بررسی ساختارهای هفت گنبد قصه‌گویی

نشست آموزشی قصه‌گویی مربیان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با عنوان «هفت گنبد قصه‌گویی» در رشت برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این نشست دو روزه که با هدف ارتقای آگاهی‌های مربیان مراکز فرهنگی هنری در مسیر برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون صورت‌گرفت، به آشنایی با مراحل هفت‌گانه قصه‌گویی، شناخت شخصیت و صحنه‌های یک قصه و هم‌چنین راه‌های رسیدن به توان‌مندی‌های لازم برای روایت یک قصه از زاویه‌های مختلف اختصاص داشت.

برپایه این گزارش، مدرس این نشست در مرکز فرهنگی شماره ۳ کانون رشت، به اهمیت و نقش قصه‌گویی پرداخت و اظهارداشت: قصه‌گویی، هنرمحسوب‌می‌شود و روح این هنر نیز عشق به قصه‌گویی است.

علی‌مراد خرمی افزود: برای اجرای این فعالیت باید بر رمز و رازهای قصه تسلط داشته‌باشیم و ارزش‌فرهنگی آن را به خوبی درک‌کنیم.

اهمیت توجه به ادبیات شفاهی، چگونگی انتخاب داستان از متون کهن و مناسب‌سازی آن برای قصه‌گویی وهم‌چنین تبیین کاربردهای طنز درقصه‌گویی ازدیگر مواردی بود که در این نشست به آن پرداخته‌شد و خرمی با بیان این‌که ساده‌نویسی متن دارای اهمیت ویژه‌ای ‌است، برلزوم مناسب بودن متن‌ها برای گروه‌های سنی مخاطب تاکیدکرد. 

کارشناس ادبی کانون مازندران درهمین حال به‌تشریح مراحل مختلف قصه‌گویی پرداخت و با اشاره به این‌که انتخاب داستان خوب و ایجاد لذت در مخاطب از اولویت‌های قصه‌گوست، گفت: توجه به فراز و فرودهای قصه، چگونگی ایستادن و نشستن و بهره‌گیری مناسب از زبان بدن نیز از جمله مواردی است که باید مدنظرقرارگیرد.

این نویسنده که صاحب آثاری در زمینه‌های علمی و فرهنگی است، درعین‌حال پوشش مناسب و پرهیز از نتیجه‌گیری را لازمه‌ی قصه‌گویی عنوان‌کرد و از مربیان کانون خواست با قصه‌ی خود ارتباط مناسبی برقرارکنند.

مدیر کل کانون استان گیلان نیز ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این نشست، پیرامون پویش فراگیر قصه‌گویی در کشور سخن‌گفت و تلاش تصمیم‌گیرندگان کانون را برای معرفی هرچه بهتر فعالیت‌های کانونی به جامعه قابل‌تقدیر دانست.

اسفندیارضیائی دراین میان نقش قصه را در بسترسازی برای فعالیت‌های پژوهشی مهم ارزیابی‌کرد و همراهی با آموزش و پرورش و تلاش‌برای همراه‌سازی دیگر دستگاه‌های فرهنگی را برای گسترش فرهنگ قصه‌گویی خواستارشد.

تاکید بر ضرورت کیفیت‌بخشی به فعالیت قصه‌گویی و لزوم افزایش دوره‌های آموزشی در این زمینه،  از دیگرمحورهای سخنان اسفندیارضیائی بود و وی با بیان این‌که به روزرسانی آگاهی‌ها نیازمند برگزاری دوره‌های آموزشی است، بهره‌گیری افزون‌تر همکاران از این فرصت مناسب را خواستارشد.

اسفندیارضیائی درپایان به هم‌زمانی برگزاری این نشست با ماه محرم اشاره و به حاضران توصیه‌کرد تا به روایت این حماسه‌ی ماندگاربپردازند.

براساس این گزارش، قصه‌گویی مربیان و پخش فیلم‌های قصه‌گویی۹۰ ثانیه‌ای وهم‌چنین نمایش قصه‌گویی قصه‌گویان برگزیده، ازدیگر برنامه‌های این نشست آموزشی بود که ۲۰ و ۲۱ شهریورماه سال جاری به تربیب با حضور مربیان و برگزیدگان بیست دوره پیشین جشنواره‌های قصه‌گویی کانون برگزارشد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =