گزارش فعالیت‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی مراکز فرهنگی هنری کانون استان اردبیل

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، مجری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی بود.

  • مرکز شماره یک کانون اردبیل

جشن کتاب «حال خوش خواندن» در مرکز یک اردبیل: در این مراسم که در آن جمعی از اعضا و دانش آموزان مدرسه شهید روشنی حضور داشتند، ابتدای برنامه جواد رضائیان مربی مسئول مرکز، ضمن خوشامدگویی و تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی، با موضوع اهمیت و توجه بیشتر به امر مطالعه و پژوهش در بین کودکان و نوجوانان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی و درنهایت آثار آن در بهتر زندگی کردن، برای حاضران سخنرانی کرد.

در ادامه،  باهدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، تبیین نقش و جایگاه کتاب در تعلیم و تربیت دانش آموزان و توسعه فرهنگی و اجتماعی، فعالیت‌های متنوعی در مرکز اجرا شد. در این ویژه‌برنامه‌ها، اجرای مسابقه  کتاب کارت، معرفی کتاب، قصه‌گویی و تقدیر از برگزیدگان بخش مسابقه کتاب‌خوانی دفتر دانایی مرکز، قصه‌خوانی و نمایش فیلم پویانمایی برگزار شد که در پایان از اعضای کتاب‌خوان با اهدای جایزه قدردانی به عمل آمد.

اجرای مسابقه کتاب‌خوانی «کتاب کارت»: با استفاده از کارت‌های کتاب که از قبل تهیه‌شده و قسمت‌هایی از 7 کتاب نوجوان بر روی کارت‌ها نوشته‌شده بود، این مسابقه اجرا شد. اعضا در گروه‌های 5 نفرِ، در 4 گروه نشسته و2 عنوان کتاب در اختیار گرفتند و در زمان مشخص کتاب‌ها را خواندند و گروه‌هایی که درست جواب می‌دادند امتیاز می‌گرفتند که درنهایت گروه برگزیده اعلام و جوایزی به آن‌ها اهدا شد.

معرفی کتاب قرآن با عنوان بهترین هدیه الهی: اجرای بازی آشنایی با اسامی سوره‌های قرآن و معانی آن‌ها با استفاده از کارت‌های اسامی سوره‌ها. در این برنامه، بعد از بازی و آشنایی اعضا بانام سوره‌های قرآن، مربی کتاب قرآن را به‌عنوان  کتاب هدایت برای تمامی انسان‌ها در همه زمان‌ها، برای اعضا معرفی و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

معرفی کتاب فیلم آهوی گردن‌دراز: معرفی و روخوانی قسمتی از کتاب و در ادامه نمایش پویانمایی و گفتگو درباره موضوع و خلاصه این پویانمایی و قصه‌خوانی از کتاب «این پسر چقدر کتاب می‌خورد» به‌صورت تصویری از اهم فعالیت‌های انجام‌شده در جشن کتاب بود.

  • مرکز شماره دو کانون اردبیل

در اولین روز از هفته کتاب و کتاب‌خوانی، نشستی با والدین اعضا برگزار شد که در این نشست لیلا فرید مربی مسئول مرکز ضمن تبریک این ایام به حاضران، به اهمیت مطالعه والدین اشاره و گفت: کودکان در آغوش پدر و مادر کتاب‌خوان می‌شوند و مطالعه والدین نقش بسزایی در کتاب‌خوان کردن کودکان دارد.

وی در ادامه چندین کتاب برای مطالعه والدین معرفی کرد تا با خواندن آن از نحوه علاقه‌مند کردن کودکان خود به کتاب آشنا شوند. دیگر مربیان مرکز نیز بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در بین کودکان و نوجوانانتأکید و بر تأثیرات مثبتی که خواندن کتاب بر این قشر مهم جامعه دارد اشاره کردند. اختصاص دادن زمان و مکان مناسب برای کتاب‌خوانی کودکان در خانه، اهمیت شعرو ترنم موسیقیایی آن برجذب کودکان و لذت بردن از کتاب و خوانش شعر برای تلطیف روحیه کودک از دیگر مباحثی بود که بر آن تأکید شد. در این برنامه، یکی از اعضای نوجوان نیز به معرفی کتابی که خوانده بود پرداخت.

در برنامه‌ای دیگر، کتاب کوتی کوتی معرفی شد و شخصیت اصلی این کتاب که به‌صورت عروسک نمایشی تهیه‌شده بود به جمع کودکان آمد و با شیرین‌زبانی، با بچه‌ها حرف زد و آن‌ها را به خواندن کتاب خود دعوت نمود.

  • مرکز شماره سه کانون اردبیل

ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی با حضور مدارس ابتدایی در مرکز 3 کانون اردبیل برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه که با حضور دانش آموزان مدارس حبل‌المتین، عترت، باب العلوم و مدرسه استثنایی امید برگزار شد، فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی انجام گرفت.

در ابتدای برنامه، مهدی جاوید سرپرست مرکز ضمن خوش‌آمد گویی به معرفی کانون پرداخته و از دانش آموزان برای عضویت و حضور در فعالیت‌های کانون دعوت به عمل آورد.

در ادامه این برنامه‌ها، فعالیت‌های مختلف فرهنگی ازجمله: اجرای مسابقه، معرفی کتاب فیلم، پخش پویانمایی، قصه‌گویی و معرفی شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان انجام شد.

همچنین با حضور اعضای فراگیر، جشن کتاب در این مرکز برگزار شد. در این برنامه فعالیت قصه‌گویی توسط عضو نابینای مرکز، معرفی جعفر ابراهیمی «شاهد» از نویسندگان و شاعران کتاب‌های کودک، شعرخوانی و معرفی کتاب‌های بریل ویژه اعضای نابینا انجام شد.

شایان‌ذکر است، در این هفته اعضای مرکز همراه با اولیای خود در ویژه مراسم تجلیل از استاد جعفر ابراهیمی در محل اداره کل کانون شرکت کردند.

  • مرکز شماره چهار کانون اردبیل

فضاسازی: ساخت پانل جهت برگزاری جشن هفته کتاب و پانل معرفی اعضای کتاب‌خوان که به‌صورت فصلی تعویض می‌شود.

بازدید مدارس: در طول هفته کتاب و بازدید مدارس از مرکز، اجرای برنامه‌های ویژه این هفته ازجمله معرفی شخصیت، معرفی نویسندگان بخش کودک و نوجوان (جعفر ابراهیمی) و نکوداشت این شاعر با معرفی اعضا کتاب‌خوان مرکز برگزار شد.

جشن کتاب: در آخرین روز هفته کتاب با حضور سیدجلیل صفوی، کارشناس فرهنگی کانون استان و55 نفر از اعضا، برنامه‌های متناسب این هفته و تقدیر از اعضای  کتاب‌خوان با اهدای جوایز ویژه برگزار شد.

  • مرکز شماره پنج کانون اردبیل

به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی و مصادف شدن این هفته با سالروز میلاد حضرت پیامبر اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت، برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در مرکز5 اردبیل به شرح ذیل برگزار شد.

بازدید تعدادی از مدارس پیش‌دبستانی و ابتدایی ازجمله پیش‌دبستانی مهد الرضا (ع) ، باغ رضوان ، طلایه‌داران ، مدافعان حرم، علم الهدی ، دبستان سما و خوارزمی و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی ازجمله قصه‌گویی، شعرخوانی ، نمایش فیلم.

حضور در مدارس مختلف و اجرای برنامه‌های فرهنگی همچون  قصه‌گویی و روخوانی کتاب و اجرای فعالیت ادبی.

معرفی شخصیت و آثار شاعر و نویسنده اردبیلی کودک و نوجوان، جعفر ابراهیمی«شاهد»

برگزاری ویژه‌برنامه «یار مهربان» به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با حضور اعضای کتاب‌خوان برتر مرکز و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، همچون شعرخوانی یکی از اعضای کتاب‌خوان با عنوان: کتاب، یار مهربان، نمایش فیلم،اجرای مسابقه و تجلیل از اعضای کتاب‌خوان و اعضای ارشد مرکز با اهدای جوایز.

برگزاری مسابقه «یک تصویر ، یک قصه» که از اعضای فعال مرکز خواسته شد قصه‌ای را با توجه به تصاویر نصب‌شده روی پانل مرکز بنویسند.

شرکت در ویژه‌برنامه همایش مشترک نهادهای فرهنگی استان اردبیل که با حضور جعفر ابراهیمی «شاهد» و مسئولان سایر نهادهای فرهنگی ازجمله:بنیاد نخبگان استان، دانشگاه محقق اردبیلی، مدیرکل و کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری استان اردبیل. ثبت‌نام و تمدید عضویت اعضای مرکز به‌صورت رایگان.

  • کانون شهرستان نمین:

برگزاری جشن کتاب و اجرای برنامه‌های متنوع کتاب محور، از برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در کانون نمین بود.  

از مورخه‌ی 24/08/97، روز پنج‌شنبه، به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های مختلف کتاب محور در مرکز اجرا شد. فضاسازی مناسب و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی ازجمله: برگزاری جشن کتاب، برپایی نمایشگاهی از آثار جعفر ابراهیمی( نویسنده‌ی کودک و نوجوان) و معرفی شخصیت او در پانل دیواری، اهدای کتاب، معرفی وقایع و ایام،  برگزاری زنگ مطالعه، معرفی و روخوانی کتاب، پخش فیلم، بحث کتاب، قصه‌گویی، شعرخوانی، مسابقه، برگزاری کارگاه ادبی، خوشنویسی و... از برنامه‌هایی بود که برای اعضای مرکز به‌ویژه اعضای طرح «کانون مدرسه» اجرا شد.

حضور در مدارس و اجرای فعالیت‌های مختلف در راستای کتاب و کتاب‌خوانی وامانت کتاب به دانش آموزان، همچنین اجرای مسابقه‌ی کتاب‌خوانی در مدارس از برنامه‌های متنوع دیگری بود که در این هفته برای اعضای کودک و نوجوان مرکز برگزار شد. همچنین، برگزاری نمایشگاهی از کتاب‌های مختلف کودک و نوجوان، معرفی وقایع و ایام و برپایی زنگ مطالعه، از برنامه‌های اجراشده در این ایام بود.     

  • کانون شهرستان نیر:

جشن کتاب و کتاب‌خوانی در کانون نیر: به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، جشنی با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان نیر و با شرکت80 نفر از اعضای کودک و نوجوان برگزار شد.

در این جشن برنامه‌های متنوعی در راستای گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با اجرای شیدا صبری عضو کانون نیر انجام شد. پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل در سخنانی با تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی، کودکان و نوجوانان را به خواندن کتاب تشویق کرد و با طرح سؤالاتی به‌صورت مسابقه، از اعضای شرکت‌کننده خواست تا درباره شاعران و نویسندگان بومی شهرستان تحقیق کنند و بنویسند.

در ادامه، علیرضا علیپور فرماندار شهرستان نیز با گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه سرانه مطالعه در کشور بسیار کم است که در راستای تقویت آن باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باید به روستاهای شهرستان نیر گسترش یابد.

شایان‌ذکر است، برگزاری کارگاه هنری توسط شهره جمالی مربی هنری و بازدید از نمایشگاه عکس، نقاشی و سفال، شعرخوانی توسط اعضا، معرفی و خلاصه گویی کتاب، پخش کلیپ از فعالیت‌های کانون نیر در سال 1397و پخش پویانمایی، اجرای موسیقی و تجلیل از اعضای کتاب‌خوان مرکز از برنامه‌های اجراشده در این جشن بود.

  • کانون دولت‌آباد:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد، به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی جشن کتاب را با شعار «حال خوش خواندن» و با محوریت ارتقای سواد خواندن برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، هدف از برگزاری این ویژه‌برنامه‌ها را ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و ارتقای کیفی دانش و مهارت خوانش کتاب اعضا عنوان کرد و در ادامه، در موردمطالعه و اهمیت آن، ارتقاء سطح دانش، کاهش استرس و تقویت ذهن و هم‌نشینی با کتاب و مطالعه با اعضا به بحث و گفتگو پرداخت.

معرفی شخصیت و آثار جعفر ابراهیمی (شاهد)به‌عنوان شاعر برجسته در عرصه‌ی کودک و نوجوان، معرفی کتاب کرم سه‌نقطه، قصه‌گویی، روخوانی و جمع خوانی کتاب توسط کودکان و نوجوانان، تقدیر از کتاب‌خوان‌های برتر و اهدای کتاب بخشی از برنامه‌های این هفته بود.

  • مرکز شماره یک شهرستان کوثر:

به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های متنوعی در مرکز شماره یک کوثر اجرا شد.

ویژه‌برنامه‌ی تمرین زندگی در سایه کتاب با حدود 60 نفر از اعضای کودک و نوجوان در مرکز برگزار شد. این برنامه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد و اکرم راضی، مربی مسئول مرکز بعد از خیرمقدم گویی در مورد اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی مطالبی را ارائه و کتاب‌خوانان برتر مرکز را معرفی کرد.

برنامه‌هایی چون اجرای سرود بچه‌های کتاب‌خوان توسط اعضای کانون، پخش کلیپ از فعالیت‌های مرکز در سال 1397، معرفی کتاب‌های طنز، هنرنمایی عضو نوجوان مرکز با گیتار، اجرای مسابقه از رده‌بندی دیویی کتاب‌ها، تقدیر از کتاب‌خوانان برتر مرکز و... به اجرا درآمد و 8 نفر از اعضای کودک و نوجوان که دفتر دانایی نوشته بودند برای اعضا معرفی‌شده و دفتر دانایی سارا حقیری از بخش نوجوان و تارا صادقی از بخش کودک انتخاب و جهت داوری به اداره کل ارسال شد. همچنین، تعدادی از آثار تألیفی مؤلفان شهرستان کوثر تهیه‌شده بود که به‌صورت نمایشگاهی برگزارشده و مورد بازدید اعضای کانون قرار گرفت.

  • مرکز شماره دو شهرستان کوثر:

در گرامیداشت هفته کتاب، مرکز دو کوثر با اجرای برنامه‌های متنوع، از اعضای برتر کتاب‌خوان که در مسابقه کتاب‌خوانی اعضای کتاب‌خوان که در نگارش دفتر دانایی شرکت داشتند و همچنین انتخاب 5 نفر از اعضایی که با پاسخ به سؤالات مطرح‌شده در مورد کتاب‌های مرکز برگزیده‌شده بودند را شامل می‌شد، تقدیر کرد.

برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های جدید مرکز جهت معرفی به اعضا برای مطالعه، برگزاری جشن کتاب با عنوان «من یار مهربانم» با حضور60نفر از اعضا، اجرای سرود، ارگ نوازی، شعرخوانی توسط 2 نفر از اعضا که خودشان با موضوع کتاب سروده بودند و تقدیر از اعضای برگزیده کتاب‌خوانی سال 1397 ازجمله ویژه‌برنامه‌های مرکز در این ایام بود.

  • مرکز شماره یک شهرستان مشگین شهر:

جشن هفته کتاب و مراسم رونمایی کتاب سال 1397 شهرستان مشگین شهر با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برنامه شهرستانی هفته کتاب در شهرستان مشگین شهر با برگزاری جشن کتاب و با شرکت مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل هواشناسی استان، مفاخر، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر و ادب استان و شهرستان برگزار شد.

 این برنامه که متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بود با مشارکت کانون پرورش فکری مشگین شهر به اجرا درآمد.

در این برنامه پس از خیرمقدم گویی رستمی و صحبت در مورد اهمیت توجه به فرهنگ مطالعه و  کتاب و مطالب مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی، از همکاری و نقش بسزای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان تشکر ویژه کرد و در ادامه، زعفر احدزاده، مدیرکل کانون استان ضمن ارائه مطالبی در خصوص ویژگی‌های خاص مشگین شهر در حوزه فرهنگ، در خصوص اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در راستای ارتقای سطح فکر و فرهنگ جامعه به سخنرانی پرداخت.

به‌منظور معرفی بیشتر عملکرد مراکز کانون شهرستان، طبق برنامه‌ای که توسط نیلوفر صفروند مسئول مراکز کانون شهرستان تدارک دیده‌شده بود، کلیپ کاملی از عملکرد واحد سیار روستایی تهیه و در ساعات اولیه برنامه با ارائه توضیحاتی در مورد تاریخچه فعالیت و نحوه ارائه خدمات توسط مجری پخش شد.

ارائه سمیناری با موضوع «سیری در پروسه چاپ و نشر کتاب» نیز از دیگر برنامه‌های اجراشده در این جشن بود که به همت سپیده داداش زاده، مربی فرهنگی کانون شهرستان و مؤلف  سه اثر، انجام گرفت.

ارائه گزارش از بانک جامع مؤلفان شهرستان نیز که توسط نیلوفر صفروند در حال تکمیل است، به دلیل کمبود وقت به زمانی دیگر موکول شد. شایان‌ذکر است، بانک جامع مؤلفان شهرستان در ادامه سیاست مدیرکل کانون استان مبنی بر جمع‌آوری اطلاعات در حوزه ادبیات کودک و نوجوان استان، به‌صورت کلی با پیگیری و همکاری فرمانداری شهرستان در حال انجام است.

در ادامه، پس از سخنرانی توسط اساتیدی همچون: روشن خیاوی، رحمانی و شعرخوانی توسط مربی سابق کانون، ثریا خلیق و دیگر شعرا، برنامه رونمایی کتاب سال 1397 شهرستان توسط مدیرکل کانون استان که مؤلف کتاب است و همچنین توسط مؤلف فاخر شهرستان و استادیار دانشگاه، دکتر صمد رحمانی انجام گرفت. در این مراسم از سومین کتاب سپیده داداش زاده تنها مؤلف مراکز کانون شهرستان نیز رونمایی به عمل آمد.

در پایان با همراهی اعضای فعال کانون خواهران شریف‌زاده، مراسم اهدای لوح تقدیر فرماندار و رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی و جوایز انجام گرفت.

بهروز هواخواه، مربی سیار روستایی نیز به دلیل خدمات ارزنده خود در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، سپیده داداش زاده به دلیل همکاری در ارائه برنامه و همچنین چاپ کتاب و همچنین نیلوفر صفروند، لوح تقدیر و هدایایی دریافت کردند و به اعضای فعال مراکز نیز که طی چندین برنامه با اداره ارشاد همکاری داشتند، لوح تقدیر و جوایزی اهدا شد.

  • مرکز شماره دو شهرستان مشگین شهر:

*از الف تا "ی" فرهنگ آسان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «باهم بخوانیم» باهدف معرفی کتاب سه‌جلدی «فرهنگ آسان» در مرکز 2 کانون مشگین شهر با حضور اعضا و دانش آموزان طرح کانون مدرسه برگزار شد.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز، ضمن تبریک این ایام به معرفی کانون و فعالیت‌هایی که برای اعضا و دانش آموزان طرح کانون مدرسه در راستای کتاب و کتاب‌خوانی انجام می‌شود، پرداخت و کتاب‌هایی را که اعضا در طول سال خلاصه‌نویسی و به‌صورت کتاب آماده کرده بودند به اعضا معرفی کرد.

در ادامه، کتاب سه‌جلدی فرهنگ آسان، به‌عنوان منبع قابل‌استفاده برای اعضا در قالب بروشور معرفی شد. اعضا ضمن مشاهده هر صفحه از کتاب لغات، معانی آن را با صدای بلند برای دوستان خواندند و به همراه مربیان مرکز با دردست داشتن یک صفحه از کتاب به ترتیب حروف الفبا سه جلد از "الف" تا"ی" ایستاده و به سه گروه تقسیم شدند که هر گروه با یک مربی هم‌گروه شده و لغات مربوط به هر صفحه توسط گروه مقابل خوانده شد. ضمن انجام این فعالیت مربیان همراه، لغاتی را که باوجود معانی برای اعضا قابل‌فهم نبودند برای گروه‌ها معنی کردند.

همچنین، نمایشگاهی از آثار اعضا شامل: کتاب سازی، خلاصه‌نویسی، معرفی کتاب، نقد کتاب و پوستر در سالن مطالعه مرکز برپاشده بود که این نمایشگاه به مدت یک هفته جهت بازدید اعضا، دانش آموزان و بزرگ‌سالان و مخاطبان آزاد دایر شد.

*پیمان دوستی با کتاب در هفته کتاب و کتاب‌خوانی

در این ویژه‌برنامه، اعضای کودک و نوجوان مرکز با کتاب عهد و پیمان دوستی بستند.

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان "پیمان دوستی با کتاب" با حضور اعضای طرح کانون مدرسه، مربیان و معلمان در سالن مطالعه برگزار شد.

در این برنامه لیلا مستعلی زاده، به‌ویژه برنامه‌های کانون در هفته کتاب اشاره و از ثبت‌نام رایگان در طول این هفته خبر داد و در ادامه، به اهمیت مطالعه کتاب و تأثیر آن در رشد و پیشرفت تحصیلی اشاره کرد، به‌طوری‌که هرکدام از اعضا کانون کتاب‌هایی را که تابه‌حال مطالعه کردند بودند به دوستان معرفی کردند و تعدادی از اعضا نیز کتاب‌هایی را که در کانون خوانده بودند، برای دوستان و مربیان خلاصه گویی کردند.

سپس معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز، کتاب را به‌عنوان یار مهربان و دوست وفادار معرفی و به بستن عهد و پیمانی با کتاب تأکید کرد. او در ادامه از اعضا خواست، هرکدام یک قول دوستانه به کتاب داده و ضمن بستن عهد و پیمان، وفاداری خود را با خواندن به یار مهربان نشان دهند.

*با هر کتاب یک کتیبه سفالین

اعضای مرکز شماره 2 مشگین شهر در هفته کتاب و کتاب‌خوانی ضمن آشنا شدن با کتاب‌های جدید، کتیبه‌های سفالین برای چندین کتاب درست کردند.

به همین مناسبت، اعضا و دانش آموزان ضمن حضور در مرکز و آشنا شدن با کتاب‌های جدید و تازه ثبت‌شده که بیشتر شامل کتاب‌های نوجوان است، در کارگاه سفال  صحبت‌های نرگس پورعلی مربی هنری مرکز را شنیده و با هنر سفال و شیوه‌های مختلف سفالگری آشنا شدند.

در ادامه، اعضای پسراز مدرسه شاهد فرهادیان شامل: 30نفر به 5 گروه شش نفره تقسیم شدند. هر گروه یک کتاب کودک را در اختیار گرفته و باراهنمایی مربیان جلد روی هر کتاب را در قالب کتیبه سفالین و مطابق با قطع کتاب درست کردند. مربیان مرکز در خصوص کتیبه‌های آماده‌شده این توضیح را دادند که اعضای هر گروه متناسب با تصویر روی کتاب و طرح کتیبه، داستانی را طراحی کنند و با کمک همدیگر بعدازاینکه یک داستان کوتاهی را آماده کردند، یک نفر از هر گروه به نمایندگی برای دوستان و مربیان، داستان خود را تعریف کنند.

در پایان مقرر شد، داستان‌های اعضا، شامل 5 داستان در قالب یک کتاب، توسط خود اعضا جمع‌آوری‌شده و در آرشیو کتاب‌های دست‌ساز اعضا قرار گیرد.

*برپایی جشن بزرگ کتاب و عضویت رایگان در مرکز

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی و جهت معرفی کتاب‌خوانان برتر، جشن کتاب با حضور اعضا، دانش آموزان، مربیان و معلمان در مرکز 2 کانون مشگین شهر برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه، از اعضا خواسته شد به مطالعه کتاب، خلاصه‌نویسی و کتاب سازی پرداخته و در ادامه، کتاب‌های گروه کودک و نوجوان مرکز در زمینه‌های مختلف و با موضوعات مختلف رده‌بندی‌شده‌اند، به اعضا معرفی شد.

عسگر جعفری، مربی فرهنگی مرکز نیز کتاب شعر «کسی شبیه بهار» را به اعضا معرفی و شعر باز من به آسمان پریده‌ام را شعرخوانی کرد، وی همچنین در خصوص آداب‌ورسوم سلام کردن و ثواب آن برای اعضا سخنرانی کرد.

یکی دیگر از بخش‌ها، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «از کلمه تا جمله» بود. جهت اجرای این برنامه داستان نقاش و معمار برای اعضا توسط عسگر جعفری قصه‌گویی و به معرفی شخصیت آن‌ها پرداخته و چند قصه کوتاه نیز برای اعضا قصه‌گویی شد.

در ادامه اعضا به گروه‌های10نفره تقسیم شدند و راضیه قربانزاده، مربی ادبی مرکز جهت آشنایی بیشتر اعضای کودک، در خصوص کلمه و جمله با آن‌ها به بحث و گفتگو نشست و اعضای گروه‌ها به ترتیب هرکدام یک کلمه مرتبط با کلمات دوستان گروه خود نوشته و در پایان جمله‌ای توسط سرگروه‌ها نگارش شد. پس‌ازاینکه گروه‌ها جمله‌ها را نوشتند، از هر گروه یک نفر به نمایندگی جمله گروه خود را با صدای بلند خوانده و تعداد کلمات گروه‌ها توسط اعضای بقیه گروه‌ها شمارش شد، گروهی که بهترین جمله با بیشترین کلمه نوشته بودند، به‌عنوان گروه برتر انتخاب شدند که از بین 7 گروه شرکت‌کننده، دو گروه به‌عنوان گروه برتر انتخاب شد.

معرفی کتاب «کاغذبازی» از دیگر بخش‌های برنامه بود که ضمن معرفی کتاب آثار اعضا در کارگاه کاغذ و تا، آن‌ها با شیوه کار در این کارگاه آشنا شدند.

*چند قصه از یک تصویر در هفته کتاب و کتاب‌خوانی

در این برنامه، اعضای کودک و نوجوان مرکز 2 مشگین شهر چندین قصه متفاوت از یک طرح و تصویر آفریدند و لیلا مستعلی زاده در خصوص 24 آبان ماه و نام‌گذاری این روزبه‌روز کتاب و کتاب‌خوانی سخنرانی کرده و در ادامه به اهم فعالیت‌هایی که در کانون و در راستای کتاب انجام می‌شود، اشاره کرد.

در ادامه، مربیان تصاویری از حیوانات را که در قالب طرح آماده‌شده بود، به اعضا نشان دادند و از اعضا خواسته شد که هرکدام ضمن دقت به شخصیت‌های حیوانات و حالت‌هایی که هرکدام دارند، داستانی را در قالب یک قصه به‌صورت ذهنی طراحی کرده و بر روی کاغذ ترسیم کنند.

اعضا پس از نوشتن داستان خود باراهنمایی معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز هرکدام به‌نوبت قصه خود را برای دوستان و مربیان خواندند و در پایان چندین داستان با عناوین و موضوعات متفاوت نوشته و قصه خود را به شخصیت‌های داستانی تقدیم کردند.

  • مرکز شماره سه شهرستان مشگین شهر:

در مرکز شماره 3 کانون مشگین شهر، هفته‌ی پایانی آبان ماه 1397 بانام هفته کتاب و کتاب‌خوانی، ویژه‌برنامه‌هایی در قالب روخوانی کتاب توسط اعضا به‌صورت فردی و گروهی، کتاب‌خوانی مربیان، پژوهش کتاب محور گیاهان، آشناسازی با کتاب و کتابخانه، معرفی ویژگی‌های کتابخانه کودک و نوجوان و نحوه جستجو و مطالعه کتاب، معرفی و تقدیر از برگزیدگان فعالیت کتاب‌خوانی، امانت کتاب و پژوهش دانش‌آموزی (کنفرانس‌های علمی بهداشتی) برگزار شد.

  • مرکز شماره یک شهرستان پارس‌آباد:

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، از افتخارآفرینان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان پارس‌آباد در سال 1397 تجلیل به عمل آمد.

علی علایی فرماندار شهرستان پارس‌آباد در مراسم تجلیل از افتخارآفرینان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان پارس‌آباد که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: کودکان و نوجوانان سرمایه‌های عظیم کشور هستند و باید پرورش استعدادها و ظرفیت‌های این عزیزان، اولویت‌های برنامه‌ریزی توسعه‌ای شهرستان باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 32 هزار دانش‌آموز در پارس‌آباد وجود دارد که با یاری متولیان امر و با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان شاهد استعدادیابی زیادی در شهرستان باشیم.

این مقام مسئول ضمن تبریک هفته بسیج گفت: اگر در طول هشت سال جنگ در مقابل تهدیدات دشمنان ایران و اسلام ایستادیم و موفق عمل می‌کنیم در سایه همت، اقتدار، فداکاری‌ها و رشادت‌های خون شهدا، جانبازان، ایثارگران و بسیجیان سلحشور است و امید است کودکان و نوجوانان بافرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد خطاب به کودکان و نوجوانان بیان کرد: برخلاف خواسته‌ها و تلاش‌های دشمنان، ایران اسلامی جزو کشورهای پیشرو و برتر در تمامی عرصه‌ها در دنیا است که شما آینده‌سازان کشور، در سایه تعلیم و تربیت اصولی و دوری از فضای مجازی و مطالعه فرهنگ ایثار و شهادت و داشتن حجاب می‌توانید دشمنان را خنثی کرده و برای کشور عزیزمان فردی تأثیرگذار باشید.

در این ویژه‌برنامه، علی برادران مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان پارس‌آباد نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مراکز و تبریک به افتخارآفرینان، تصریح کرد: هدف از تجلیل، ایجاد انگیزه و دلگرمی و ارج نهادن به‌زحمت های این عزیزان است تا بتوانند فردی موفق برای جامعه باشند.

شایان‌ذکر است، در حاشیه این مراسم، از مادر شهید نوجوان محمدعلی برزگر که نام مرکز شماره یک کانون شهرستان به نام این شهید بزرگوار مزین شده تجلیل به عمل آمد. در پایان این مراسم فرماندار شهرستان پارس‌آباد با اهدای لوح تقدیر از افتخارآفرینان مراکز کانون شهرستان پارس‌آباد تجلیل کرد.

  • مرکز شماره دو شهرستان پارس‌آباد:

مرکز فرهنگی هنری شماره 2 کانون پارس‌آباد، برنامه‌های متنوعی به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار کرد.

حضور مربیان کانون در مدارس و اجرای برنامه جشن کتاب با فعالیت‌هایی همچون: شعرخوانی، قصه‌گوئی، نمایش خلاق و نمایش عروسکی و بازی فکری.

اجرای برنامه ادبی ازجمله: پرداخت به دایره‌ی واژگان کتاب و جمله‌سازی با آن‌ها، همخوانی شعر «یار مهربان» و پرسیدن نام کتاب‌هایی که  تاکنون مطالعه نمودند.

اجرای نقاشی با موضوع  تصویرگری شخصیت‌های یک داستان با حضور اعضای فعال اولیا.

حضور مربیان و اعضای موفق مرکز در مراسم تجلیل از افتخارآفرینان مراکز کانون پرورش فکری شهرستان در محل سالن اجتماعات فرمانداری و عضویت رایگان به مناسبت هفته کتاب از اهم برنامه‌ها بود.

  • کانون شهرستان خلخال:

جشنواره‌ی کتاب و کتاب‌خوانی با عنوان«کتاب، یار مهربان» با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل و احد برادری معاون اداری و مالی کانون، امام‌جمعه‌ی شهرستان خلخال و روسای ادارات آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، کار، تعاون و امور اجتماعی، کتابخانه‌های عمومی، میراث فرهنگی و گردشگری، دبیران مدارس و کودکان و نوجوانان در مرکز فرهنگی هنری خلخال برگزار شد.

قبل از شروع جشنواره، مدیرکل کانون استان با امام‌جمعه‌ی شهرستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج کریم اسدی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار امام‌جمعه‌ی شهرستان بر اهمیت کانون و فعالیت‌های آن‌که کشف و پرورش خلاقیت و استعدادهای کودکان و نوجوانان است و به نقش مهم آن در تربیت فرزندان تأکید کرد.

مدیرکل کانون استان نیز به فعالیت‌های کانون اشاره و تأکید کرد که استفاده افراطی از فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان آسیب‌های جدی به دنبال داشته و حضور آن‌ها در فضای توأم با آرامش کانون‌ها، محیطی سالم برای تبادل افکار و ایمن ماندن در برابر آسیب‌ها فراهم می‌آورد.

پس از دیدار با امام‌جمعه، مراسم در سالن سینمای مرکز با خیرمقدم گویی توسط دو کودک 8 سال مرکز(نادیا مهری و ثنا علیقلیزاده) به مدیرکل و امام‌جمعه‌ی شهرستان شروع شد.

پس از قرائت قرآن توسط یکی از اعضای کودک کانون و سرود ملی، مراسم با خیرمقدم گویی و ارائه‌ی گزارش، توسط مربی مسئول مرکز در خصوص فعالیت‌های مرکز و همکاری ادارات و نهادهای مختلف آغاز شد.

برنامه‌ی بعدی پخش کلیپی از فعالیت‌های مختلف مرکز در طول یک سال گذشته بود که در ادامه مدیرکل کانون در سخنانی در خصوص اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی افزود: مراکز کانون به‌عنوان فضای سالم فرهنگی، در تربیت اسلامی و دینی دانش‌آموزان نقش سازنده دارند و بیش از 250 هزار جلد کتاب در مراکز ثابت و سیار استان در اختیار کودکان و نوجوانان است.

برنامه‌ی بعدی اجرای سرود کودکان پسر مرکز با موضوع کتاب بود، در ادامه امام‌جمعه‌ی شهرستان خلخال طی سخنانی به اهمیت کتاب در قرآن و دین اسلام اشاره‌کرده و عنوان کرد که خدمت به خردسالان و کودکان که قشر معصوم جامعه هستند از اجر ویژه‌ای در درگاه الهی برخوردار است و این کار فرهنگی باید به‌طور مستمر در راستای انتقال مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی و دین مبین اسلام به فرزندان انقلاب اسلامی تداوم یابد.

برنامه‌ی بعدی اجرای شاهنامه‌خوانی و تعریف داستان سیمرغ و زال توسط ثنا علیقلیزاده،عضو 8 ساله‌ی کانون بود که مورد تشویق و تحسین حاضران قرار گرفت. این جشن، با تقدیر از اعضای فعال و کتاب‌خوان مرکز به اتمام رسید.

بعد از اتمام جشنواره، مدیرکل و معاون اداری و مالی کانون استان، پس از بازدید از مرکز، با همکاران جلسه‌ای تشکیل داده و در خصوص فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی بحث و گفتگو کردند.

  • کانون جعفرآباد:

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، برنامه‌های متنوعی، متناسب با این ایام با حضور اعضا و دانش آموزان اجرا شد که به شرح زیر است:

مسابقه روخوانی کتاب‌بین اعضا و دانش آموزان برپا شد، بدین ترتیب که اعضا به گروه‌های 3نفرِ تقسیم شدند و در هر گروه یک نفر به‌عنوان سرگروه و بقیه به‌عنوان اعضای کتاب‌خوان به اجرای برنامه پرداختند.

اجرای مسابقه کلمات برگزیده و استخراج معنی لغوی آن‌ها از کتاب‌ها، مسابقه تصویرسازی برای یک داستان و مسابقه کارت‌پستال سازی یکی دیگر از فعالیت‌هایی بود که با حضور دانش آموزان مقطع ابتدایی اجرا شد، برگزاری مسابقه کتاب سازی، قصه‌گویی و قصه‌خوانی توسط اعضای کودک، نقد کتاب فیلم «آرزوی خیلی بزرگ» از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده توسط مربیان مرکز در هفته کتاب بود. همچنین برپایی جشن هفته کتاب و کتاب‌خوانی از اهم برنامه‌ها بود.

  • کانون هشتجین:

هم‌زمان با شروع هفته کتاب و کتاب‌خوانی، اعضای دختر و پسر مرکز هشجین، اقدام به نظافت و پاک‌سازی محیط کتابخانه و چیدن و مرتب کردن قفسه‌های کتابخانه کردند.

همچنین فعالیت‌های زیر در مرکز در طول هفته اجرا شد: معرفی کتاب‌های جدید مرکز متناسب گروه‌های سنی که برای هر گروه سنی کتاب مخصوص همان گروه به آن‌ها معرفی شد.

شعرخوانی: کتاب‌های شعر جدید موجود در مرکز به اعضا معرفی شد و اعضا باهم شعرهایی  را با موضوع کتاب خواندند. قصه‌گویی و یک روز با یک کتاب: در هفته کتاب و کتاب‌خوانی هرروز به اسم یک کتاب نام‌گذاری شد و اعضا در مورد آن کتاب بعد از روخوانی، نمایش خلاق اجرا کردند. مسابقه خلاصه‌نویسی: در این برنامه یک کتاب توسط مربی انتخاب و از اعضا خواسته شد تا کتاب را خلاصه کنند که به کامل‌ترین و مختصرترین کار جایزه اهدا شد.

نخستین کتاب من: هریک از بچه‌ها با اولین کتابی که در کانون با آن آشنا شدند سایر بچه‌ها را آشنا کردند و خلاصه‌ای از کتاب را برای بقیه بچه‌ها بازگو کردند. مسابقه کتاب‌خوانی: مسابقه کتاب سازی و طراحی جلد: چند کتاب از کتاب‌های موجود در مرکز انتخاب و اعضا کتابچه‌هایی از روی آن‌ها درست کردند که درنهایت به همه گروه‌ها جوایزی اهدا شد.

تجلیل از دانش آموزان نویسنده: اعضایی که در طول سال از خودشان شعر و قصه نوشته بودند همراه با کتابچه‌شان به سایر بچه‌ها معرفی و از ایشان تجلیل شد. همچنین تجلیل از اعضا فعال کانون و برگزاری جشن کتاب از دیگر برنامه‌های این هفته بود.

  • کانون انگوت:

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، روز دوشنبه جشن کتاب با حضور کودکان پیش‌دبستانی اجرا شد. در این برنامه مربی مسئول مرکز  ضمن معرفی این هفته، مطالبی را درباره فواید  کتاب و انتخاب کتاب مناسب گروه سنی برای کودکان بیان کرد. در ادامه، کتاب «صفر کله‌گنده» برای آن‌ها به‌صورت تصویری روخوانی شد و کودکان با انواع کتاب‌های  گروه سنی خود در مرکز آشنا شدند و کتاب «ف مثل فیل» معرفی شد.

هم‌چنین، مربی به اجرای فعالیت بازی و سرگرمی پرداخت و با کتاب‌هایی که به‌صورت نمایشگاهی روی میز قرارگرفته بود این فعالیت را اجرا کرد، در این بازی کودکان با انتخاب یک کتاب شخصیت‌های تصویری کتاب موردنظر را بازگو کردند.

از دیگر برنامه‌های اجراشده در طول این هفته، برگزاری مسابقه نوشتن خلاصه کتاب، تجلیل از اعضا برتر کتاب‌خوان مرکز در مدرسه، شعرخوانی، روخوانی کتاب و بازدید دانش آموزان از کتابخانه مرکز بود.

  • کانون رضی:

مرکز فرهنگی هنری رضی به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، در روز دوشنبه مورخه 28/8/1397، با حضور سه گروه از اعضای دانش‌آموز دختر و پسر این روز را جشن گرفت. 

ابتدا دانش آموزان پایه اول مدرسه عفت به مرکز دعوت شدند و ضمن بحث در مورد هفته کتاب و کتاب‌خوانی، با مرکز و فعالیت‌های آن آشنا شدند. همچنین دانش آموزان مراجعه‌کننده به‌صورت رایگان در مرکز ثبت‌نام کردند. جشن یک ‌لقمه کتاب، قصه‌گویی کتاب «گوسفندی که عصبانی بود خیلی عصبانی» برای دانش آموزان انجام شد.

در ادامه، دانش آموزان پایه ششم دختر از مدرسه عفت به مرکز دعوت شدند و با آن‌ها در مورد اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی بحث شد، سپس برخی از اعضا کتاب‌های موردعلاقه‌شان در مرکز را به دوستانشان معرفی کردند و در ادامه، شروع به تهیه کارت‌پستال با استفاده از مقوا و کاغذ رنگی نمودند و جمله‌هایی زیبا در آن نوشتند و تقدیم به کتاب کردند. همچنین کتاب‌های جدید مرکز به این اعضا معرفی شد و اعضای فعال در حوزه کتاب‌خوانی معرفی و تشویق شدند.

دانش آموزان پایه چهارم پسر از مدرسه آیت‌الله سعیدی نیز به مرکز دعوت شدند و پنج نفر از  اعضای گروه نمایش خلاق، کتاب خرگوش باهوش، برگرفته از کتاب کلیله‌ودمنه را برای دوستانشان اجرا کردند و کتاب گروفالو روخوانی شد. پایان‌بخش برنامه‌ها، معرفی برخی از نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان به اعضا بود.

  • کانون شهرستان بیله سوار:

به مناسبت هفته کتاب، دانش آموزان مدارس شهرستان بیله سوار از کانون پرورش فکری این شهرستان بازدید کردند. در این بازدید اعضا با کانون و فعالیت‌های آن آشنا شدند. در طی این بازدیدها، کتاب‌های جدید و همچنین کتاب‌های مرجع برای اعضا معرفی شد.

روخوانی کتاب و شعرخوانی فعالیت دیگری بود که در این ایام با اعضا انجام شد. این فعالیت به‌صورت مسابقه‌ای و با تشکیل گروه‌های مختلف برگزار شد. معرفی بهترین کتابی که خوانده‌ام، طرح دیگری بود که توسط اعضا و مربیان مرکز در این ایام انجام شد.

بازدید از کتابخانه عمومی الغدیر و اجرای برنامه‌هایی چون، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع کتاب و کتابخانه، قصه‌گویی و معرفی آثار جعفر ابراهیمی«شاهد» نویسنده و شاعر کودک و نوجوان برنامه مشترکی بود که با هماهنگی‌های قبلی و با مشارکت کانون پرورش فکری و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان به مرحله اجرا درآمد. همچنین، برگزاری کارگاه نشریه نگاری، کتاب سازی و کاردستی (کاغذ و تا) از برنامه‌های این هفته بود که با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی اجرا شد. هم‌زمان با آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی، حجت‌الاسلام اصغر جدایی، امام‌جمعه شهرستان بیله سوار که از اهالی قلم و نویسنده کتاب است، از مرکز بازدید و یک عدد تابلو و بیست جلد کتاب دینی به مرکز اهدا نمود.

وی در این بازدید تأکید کرد: در برنامه‌های آتی نیز در مرکز حضور یافته و در اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های این مرکز شرکت خواهم کرد.

  • کانون شهرستان اصلاندوز:

عناوین برنامه‌های اجرایی در کانون اصلاندوز به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی به شرح زیر است:

خاطره‌های من از کتاب، سفالگری شخصیت‌های موردعلاقه در قصه‌ها، کارگاه شعرخوانی، کارگاه کتاب‌خوانی، طرح خلاصه گویی، قصه‌خوانی کتاب، جشن کتاب، شعرخوانی گروهی، معرفی کتاب برگ‌ها و اجرای کاردستی با استفاده از انواع برگ، قصه‌گویی «این هم پول ماهی» توسط مربی مرکز، بازی رنگ‌ها با انگشت و جمله گویی درباره کتاب.

لطفاً گزارش تصویری برنامه‌های هفته کتاب را اینجا و اینجا مشاهده فرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =