ساخت آینده‌ی کشور در گرو سلامت کودکان امروز

معاون مرکز بهداشت شمال‌غرب تهران توجه به سلامت روحی و جسمی کودکان را متضمن آینده‌ای خوب، جامعه‌ای شاداب و شهروندانی سالم توصیف کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاون مرکز بهداشت شمال‌غرب تهران ضمن اشاره به فعالیت‌های این مجموعه در هفته‌ی ملی کودک امسال که با شعار «آینده را باید ساخت» برگزار می‌شود و با بیان این‌که فعالیت این مراکز برای کودکان از مراقبت‌های پیش از بارداری شروع می‌شود، می‌گوید: بررسی بیماری‌های زمینه‌ای، ارائه‌ی آموزش‌های لازم و ارزیابی و ارائه‌ی مراقبت‌ها از پیش از دوران بارداری از جمله فعالیت‌های ما است.

فرانک رحیمی با بیان این توضیح درباره‌ی اهمیت این کار می‌گوید: بیماری‌های دوران جنینی و حتی تولد نوزاد نارس می‌تواند در بیماری‌های قلبی و عروقی در بزرگ‌سالی تاثیرگذار باشد.

او هم‌چنین با اشاره به آموزش مهارت‌های فرزندپروری می‌افزاید: اگر در سنین پایین کودکان ما خوب پرورش پیدا کنند مطمئنا ما نسلی شاداب را برای آینده‌ی خوب جامعه به ارمغان می‌آوریم. او مطرح می‌کند که سلامت کودکان باید از نظر جسمی و روحی مورد توجه قرار بگیرد تا در سنین بالاتر گروه‌های نوجوانان، جوان، میان‌سال و سالمند سالمی در جامعه باشند. رحیمی در این رابطه می‌گوید: فرد سالم جامعه را بانشاط می‌کند و ساختن آینده‌ی کشور در گرو سلامت امروز کودکان است.

رحیمی درباره ی تاثیر این اقدام‌ها با اشاره به تلاش مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان‌ها و سازمان‌های مختلفی که در زمینه‌ی سلامت کودکان فعال‌اند می‌گوید: ما توانسته‌ایم در حوزه‌ی فعالیت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران و مرکز بهداشت شمال‌غرب تهران مرگ‌ومیر کودکان را نسبت به میانگین کشوری و هم‌چنین میانگین بسیاری از کشورهای مدیترانه‌ی شرقی کاهش بدهیم.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که با کاهش مرگ‌ومیر امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده و کم‌وزنی هم کاهش یافته است می‌گوید: بااین‌حال در کودکان نشانه‌ی چاقی بیش‌تر شده و رفع آن نیازمند تحرک فیزیکی بیش‌تر، استفاده از غذاهای سالم و مفید و توجه به آموزش‌های تغذیه‌ای است که هم‌کاران ما در مراکز بهداشتی و درمانی در اختیار والدین قرار می‌دهند.

او هم‌چنین بیان می‌کند که کودکان زیر دو سال نباید تلویزیون نگاه کنند و بعد از آن نیز خردسالان در روز می‌توانند تنها یک ساعت از تلویزیون و ابزارهای رسانه‌ای مشابه استفاده کنند. به گفته‌ی رحیمی به‌غیرازاین خردسالان باید بازی‌های دارای تحرک بدنی انجام بدهند تا رشد و تکامل مناسبی داشته باشند.

گفتنی است که مرکز بهداشت شمال‌غرب تهران مناطق شهری تهران را از نظر سلامت پوشش می‌دهد. رحیمی با بیان این مطلب می‌افزاید: مرکز بهداشت شمال‌غرب دارای ۶۱ پایگاه بهداشتی است که پزشکان، ماماها و مراقبان سلامت در آن به گروه‌های مختلف خدمات بهداشتی ارائه می‌کنند. به گفته‌ی معاون مرکز بهداشت شمال‌غرب از جمله‌ی خدماتی که به کودکان ارایه می‌شود واکسیناسیون، غربال‌گری نوزادان، مراقبت‌های دوران نوزادی و مراقبت‌های مختلف از گروه‌های سنی از دو ماهگی تا پنج‌سالگی است. رحیمی با طرح این‌که این کودکان از نظر رشد، تکامل و تغذیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و آموزش‌های لازم نیز به والدین آن‌ها داده می‌شود می‌گوید: از جمله‌ی این آموزش‌ها ترویج تغذیه با شیر مادر، مشاوره‌ی شیردهی و راه‌های پیش‌گیری از سوانح و حوادث است.

در ادامه معاون مرکز بهداشت شمال‌غرب تهران با بیان این‌که این نهاد هر ساله در برگزاری هفته‌ی ملی کودک با برپایی غرفه مشارکت می‌کند گفت: ارائه‌ی مشاوره‌ی تغذیه، سلامت روان و فرزندپروری برای والدین؛ توزیع و تکثیر تراکت و تمپلیت‌های آموزشی و آموزش پیش‌گیری از سوانح و حوادث در مراکز بهداشتی درمانی در غرفه‌ی نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک از برنامه‌های این مرکز در این رویداد است.

او با بیان این‌که این برنامه‌ها در طول سال نیز ادامه دارد ولی در این هفته با برگزاری کمپین‌هایی به صورت نمادین تشدید می‌شود می‌افزاید: آموزش سرگرمی برای کودکان دوماهه تا پنج ساله، آموزش نکته‌های ایمنی از سوی کارشناس آتش‌نشانی در خانه‌های کودک، سرای محله‌ها و آموزش مراقبت کودکان کار منطقه از دیگر برنامه‌های این مجموعه است. رحیمی با بیان این‌که همه‌ی کودکان از جمله کودکان کار باید تحت‌پوشش مراکز بهداشت باشند می‌گوید: ما ویزیت پزشک و ارزیابی سلامت دهان‌ودندان و بیماری‌ها را برای کودکان کار انجام می‌دهیم.

گفتنی است که ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک تا ۲۰ مهر ۱۳۹۷ در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان در خیابان حجاب و هم‌چنین مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =