برگزیدگان مسابقه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی‌اسلامی تجلیل شدند

نشست تخصصی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای همزمان با آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نخستین مسابقه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی‌اسلامی در کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری نشست تخصصی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان و نوجوانان همزمان با آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نخستین دوره مسابقات بازی‌های رایانه‌ای ایرانی‌اسلامی خبر داد و گفت: در این آیین علاوه بر اعضا و مربیان، محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون کشور، محمدرضا جوان معاون پژوهشی دبیرستان علامه حلی تهران و بازی‌ساز رایانه‌ای، جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و ۲۰۰ کودک و نوجوان پسر حضور داشتند.

کودکان و نوجوانان؛ محبوب‌ترین شهروندان کشور هستند

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای ضمن قدردانی از تلاش مدیرکل و مربیان کانون پرورش فکری استان سمنان برای پیشرفت در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، بهبود سلامت روحی  و روانی جوان‌ترین و محبوب‌ترین شهروندان کشور؛ یعنی کودکان و نوجوانان ایران، تأکید کرد: باید باور داشته باشیم که محتوای بازی‌های کامپیوتری تولید شرکت‌های برند و معروف کشورهای غربی با خصوصیات اخلاقی، عقاید و فرهنگ ما همخوانی ندارد و تولیدکنندگان و مهندسان کشور از توانایی تولید بالایی بهره‌مند هستند.

حموله با بیان این‌که مرکز سرگرمی‌های کانون پرورش فکری در سال ۶۱  که عملاً تولید جدی وجود نداشت، آغاز بکار کرد و اکنون مجموعه‌ای نزدیک به ۳۰۰  اثر از آثار محرک خلاقیت را در کارنامه خود دارد.

وی هم‌چنین اظهار داشت: در گروه محصولات نرم‌افزاری این مرکز نیز روال همین بود و در سال ۸۲ هیچ شرکت دولتی در این حوزه فعال نبود و کانون به‌عنوان اولین مجموعه دولتی دوباره وارد این حوزه‌ی جدید شد و اگر به مسیر تولیدات کانون و ماهیت آن توجه کنید، می‌بینید مسیر آن، مسیر ویژه‌ای است که بخش خصوصی خیلی به آن تمایلی ندارد، در صورتی‌که اگر کانون این آثار را تولید نمی‌کرد شاید برای همیشه مغفول باقی می‌ماند و این رسالت کانون بوده و خواهد بود.

دیدگاه مثبت به بازی‌های رایانه‌ای

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری، بازی را  وسیله‌ای دانست که کودک به‌وسیله آن، خود را برای ورود به دنیای بزرگ‌ترها  آماده می‌کند و باید دقت شود که بازی‌های رایانه‌ای متناسب با سن، جنسیت و پرورش روحیه همکاری، نوع‌دوستی، مسائل و مهارت‌های اجتماعی، فکری و معمایی طراحی شود تا فکر بچه‌ها را تقویت کند و موجب رشد و بالندگی ذهنی آنها شود؛ زیرا بازی به اندازه تغذیه سالم و ایجاد احساس امنیت و صمیمیت، مهم و ضروری است.

حموله یادآور شد: باید بازی‌های رایانه‌ای را با دیدگاه مثبت ببینیم تا متوجه شویم که قدرت تمرکز در حل مسأله، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، هماهنگی میان دست و چشم را تقویت می‌کند؛ اما انتخاب نادرست بازی‌ها با توجه به شرایط روحی، سنی، جسمی و فرهنگی سبب آسیب‌های جدی می‌شود که والدین باید در این امر دقت مضاعفی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: برای این‌که بازی‌های کودکان متناسب با فرهنگ و ارزش‌های خانواده باشد باید روی تفکرات خلاق و پویایی کودکان در حال بازی دقت کرد تا با چگونگی شخصیت آنها بیشتر آشنا شد.

تقویت مهارت‌های زندگی با بازی‌های رایانه‌ای

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده در بخش دیگر سخنانش گفت: بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند مانند استادانی باتجربه و کارآزموده برای آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های اقتصادی، توانایی‌های فیزیکی، توانایی تعامل با دیگران، افزایش سرعت تایپ و نوشتن، انجام کارهای گروهی و حس مدیریت، افزایش دقت و توجه، تربیت حس دیدن و شنیدن، تخلیه هیجان، افزایش اعتماد به نفس، رفتار منطقی با افراد مثبت و منفی، کمک به کودکان و نوجوانان دارای بیماری‌های مزمن و افزایش استقامت و روحیه مقاومت آنها در برابر مشکلات ناشی از بیماری، افزایش توانایی‌های حرکتی کودکان پیش دبستانی، کاهش استرس، افسردگی، افزایش توانایی تصمیم‌گیری و افزایش شادی در میان سالمندان موثر باشند.

حموله در پایان هم‌چنین با اشاره به تأثیرات مخرب بازی‌های رایانه‌ای مانند آسیب‌های جسمانی و روانی، تصریح کرد: امید داریم با آگاهی والدین و نظارت نهادهای مسئول در این زمینه، بازی‌های مناسب سن کودک و نوجوان در اختیار این قشر قرار گیرد.

لطفاً اسباب‌بازی نباشید!

معاون پژوهشی دبیرستان علامه حلی و بازی‌ساز رایانه‌ای ضمن تبریک هفته ملی کودک به پسران حاضر در نشست با اشاره به یک واقعیت در صنعت بازی‌سازی بر معنای واژه «گیم» یا «بازی» در دایره‌المعارف و لغت‌نامه‌های قدیمی تأکید و خاطرنشان کرد: بازی، فعالیت دو نفره یا بیشتر از دو نفر است که منجر به پرورش بدنی و ذهنی می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر با وجود بازی‌های جدید رایانه‌ای، این مفهوم تغییر کرده با این تفاوت که فعالیت بدنی در مخاطب دیده نمی‌شود.

جوان در ادامه افزود: هر بازی که از سوی تیم برنامه‌ریزی ساخته می‌شود برای خود نگرش و دلیل خاص و در واقع یک فلسفه‌ی فکریِ پنهان، همراه دارد.

وی با بیان این‌که تمام بازی‌های رایانه‌ای مضر نیست؛ بلکه موجب افزایش تمرکز چشمی و ذهنی در مخاطب می‌شود، گفت: این همان مفهوم اولیه بازی با هدف افزایش توانایی جسمی و فکری است.

جوان از کودکان و نوجوانان خواست تا در کنار بازی‌های رایانه‌ای که در تقویت نگاه و تمرکز ذهنی آنها مفید است به بازی‌های فیزیکی هم توجه کنند؛ چراکه بازی‌های فکری ذهن مخاطب را برای چیزهایی که انتخاب می‌کند و یا تصمیم‌هایی که می‌گیرد، کمک می‌کند.

جوان در پایان با تأکید بر این‌که تمام بازی‌ها با هدف، پیاده‌سازی و اجرا می‌شوند از کودکان خواست تا در بازی‌های رایانه‌ای ابزار نباشند و بازی‌هایی را انتخاب کنند که محتوایی بر دانش و توانایی آنها اضافه کند نه به‌عنوان ابزار بازی دیگران بوده و تنها وقت خود را پر کرده باشند.

نوجوان، پیوست کودک است

مدیرکل کانون استان سمنان نیز در این نشست تخصصی اظهار داشت: نوجوان، پیوست کودک است و کانون پرورش فکری با یک پیوست تاریخی ۵۲ ساله افتخار این را دارد که گام‌های سازنده‌ای را برای مخاطبان کودک و نوجوان خود در این نهاد تخصصی بردارد.

وی با بیان این‌که آموزگاران و والدین، کودکان را با آموزش غیر رسمی کانون پرورش فکری آشنا کنند، تأکید کرد: آموزش رسمی در کنار آموزش غیر رسمی به نتیجه و هدف روشن و واحدی خواهد رسید.

جمال در پایان، هدف از برگزاری این نشست را تقویت هویت ملی، حمایت از کالای ایرانی، آشنایی کودکان و نوجوانان با محصولات فرهنگی، پرورش تفکر و تقویت کار گروهی همراه با ایجاد شور و نشاط عنوان و اضافه کرد: این دوره از مسابقات با شعار «خوب زندگی کردن، تمرین می‌خواهد» در راستای تمرین زندگی و تقویت قدرت حل مسأله در کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی و با شرکت ۱۰۴ کودک و نوجوان ۸ تا ۱۴ سال عضو مجتمع، مراکز فرهنگی‌هنری سمنان، شهمیرزاد، مهدی‌شهر و سرخه اجرا شد و پس از رقابت ۵۲ گروه طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۷ در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان، ۹ گروه دو نفره به مرحله نهایی راه یافتند.

گفتنی است؛ شعرخوانی، سرودخوانی اعضای پسر نوجوان، پخش مستند کوتاه از برگزاری مرحله پایانی مسابقه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی‌اسلامی، آیین رونمایی از تمبر هفته ملی کودک و... از دیگر برنامه‌های این نشست بود و در پایان این نشست از یادگار شکوهی و محمدجواد ادهم اعضای مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سرخه، محمد شربتدار و مهدی کشاورز اعضای مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان و امیرحسین صادقی و امیرحسین لشکرو اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری سمنان به ترتیب به‌عنوان نفرات اول تا سوم این دوره از مسابقات با اهدای لوح سپاس و کارت هدیه تجلیل و به سایر شرکت‌کنندگان مسابقه، بسته‌های فرهنگی اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =