قصه های قرآنی چنان زنده هستند که به هنگام خواندن در ذهن کودک جان می گیرند

مشاور وزیر آموزش و پرورش وجود بیش از هزار قصه قرآنی را ظرفیتی مناسب و کامل برای قصه گویان جهت انتقال مفاهیم تربیتی به کودکان و نوجوانان دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، نشست تخصصی با عنوان "خواسته ها و بایسته های کودک و نوجوان مبتنی بر آیات و قصه های قرآن" ویژه قصه گویان حاضر در حوزه سه کشوری بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی، با سخنرانی حجت ‌الاسلام محمدجواد بهشتی مشاور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

وی با اشاره به نقش قرآن در هدایت انسان ها گفت: رسول اکرم فرمودند که من برای شما دو چیز گرانبها به امانت می گذارم، یکی قرآن و دیگر اهل بیت علیهم السلام است و مادامی که به این دو در کنار هم تمسک بجویید گمراه نخواهید شد.

این کارشناس دینی با تاکید بر این که قرآن کریم بسیاری از مفاهیم خود را در قالب قصه برای انسان ها بازگو کرده گفت: انسان به ‌گونه ‌ای خلق شده است که به قصه و داستان فطرتا علاقه دارد و ازاین‌رو، این کتاب الهی پر از قصص گذشتگان است.

وی افزود: قصه‌گویی مهم‌ترین و در دسترس ‌ترین ابزار آموزش کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود و برای تربیت نسل آینده باید از همان کودکی برای رشد و تعالی آن ها سرمایه‌گذاری کنیم و هیچ سرمایه‌ای بهتر و سودمندتر از انتقال مفاهیم صحیح تربیتی از طریق قصه‌های خوب و آموزنده نخواهد بود.

حجت‌الاسلام محمدجواد بهشتی افزود: بیش از هزار قصه در قرآن کریم آمده که بخشی از آن ها در متن آیات وارد شده، بخش دیگری درباره حوادثی است که بستر نزول آیه بود و بخش دیگری نیز قصه هایی می باشد که تحت تاثیر آیات برای انسان ها شکل گرفته است.

وی به وظیفه همه مسلمانان درباره قرآن نیز اشاره کرد و گفت: همه ما در برابر قرآن کریم مسوولیت داریم و شما قصه گویان نیز با توجه به مهارتی که در این زمینه دارید در مقابل قرآن مسوول هستید و می توانید با بهره مندی از قصه های خوب و آموزنده ی این کتاب آسمانی، مفاهیم تربیتی قرآن را برای کودکان و نوجوانان بازگو نمایید.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند که خداوند متعال آیه های قرآن را به صورت هفت بخش امرها، نهی‌ها، تشویق‌ها، هشدارها، قصه‌ها، مثل‌ها و گفت‌وگوها برای انسان نازل کرده است.

وی گفت: حقیقی بودن و واقعیت داشتن ویژگی آشکار قصه‌ در قرآن است و این کتاب آسمانی از واقعیات گزارش می دهد و داستان ‌های‌ قرآنی گزارش صدق رویدادهایی‌ هستند که در زمان و روزگاری به صورت کاملا حقیقی صورت گرفته است. وی گفت: قصه های قرآنی چنان تصویری و زنده هستند که به هنگام خواندن در ذهن کودک جان می گیرند.

وی با اشاره به عظمت خلقت انسان بیان کرد: خداوند به جهت آفرینش انسان به خود تبریک گفته و انسان کامل را خلیفه خود بر روی زمین معرفی کرده و در آیه ای می فرماید که امانتی که آسمان ها و زمین نتوانستند به دوش بکشند را انسان پذیرفت و همه این ها نشان دهنده عظمت و توانایی انسان می باشد.

در این نشست قصه هایی قرآنی نیز برای قصه گوبان حاضر در جشنواره روایت شد.

گفتنی است مرحله منطقه ای «بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی» به میزبانی کانون استان اصفهان در سه بخش مربیان کانون،قصه گویان رضوی و بخش آزاد برگزار از روزهای 20 الی 22 آذرماه برگزار شد.بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان استان هایی بودند که قصه گویان آن ها در این جشنواره حضور داشتند.



ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =