همکاری وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و رفاه برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل

کودکان بازمانده از تحصیل با هم‌کاری دو وزارت‌خانه آموزش‌وپرورش و رفاه، کار و تامین اجتماعی شناسایی و جذب مدارس می‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین ‌الملل کانون، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در آستانه‌ی هفته‌ی ملی کودک با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید و وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل از برگزاری دومین جلسه در راستای پروژه‌ی کاهش بین‌نسلی شدت فقر و کاهش فقر آموزشی در سازمان برنامه و کمیته‌ی راهبردی شورای اقتصاد مقاومتی خبر داد و عنوان کرد که گزارش اقدام‌های لازم در راستای انسداد مبادی بی‌سوادی به این کمیته ارایه شده است.

رضوان حکیم‌زاده در توضیح این جلسه بیان کرد که طبق توافق آموزش‌وپرورش با وزارت رفاه برنامه‌ی مشترکی را در این زمینه پی‌گیری خواهیم کرد.

معاون وزیر با اشاره به این‌که امسال برنامه‌ی آموزش‌وپرورش ارسال سریع‌تر آمار اسمی این کودکان به استان‌ها است، افزود: طبق توافق جلسه‌ی روز چهارم مهر با وزارت رفاه قرار شده است که با استفاده از امکانات این دستگاه کار شناسایی، غربال و تعیین دلایل و عوامل بازماندگی از تحصیل این کودکان را زودتر انجام بدهیم تا فرصت بیش‌تری برای جذب آن‌ها به مدرسه یا ارائه‌ی آموزش‌های جبرانی به کودکان بیرون از مدرسه داشته باشیم.

وی همچنین حذف رقابت‌های فردی، تشویق کار گروهی، استفاده از بازی و داستان در آموزش‌ها و طرح تکالیف مهارت‌محور را از جمله برنامه‌های این وزارت‌خانه عنوان کرد.

حکیم‌زاده در همین حال گفت: در مدارس باید به توان‌مندی‌های متعدد و متنوع کودکان احترام گذاشته شود و از گروه‌بندی، رتبه‌بندی و مقایسه‌ی دانش‌آموزان پرهیز شود.

معاون وزیر درعین‌حال با تأکید بر این‌که حذف رقابت‌های فردی و تشویق کار گروهی و مشارکتی یکی از برنامه‌های اصلی این معاونت است، گفت: ما به دنبال ایجاد فضایی در مدارس و کلاس‌های درس هستیم که در آن تمام کودکان احساس کنند ارزشمندند و موردتوجه بزرگ‌ترها قرار دارند.

او در ادامه با بیان این‌که معاونت آموزش ابتدایی به دنبال تنظیم فضای مدرسه‌ها، کلاس‌های درس و تکالیف دانش‌آموزان بر اساس بسترهای مناسب یادگیری و اقتضای دوران کودکی است، افزود: یکی از مهم‌ترین روی‌کردهای ما توجه به ارزش و اهمیت دوران کودکی و استفاده از بازی، هنر و ادبیات در قالب‌هایی چون قصه و نمایش به عنوان ابزارهای مناسب برای آموزش، پرورش و تربیت کودکان است.

به گفته‌ی حکیم‌زاده، این معاونت در سال گذشته با اجرای طرح «عید و داستان»؛ فعالیت‌های داستان‌خوانی، داستان‌نویسی و داستان‌گویی را جایگزین تکالیف تکراری پیک نوروزی کرده و برای امسال هم طرح تکالیف مهارت‌محور را اجرا خواهد کرد.

معاون آموزش ابتدایی در این رابطه گفت: در کلاس‌هایی که تراکم جمعیت بین 16 تا 25 نفر است، سعی کرده‌ایم کودکان تکالیف درسی را در مدرسه انجام بدهند و معلمان به جای دادن مشق شب؛ فعالیت‌هایی را به دانش‌آموزان معرفی کنند که باعث تمرین مهارت‌های اصلی زندگی در خارج از ساعت‌های مدرسه شود.

او ضمن ابراز امیدواری از این‌که در آینده شرایط اجرای این طرح برای دیگر کلاس‌ها نیز آماده شود عنوان کرد که طرح تکالیف مهارت‌محور شروعی است تا مدرسه‌ها به سمت مهارت‌آموزی بروند و دیوار بین کلاس و دنیای واقعی برداشته شود.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه افزود: امیدواریم با انجام این فعالیت‌ها بچه‌ها بتوانند آموخته‌های درون مدرسه را تثبیت کنند و در دوران کودکی و بزرگ‌سالی شهروندان موفقی باشند که مسئولیت‌پذیری اجتماعی، سازگاری و هم‌دلی بیشتری با هم‌نوعان خود دارند.

او با اشاره به این‌که معاونت آموزش ابتدایی یک سال است که روی این طرح کار می‌کند و در این زمینه از مربیان و معلمان نیز نظرسنجی کرده استف بیان کرد: با توجه به این‌که خانواده‌های ما به روند سنتی عادت کرده‌اند ممکن است چالش‌هایی در اجرای این طرح پیش بیاید و به‌همین‌خاطر ما پیش‌بینی کرده‌ایم که آموزش‌های لازم از طریق انجمن‌های اولیا مربیان، معلمان و مدیران به خانواده‌ها داده شود.

ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از 14 تا 20 مهر 1397 در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =