تقویت گوش‌کردن و نگاه‌کردن منجر به خلاقیت می‌شود

شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان به کودکان و نوجوانان توصیه کرد: تقویت گوش‌کردن و نگاه‌کردن، منجر به خلاقیت می‌شود.

به‌ گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، عبدالمجید نجفی نویسنده کودک و نوجوان در نشست دوپنجره کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با بیان این مطلب بر تفاوت بین نگاه‌کردن با دیدن و گوش‌کردن با شنیدن افزود: باور من این است که بیش و پیش از فراگیری فن نویسندگی، تقویت گوش‌کردن و نگاه‌کردن است که اهمیت دارد و منجر به خلاقیت می‌شود و برای اینکه خوب بنویسیم نیاز است تا خوب بیندیشیم و خوب احساس کنیم.

نجفی در این نشست که به نقد و بررسی کتاب «راز خانه‌ی سه خواهرون» پرداخته شد، خاطرنشان کرد: مراد از گوش‌ کردن، تنها شنیدن نیست؛ چون شنیدن به حس شنوایی برمی‌گردد؛ اما گوش‌کردن، عمیق‌تر و چیزی فراتر از شنیدن و در واقع به مفهوم دقت‌کردن است. پس داستان‌نویس خوب شدن، صرفِ یادگیری قواعد و الفبای نویسندگی نیست؛ بلکه خوب گوش‌کردن و خوب نگاه‌کردن است که می‌تواند ما را به وادیِ خلاقیت رهنمون کند.

نویسنده کودک و نوجوان همچنین بیان داشت: مفهوم انشا؛ یعنی اندیشه و تفکر و چیزی که اصلاً در زنگ انشا اتفاق نمی‌افتد، جریان تفکر و اندیشه است و همین موضوع منجر به بن‌بست زنگ انشا در مدرسه شد.

نجفی با بیان این‌که، سواد و دانش چیزی است که باید با اشتیاق بیاموزید و از آموختن آن لذت ببرید، گفت: داستان در ذهن و نگرش مخاطب اثر می‌گذارد و با تخیل ارتباط دارد؛ در واقع هنر، شعر و قصه به مخاطب اثر، قوه‌ی تصور و تخیل یاد می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند تا مخاطب، خود را جای دیگری قرار دهد.

در ادامه، اعضای نوجوان به نقد کتاب «راز خانه‌ی سه خواهرون» پرداختند و درخصوص نام‌ شخصیت‌های داستان، عنوان کتاب، مکان و زمان حوادث داستان، نقطه‌ی اوج و فرود داستان، راوی یا زاویه دید، زمینه و فضای داستان و...، نظرها و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

نویسنده «راز خانه‌ی سه خواهرون» در پنجره دوم این نشست به نوشته‌های اعضا گوش سپرد و برای تقویت توانایی هنری‌شان با اشاره به سخن گابریل گارسیا مارکز، مبنی بر اینکه «روزی متوجه شدم از تنها چیزی که واقعاً از آن لذت می‌برم، داستان‌سرایی است، هیچ‌کس و هیچ‌چیز نمی‌تواند مرا وادار به پذیرش یا انجام کار دیگری بکند»، اظهار داشت: با دقت و تیزبینی در این عبارت، متوجه دو نکته‌ی مهم می‌شویم. یکی اینکه اگر از چیزی لذت می‌بریم، انگیزه‌ی کافی برای انجام آن داریم و بی‌هیچ احساس خستگی برای رسیدن به مقصود در راهی قدم می‌گذاریم که می‌دانیم با طبیعت ما، سازگاری دارد و به بیان دیگر، کاری می‌کنیم که از آن لذت می‌بریم.

وی افزود: دیگر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی حرکت و راهی را که در آن گام نهاده‌ایم، بگیرد و نکته‌ی اساسی حرف مارکز در همین ایستادگی است.

نجفی در این نشست خاطره‌ی کوتاهی از دوره نوجوانی خود بیان و تأکید کرد: هر جای کره‌ی زمین که وارد شوم کانونی هستم و کانونی خواهم بود؛ چرا که کانون نه تنها برای من یک انتخاب؛ بلکه یک نوع زیست و در واقع نوعی زندگی بود.

نجفی در پایان سخنانش از اعضای نوجوان خواست تا آثار داستانی آنتوان چخوف پدر داستان‌نویسی کوتاه جهان و نمایشنامه‌نویس را نیز بیشتر مطالعه کنند.

چیستی داستان، سؤال‌های داستانی، موضوع، شخصیت‌پردازی و زبان پرداخت در داستان از دیگر موضوع‌هایی بود که این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان به آنها اشاره کرد.

گفتنی است جشن امضای کتاب با نویسنده، اهدای عروسک مو قرمزی برگرفته از کتاب «راز خانه‌ی سه خواهرون» به نویسنده، نشست صمیمی ویژه مربیان کارگاه نوشتن خلاق از دیگر برنامه‌های این‌روز بود و در پایان، به نمایندگی از سوی مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان از عبدالمجید نجفی با تقدیم لوح و هدیه‌ای قدردانی شد.

«راز خانه‌ی سه خواهرون» از داستان‌های ماجراجویانه و رازآمیز برای نوجوانان است که در فاصله زمانی ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ شمسی اتفاق می‌افتد. بهار، دختربچه‌ای است که پدرش راننده عبدالله خان از صاحب‌منصبان قشون است. سه خواهر با روحیات متفاوت، دختران عبدالله‌خان هستند و در یک خانه اعیانی زندگی می‌کنند. پسر خانواده را به فرانسه فرستاده‌اند.

سه جوان، مخفیانه از راه می‌رسند و مهمان خانه سه خواهرون می‌شوند و با آمدن‌شان، اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =