توجه به دغدغه‌های نوجوان از اولویت‌های من در نوشتن است

چهل و هشتمین انجمن ادبی آفتاب پنج شنبه ۲۱ دی ماه ۹۶ در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی چهل و هشتمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت داستان و با حضور چهل و سه عضو نوجوان، حسین لعل بذری، داستان نویس و کارشناس جلسه و مهدی رجبی نویسنده مطرح حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان با اعلام این خبر افزود: انجمن ادبی آفتاب با صحبت‌های حسین لعل‌بذری درباره آسیب‌های نوشتن آغاز شد. لعل بذری به اهمیت روزنگاری اشاره کرد و گفت: نفس خلق کردن لذت بخش است و شما خلاق هستید که این جائید. امّا تنها خلاقیت لازم نیست، باید برای نوشتن وقت بگذارید به گونه‌ای که یک بخش از زندگی‌تان شود.

در ادامه با معرفی نویسنده‌ی میهمان انجمن – مهدی رجبی- تعدادی از اعضا نظرات خود را در رابطه با رمان نوجوان «کنسرو غول»، یکی از آثار این نویسنده موفق مطرح کردند. غزاله ناجی از تلاش شخصیت نوجوان داستان و تغییر مسیر زندگی‌اش در این رمان گفت.

مهدی رجبی در صحبت‌های آغازین خود گفت: در درون هر کدام از ما یک استعداد ویژه است که شاید چون خیلی به ما نزدیک است به چشم‌مان نیاید. من در این رمان به جنبه‌های روانشناسی کار هم توجه داشته‌ام و در مورد آن تحقیق کرده‌ام. قهرمان این رمان که اطرافیانش او را «کرم خاکی» یا «انگل اجتماع» صدا می‌زنند کار ساده‌ای می‌کند. به خودش بر می‌گردد و جوهر اصلی خودش را پیدا می‌کند.

رجبی در پاسخ به «گیتا قاسمی» عضو نوجوان مرکز شماره هشت مشهد که سیاه بودن بعضی فضاهای کتاب مثل حیوان آزاری و یا دعواهای پسرانه را مطرح کرد گفت: برای نشان دادن روز به شب نیاز داریم. نمی‌توانیم در کتاب شعار بدهیم که خوب باشید و خوبی این است بلکه باید بدی و سیاهی را نشان دهیم تا درخشش خوبی بیشتر به چشم بیاید.

امیرحسین کردی کتاب را خواندنی و غیر قابل پیش‌بینی دانست و درباره اسم‌هایی که روی شخصیت‌های داستان آمده بود صحبت کرد. او شخصیت دکتر «اووووم» را جالب توصیف کرد. دینا کیهانی از شخصیت پروانه و متفاوت بودن آن و جلاد سخن گفت.

ادامه‌ی جلسه به خوانش آثار اعضا و  نقد و بررسی داستان‌ها توسط نویسنده و کارشناس میهمان وسایر اعضای انجمن اختصاص یافت و مهدی رجبی به سوالات اعضا با حوصله پاسخ داد.

رجبی با یاد کردن از برنامه‌ی «دوپنجره» در کانون گفت: این اتفاق خوبی است که برنامه‌های دو پنجره در استان‌ها با دعوت از نویسندگان کتاب‌های سایر انتشارات غیرکانونی نیز همراه شده است. او نقدهای اعضای نوجوان را به عنوان مخاطب اصلی آثارش بسیار موشکافانه و همراه با جزئیات عنوان کرد و گفت احساس مسئولیت نویسنده در مقابل چنین مخاطبانی بالا می‌رود.

نویسنده مجموعه کتاب «نامه‌های نیلی» گفت: نگاهتان به ادبیات تک‌بعدی نباشد و آثار متنوع بخوانید هم آثار نویسندگان ایرانی و هم کتاب‌های ترجمه شده. وی نوشتن بدون مطالعه و خواندن را بیهوده دانست و گفت: خواندن می‌تواند خواندن بصری باشد مثل تماشای فیلم، دیدن تابلوهای نقاشی، عکس و یا شنیدن موسیقی.

چهل و هشتمین انجمن ادبی آفتاب با گرفتن عکس یادگاری و جشن امضاء نویسنده به پایان رسید.

لازم به توضیح است کتاب «کنسرو غول» یکی از پنج کتاب ایرانی راه یافته به فهرست کلاغ سفید کتابخانه مونیخ آلمان در سال ۲۰۱۵ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =