حرکت در مسیر «زندگی، پژوهش- مقصد و یافتن» شتاب می‌گیرد(۱)

ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با شعار«مسیر زندگی، پژوهش- مقصد و یافتن» در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این ویژه‌برنامه‌ها با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ پژوهش در جامعه، عمق‌بخشی به نگاه پرسش‌گر نسل کودک و نوجوان و همراه‌سازی خانواده‌ها با فعالیت‌های پژوهشی کانون پرورش فکری درحال برگزاری است.

اجرای ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی پژوهش که از ۲۴ ماه جاری آغاز شده و  تا ۳۰ آذرماه ۱۳۹۷ ادامه‌خواهدداشت بهانه‌ای برای رونق‌بخشی هرچه بیش‌تر به فعالیت‌های پژوهشی، به ویژه در حوزه‌ی کودک و نوجوان است و برهمین اساس مراکز کانون پرورش فکری، افزون‌بر اجرای فعالیت‌های هدف‌مند پژوهش‌محور، حضور صاحب‌نظران عرصه‌ی پژوهش و همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده را در این برنامه‌ها شاهدهستند.

به همین بهانه، مرکز فرهنگی هنری اسالم نشست تخصصی«کودک و پژوهش زیست محیطی» را با حضور پژوهش‌گر طرح تکثیر یکی از گونه‌های نادر پرندگان ایران برگزارکرد.

فرهادحیدری که همراهی با پژوهش‌ گروه‌های فعال در حوزه‌ی محیط‌زیست و هم‌چنین حضور در مجموعه‌ی حفاظت از پرنده«هوبره» را درکارنامه‌ دارد، سخنان خود را با طرح این پرسش که«تقویت حس پرسش‌گری چه نقشی پیشرفت فردی و اجتماعی دارد؟» آغازکرد و در ادامه به تشریح اهمیت و جایگاه پژوهش و هم‌چنین تبیین ویژگی‌های یک پژوهش‌گر پرداخت.

فرهاد حیدری، پژوهش گر

وی در این نشست که با همراهی جمعی از اعضای کودک و نوجوان کانون اسالم صورت گرفت، اهمیت تحقیق در جهت نیازسنجی و برطرف‌سازی آسیب‌های متوجه محیط‌زیست را نیز یادآورشد و نیل به اهداف را در گرِو طرح پرسش، جستجوگری و کشف راه‌حل دانست.

حیدری هم‌چنین مطالبی در ارتباط با شیوه‌ی پژوهش‌های زیست‌محیطی در آزمایشگاه و هم‌چنین تحقیق‌های میدانی پژوهش‌گران ارایه و از  حاضران برای بازدید از مراکز علمی فعال در حوزه‌ی محیط‌زیست دعوت‌کرد.

مرکز فرهنگی هنری تالش هم با هدف آشنا و علاقمندسازی مخاطبان با فعالیت‌های تحقیقی و هم چنین افزایش دقت و توجه اعضا نسبت به محیط پیرامون، میزبان نشستی با عنوان«پژوهش، کشف معماهای زندگی» شد.

طی این نشست که همراهی اعضا و خانواده‌ها را به دنبال داشت، مربیان پیرامون اهمیت مطالعه، تحقیق و هم‌چنین روش‌های پیشینیان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی مطالبی را به حاضران ارایه‌کرد.

برگزاری نشست«پژوهش، کشف معماهای زندگی» در کانون تال

تشریح مراحل انجام یک فعالیت تحقیقی، نقد و بررسی نمونه‌های پژوهشی و هم‌چنین معرفی کتاب‌ با موضوع پژوهش، از دیگر بخش‌های این نشست بود.

کانون پرورش فکری شهرستان شفت نیز به مناسبت هفته پژوهش«کارگاه آموزشی تحقیق اسنادی» را با حضور مهدی هروی، مسوول کانون فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش شهرستان و همراهی بیش از ۳۰ نفر از اعضا برگزارکرد.

میزبانی کانون شفت از کارگاه «آموزش تحقیق اسنادی»

هروی در این نشست ضمن مرور مراحل انجام یک فعالیت تحقیقی، به صورت عملی و با بهره‌گیری از فضای کتاب‌خانه‌ای این کانون، به آموزش مراحل انجام یک تحقیق اسنادی به مخاطبان پرداخت.

او هم‌چنین از اهمیت فعالیت پژوهشی برای کودکان و نوجوانان سخن گفت و پژوهش را گشایش پنجره‌ی دانایی و شناخت از واقعیت‌های درون و اطراف دانست که مقابل روح پویا و جستجوگر قرارمی‌گیرد

میهمان برنامه درعین‌حال پژوهش را به درختی تشبیه‌کرد که دانه آن با پرسش جوانه می‌زند و با نور مطالعه و دانش رشد می کند و با میوه دانایی و معرفت به محصول می رسد.

مربی مسوول مرکز فرهنگی شفت نیز در این نشست، ضمن قدردانی از حضور فعال کودکان ونوجوانان در این نشست گفت:تحقیق و پژوهش زمینه‌ساز پیشرفت انسان‌ها در تمامی زمینه‌هاست و تلاش برای حرکت در این مسیر می‌تواند دریچه‌های تازه‌ای رو به سوی دانش و آگاهی بازکند.

برپایه این گزارش، بازدید از  تالاب «سلکه»‌ی بندرانزلی نیز ازدیگر برنامه‌های هفته پژوهش کانون شفت بود و اعضای این کانون افزون‌بر شرکت در کارگاه آموزش زیست‌محیطیِ کارشناسان اداره حفاظت از محیط‌زیست استان گیلان، به بازدید از این منطقه حفاظت‌شده و هم چنین مشاهده پرندگان از برج پرنده‌نگری پرداختند.

به همین مناسبت «پژوهش در تاریخ شفاهی» در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون رشت  بازخوانی‌شد.

 طی این نشست آموزشی که با حضور کارشناس مسوول فرهنگی، کارشناس آموزش و پژوهش کانون گیلان و هم‌چنین، اعضا و دانش‌آموزان پژوهش‌گر برگزارشد، مطالعه تاریخ شفاهی به عنوان یکی از شیوه‌های پژوهش درتاریخ که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی می‌پردازد، مورد توجه قرارگرفت.

بازخوانی«پژوهش در تاریخ شفاهی» با حضور محمد پُرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان

برپایه این گزارش، معاون فرهنگی حوزه هنری استان گیلان و میهمان این برنامه، در همین زمینه به بیان روایاتی از نحوه‌ی ثبت تاریخ شفاهی، درباره‌ی جمع‌آوری خاطرات جنگ و زلزلۀ گیلان پرداخت و در همین حال شیوه‌های جمع‌آوری خاطرات شفاهی و دلایل آن را برای حاضران تشریح‌کرد.

محمد پُرحلم در ادامه دلایل برپایی جشن یلدا را یادآورشد و حاضران را در برگزاری نمادین این آیین ملی همراهی‌کرد.

هفته پژوهش در مرکز شماره ۲ کانون رشت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =