قصه ظرفیتی مناسب  برای بهبود روابط  بین نسل‌هاست

"فرانک فروزانفر" قصه گوی برگزیده چندین دوره جشنواره‌های کانون معتقد است: قصه ظرفیتی مناسب و موثر برای بهبود روابط بین نسل‌ها ایجاد می کند.

"فرانک فروزانفر" از سال 93 فعالیت های پژوهشی خود را با مقاله ای با عنوان "بررسی آموزش مفاهیم خداشناسی به کودکان در آثار "کلر ژوبرت" با تاکید بر چهار داستان خاص و با همکاری "اعظم ذوالفقاری" آغاز کرد که این مقاله در در نشریه "نقد کتاب کودک و نوجوان"شماره 3 به چاپ رسیده است.

وی در سال94 پژوهشی با عنوان "بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی بر بهبود روابط اجتماعی کودکان پسر پایه سوم ابتدایی" انجام داد و در جشنواره پژوهش کانون حائز رتبه دوم کشوری در بخش پایان نامه ها شد.

فروزانفر قصه گوی برگزیده چندین دوره جشنواره منطقه‌ای و جشنواره بین المللی قصه گویی بوده و امسال نیز به عنوان برگزیده  استان البرز در جشنواره منطقه‌5 کشور در ساری قصه خواهد گفت.

گفت و گوی کوتاهی با این پژوهشگردرباره اهمیت قصه و آثار تربیتی آن برروی کودکان داشته ایم که در متن زیر می خوانید:

تعریفی از قصه ارائه می دهید؟

قصه بیان سرگذشت هاست که یا در واقعیت وجود داشته اند یا زاییدهی تخیل نویسنده هستند.

قصه در چه شرایطی می تواند اثر تربیتی بر روی کودکان داشته باشد؟

بی شک قصه می تواند اثر بخش باشد و اثر تربیتی آن غیر قابل انکار است به شرط آن که درست، دقیق و مناسب گروه سنی مخاطب انتخاب شده باشد و بتواند غیر مستقیم  مفاهیم تربیتی خود را به مخاطب انتقال دهد .

عملکرد کانون در حوزه قصه گویی چطور بوده است؟

نسبت به سایر مراکز فرهنگی که دغدغههای مختلف دیگری را دارند کانون کارنامهی موفقی در حوزهی فعالیت قصه‌گویی و معرفی آن به جامعه دارد. توجه به قصه به عنوان یک فعالیت اثر گذار و برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف برای مربیان وتلاش در جهت زنده ماندن این فرهنگ در جامعه و ایجاد بستر برای حضور علاقه‌مندان، گواهی بر این ادعاست .

اثر تربیتی قصه های قرآنی بر کودک و نوجوان چقدر است؟

از آن جایی که خداوند متعال در قرآن، از قصه برای هدایت انسانها استفاده کرده و در قالب قصه به بیان سرگذشت ها اشاره کرده است، می توان به اهمیت این کتاب و اثر تربیتی قصههای آن پی برد، اما هر چند قصههای قرآنی جذاب و پند آموز باشند، باید برای نوجوان امروز ویژگیهایی از جمله  نوآوری، زیبایی ساختاری و نحوهی بیان قدرتمند اضافه کرد.

جایگاه قصه در فرهنگ و ادبیات کشور تا چه میزان است؟

با مرور کوتاهی بر ادبیات ایران زمین می بینیم که در انواع ادبیات ما از جمله ادبیات حماسی، غنایی، عامیانه و ... همواره قصهها نقش اثر گذاری داشته‌اند و یا مروری بر نوع و سبک زندگی، شغل و شخصیت افراد بوده اند و یا برگرفته از آرزوها و تمایلات آنان و تخیل شان برای رسیدن به زندگی دلخواه است.

همان طور که می بینیم،به مروز زمان هم چنان جایگاه قصه حفظ شده و با توجه به تغییر جامعه، به گونه‌های مختلف دیگر تقسیم شده و گسترش یافته اند.

آیا می توانیم قصه گویی والدین و پدربزرگ مادر بزرگ‌ها را تربیت فرهنگی تلقی کنیم؟

با توجه به آسیب های موجود در جامعه برای کودکان ونوجوانان و فاصله گرفتن آنان از نسل‌های گذشته،  می توان از قصه به عنوان یک ابزار، برای بهبود روابط  بین نسل‌ها، انتقال شایستهی تجارب و بیان سرگذشت افراد مختلف، استفاده کرد  و آن ها با قصه به کودکان ونوجوانان می آموزند که چگونه و از چه راه‌هایی می توانند به رفع مشکلات خود بپردازند.

تاثیر برگزاری جشنواره قصه گویی در توسعه فرهنگ قصه گویی را چطور ارزیابی می کنید؟

با توجه به این که چند سالی بستری  در قالب جشنواره فراهم شده است،  این امکان برای تمام علاقه‌مندان وجود دارد  که از سن نوجوانی تا سالخوردگی در این جشنواره شرکت کنند، یقینا تأثیر بسیاری در توسعه فرهنگ قصه‌گویی دارد.

گفتنی است: جشنواره قصه‌گویی منطقه 5 کشور 3 و 4 آذر  در محل سینما کانون ساری به نشانی: ساری بلوار امیر مازندرانی، خیابان رودکی، جنب بوستان سنگ برگزار می شود.

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =