صحنه‌ها گفت: در بعضی بخش‌ها اطلاعاتی که نویسنده درباره شخصیت و توصیف آن‌ها به خواننده کتاب می‌دهد با اطلاعاتی که از دیالوگ‌ها و رفتار شخصیت در روند داستان دریافت می‌شود هماهنگی ندارد.

برومند فصل 9 تا فصل 13 را بهترین بخش کتاب «سفر به شهریور» معرفی و توصیف روابط میان اعضای خانواده و همسایه جدید را توصیفی موفق و خوب عنوان کرد.

او همچنین فصل هفدهم را یکی از بخش‌های باورپذیر و نشان دادن نوجوان دیروز را در روند داستان دل‌نشین‌ دانست.

 هم‌چنین در نشست دیگری با حضور انسیه موسویان کتاب «چهارشنبه‌های بستنی» اثر این شاعر با حضور 50 عضو نوجوان از مراکز کانون استان تهران در مرکز فرهنگی هنری شماره 15 تهران نقد و بررسی شد.

این نشست ادبی نیز با خوانش آثار اعضا و نقد آن از سوی حاضران و میهمان برنامه آغاز و در ادامه، شاعر با تشویق نوجوانان به خوانش آثار کلاسیک، در رابطه با نقش تصویرگری در کتاب نوجوان، درستی شناخت شاعر از دنیای آن‌ها سخن گفت.

موسویان در بخشی از سخنانش با پرسش‌هایی چالش‌برانگیز، به علایق و نکته‌های مورد توجه نوجوانان پرداخت.

اعضای شرکت‌کننده نیز در رابطه با شعرهای مجموعه‌ «چهارشنبه‌های بستنی» به مواردی از قبیل انتخاب شایسته و به‌جای عنوان کتاب، فضای مثبت در مضامین شعرها با بهره‌گیری از عناصر طبیعت، استفاده از آرایه‌های ادبی به شایستگی و دوری از اغراق در اشعار و...» اشاره کردند.

نیروانا چاوشی عضو نوجوان مرکز تخصصی ادبی شماره 15 کانون تهران در نقد خود به نکاتی در مورد این کتاب اشاره کرد.

وی گفت: چهارشنبه‌های بستنی نشان‌گر کتابی مناسب گروه سنی نوجوان و پر از شور و نشاط نوجوانی است، اما بخشی از این نشاط در نام کتاب و طرح جلد آن به چشم می‌خورد و در بیشتر اشعار آن جریان ندارد و در حقیقت شاعر بیشتر به غم‌های دوره نوجوانی اشاره ‌کرده است.

این عضو فعال کانون به ارتباط شعرهای این مجموعه با نوجوانان نیز اشاره کرد و ادامه داد: آهنگی که شعرهای این کتاب موقع خوانش به خود می‌گیرند مهم‌ترین دلیل این ارتباط است و برخی از شعرها به دلیل تشبیه‌ها و استفاده از عناصر طبیعت به دل مخاطب می‌نشینند.

چاوشی چینش کلمات را در این اشعار هوشمندانه توصیف کرد اما وجود برخی مصرع‌های شعارگونه را با روحیات مخاطب ناسازگار دانست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =