برای ارتقای کیفیت زندگی بچه‌ها تلاش کنیم

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن اشاره به اهمیت هم‌افزایی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کودک ‌و نوجوان در برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از مسئولان خواست به نیازهای کودکان، به خصوص کودکان با نیازهای ویژه، بیشتر توجه کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حبیب‌الله مسعودی‌فرید در بازدید از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک گفت: این رویداد فرصتی برای صحبت جدی‌تر از کودکان است و علاوه بر این خود کودکان نیز می‌توانند با مسئولان کشور، مدیران سازمان‌ها و نمایندگان مجلس از نزدیک ارتباط بگیرند و دغدغه‌ها و نیازهای‌شان را مطرح کنند. او با اشاره به این‌که در بسیاری از کشورها درصد زیادی از قوانین به حوزه‌ی کودک‌ونوجوان مربوط می‌شود به کم‌بود قوانین حمایتی در این حوزه در کشور اشاره کرد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان این‌که هفته‌ی ملی کودک فرصت مناسبی است تا از سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان ارشد کشور حمایت‌طلبی کنیم تا توجه ویژه‌ای به عرصه‌ی کودکان داشته باشند، گفت: کودکان محور توسعه هستند، پس بیایید حول محور کودکان دور هم جمع شویم و برای ارتقای کیفیت زندگی بچه‌های امروز و آینده تلاش کنیم.

او با اشاره به این‌که فردای کودکان در امروز ساخته می‌شود، افزود: قبل از همه من از سازمان برنامه‌وبودجه می‌خواهم که در برنامه‌های توسعه فصل جدایی برای کودک‌ و نوجوان در نظر بگیرد، چرا که در این برنامه‌ها هیچ فصلی برای بچه‌ها دیده نشده است.

مسعودی‌فرید هم‌چنین از مسئولان شهری خواست فضاهای شهری را متناسب با استانداردهای شهر دوست‌دار کودک طراحی کنند. او درعین‌حال افزود: در بحث ادبیات، رسانه و فیلم سرمایه‌گذاری مشخصی برای کودکان نمی‌کنیم، در حالی که باید به سمت تولیدات فاخر برای کودکان برویم و از هنرمندان این عرصه حمایت کنیم تا استاندارد کار کودک افزایش بیاید.

او با اشاره به بازار بزرگ و نیاز گسترده‌ی حوزه‌ی کودک گفت: صداوسیما در این میان نقش فوق‌العاده مهمی دارد و با سرمایه‌گذاری می‌تواند در رشد و پرورش کودکان اثرگذار باشد.

مسعودی‌فرید هم‌چنین با اشاره به ضرب‌المثل «کار نیکو کردن از پر کردن است» درباره‌ی برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک عنوان کرد که این برنامه‌ها باید در طول سال هم ادامه پیدا کند.

وی در ادامه درباره‌ی برنامه‌های سازمان بهزیستی در هفته‌ی ملی کودک گفت: از برنامه‌های ویژه‌ی ما در تمام استان‌ها یکی برگزاری نشست‌های تخصصی با مسئولان مختلف و هم‌چنین بازدید آن‌ها از مراکز بهزیستی در مهدهای کودک یا مراکز شبانه‌روزی است.

او بیان کرد که درحال‌حاضر نزدیک به 10هزار کودک در 640 مرکز شبانه‌روزی بهزیستی که عمدتا از سوی خیران اداره می‌شود، نگه‌داری می‌شوند و خدمات دریافت می‌کنند. به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی توجه به رشد و تکامل همه‌جانبه‌ی کودکان اصل بسیار مهمی است و برای پیش‌رفت کشور باید به تربیت چندبعدی کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

او هم‌چنین مطرح کرد که کودکان در سنین پیش‌دبستان نیازمند توجه ویژه‌تری هستند و برای این قشر باید با نگاه سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی کرد. مسعودی‌فرید عنوان کرد که سازمان بهزیستی به عنوان دستگاهی ملی وضعیت کودکان در داخل کشور را رصد کرده آن را با کشورهای دیگر نیز مقایسه می‌کند.

به گفته‌ی او بعضی کشورها اعتبارهای بسیار زیادی به رشد و تکامل همه‌جانبه‌ی کودکان اختصاص می‌دهند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی بیان می‌کند که این میزان در کشورهای حوزه‌ی اسکاندیناوی تا دو یا چهار درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد.

او بیان می‌کند که در کشور ما برای تمام 12 سال دوران دبستان و متوسطه تنها 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی اختصاص یافته است. مسعودی‌فرید با اشاره به این‌که این آمار در کشور ترکیه پنج درصد اعتبارات داخلی است می‌گوید: این تفاوت معنی‌دار است و به‌طور قطع در سنین بالاتر خود را نشان خواهد داد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان این‌که عرصه‌ی اندیشه یکی از عرصه‌های اصلی تعامل و تقابل در دنیا است، می‌گوید: ما هر قدر بچه‌های اندیشمند، خلاق، متفکر و کاوش‌گری داشته باشیم در تمام عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و صنعتی حرف بیشتری برای گفتن خواهیم داشت.

او با بیان این‌که پیش‌رفت راه میان‌بری ندارد و مسیر آن از حوزه‌ی کودک می‌گذرد، گفت: ما می‌بینیم که در بسیاری از کشورها مهدهای کودک برای خردسالان سه تا شش ساله رایگان است، چرا که دولت‌ها به این باور رسیده‌اند که باید در حوزه‌ی کودکان سرمایه‌گذاری بیشتری انجام بدهند.

مسعودی‌فرید با بیان این‌که ایران نیز در این حوزه پیش‌رفت‌هایی داشته عنوان کرد که هنوز با نقطه‌ی آرمانی فاصله‌ی معنی‌داری وجود دارد. او با اشاره به نتایج برخی مطالعات در این حوزه گفت: اگر سرمایه‌گذاری برای کودکان را از زیر سن دبستان به‌ویژه پیش از سه سالگی شروع کنیم، میزان بازگشت سرمایه بسیار بیش‌تر خواهد بود. او با بیان این مطلب گفت: سیاست ما در سازمان بهزیستی این است که برای رشد و تکامل همه‌جانبه‌ی کودکان کار تلاش و درعین‌حال کمک کنیم تا کودکان دهک‌های پایین درآمدی نیز بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به طرح یک وعده غذای گرم گفت: امسال برای طرح یک وعده غذای گرم 70 میلیارد تومان هزینه کردیم تا یک‌هزار و 200 کیلو کالری غذای مناسب به کودکان بدهیم. به گفته‌ی او براساس مطالعه‌ی وزارت بهداشت به عنوان هم‌کار علمی این طرح در مناطقی که سه سال پیاپی طرح یک وعده غذای گرم انجام شده سوءتغذیه‌ی کودکان 50 درصد کاهش یافته است.

این طرح در تمام روستامهدهای کشور و حدود 80 درصد از مهدهای حاشیه‌ای انجام می‌شود. مسعودی‌فرید با بیان این‌که این طرح در حال گسترش است، افزود: حتی در بعضی از شهرستان‌های کم‌تربرخوردار چون سرپل ذهاب و ثلاث بالاجانی، کل مهدهای کودک شهری و روستایی را تحت پوشش یک وعده غذای گرم قرار داده‌ایم. او در این رابطه عنوان کرد که سیاست سازمان بهزیستی مبتنی بر رشد و تکامل همه‌جانبه‌ی کودکان و بردن مهدهای کودک به سمت آموزش سبک زندگی و مهارت‌های زندگی است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه به وضعیت کودکان با نیازهای ویژه در ایران پرداخت و گفت: به‌هرحال حوزه‌ی توان‌بخشی جزوی از  سازمان بهزیستی است و ما باید به شامل‌سازی و حضور بیش‌تر افراد با نیازهای ویژه در جامعه کمک کنیم. او با بیان این‌که شامل‌سازی چند وجه مختلف دارد، ابتدا به بحث پیش‌گیرانه و مداخله‌ی به‌هنگام اشاره کرد تا در وهله‌ی اول از بروز معلولیت‌ها جلوگیری کرد یا دست‌کم این مشکلات شناسایی شود. مسعودی‌فرید در این رابطه گفت: برای مثال در صورت شناسایی به موقع تنبلی چشم می‌توان آن را درمان کرد و یا با شناسایی کم‌شنوایی در سنین نوزادی می‌توان با کاشت حلزون، استفاده از سمعک یا تربیت شنیداری زندگی این کودکان را تغییر داد.

به گفته‌ی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی مرحله‌ی دوم «شامل‌سازی مناسب‌سازی فضای شهری» برای حضور افراد با نیازهای ویژه در جامعه است. او با بیان این‌که مناسب‌سازی فقط ایجاد رمپ و غیره نیست بیان کرد که مناسب‌سازی فرهنگی ابتدا باید در ذهن ما صورت بگیرد.

مسعودی‌فرید یکی از مکان‌های مهم در بحث مناسب‌سازی را مهدهای کودک خواند و گفت: ما از این‌که بچه‌های با نیازهای ویژه بتوانند در کنار دیگر کودکان خدمات بگیرند، استقبال می‌کنیم. به بیان او علاوه بر مناسب‌سازی فضای فیزیکی مهدها مربیان باید نحوه‌ی برخورد با کودکان با نیازهای ویژه را بیاموزند و در کنار آموزش‌ها بتوانند خدمات کمک توان‌بخشی نیز به آن‌ها ارایه کنند.

این مسئول با اشاره به بحث طراحی فراگیر (universal design) گفت: در این بحث برای مثال مبلمان شهری طوری طراحی می‌شود که برای افراد عادی و افراد با نیازهای ویژه قابل استفاده باشد و یا سکوی اتوبوس‌ها هم‌سطح ساخته شود تا افراد با ویلچر بدون نیاز به رمپ بتوانند سوار شوند. او هم‌چنین عنوان کرد که علاوه بر شهر دوست‌دار کودک و شهر دوست‌دار سال‌مند باید شهر دوست‌دار شهروند داشته باشیم؛ چرا که شهر تجمعی از ساختمان‌ها نیست، بلکه موجود زنده‌ای است که برای تمام شهروندان ساخته می‌شود.

غرفه‌ی سازمان بهزیستی در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک مشغول ارائه‌ی خدمات به مخاطبان است و هم‌چنین این سازمان با برگزاری برنامه‌هایی چون اجرای سرود کودکان با نیازهای ویژه در این برنامه مشارکت می‌کند.

گفتنی است ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک تا ۲۰ مهر ۱۳۹۷ در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور ادامه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =