کد خبر: 286063
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
روایت ساموئل مارشاک در «هدیه‌ اسرارآمیز» ایرانی شد

«هدیه‌ اسرارآمیز» اثری نمایشی است که با اقتباس از نمایش‌نامه دوازده ماه سال ساموئل مارشاک از سوی آتوسا شاملو بازآفرینی شده و به کارگردانی میثم یوسفی به روی صحنه رفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ‌و امور بین‌الملل کانون، این اثر داستانی با بهره‌گیری از عروسک‌های متنوع  تکنیک‌های مختلف نمایشی فرصتی مناسب برای آشنایی مخاطبان گروه‌های سنی مختلف با هنر نمایشی و توانمندی‌های آن تلقی ‌می‌شود.

بر این اساس، هدیه‌ی اسرارآمیز که نخستین بار در بهار ۹۷ به روی صحنه رفته است پس از استقبال مخاطبان برای دومین بار از نیمه‌ی بهمن پذیرای علاقه‌مندان شده و تا آخر اسفند میزبان هنردوستان خواهد بود.

میثم یوسفی کارگردان این اثر، طی گفت‌وگویی درباره‌ تغییرات این نمایش سخن گفت: «پس از بازنگری در اثر قبلی، برخی زوائد آن حذف شد. ضمن آنکه در اجرای فعلی از حضور بازی‌گردان‌های جدید استفاده کرده‌ایم. همان‌طور که ‌می‌دانید این اثر یک اقتباس است و در بازآفرینی آن آتوسا شاملو از عناصری همچون ننه سرما استفاده کرده و شب یلدا جایگزین شب کریسمس شده است.»

این هنرمند درباره‌ی داستان این اثر عنوان کرد: «شاهزاده‌ی جوانی هم‌زمان با شب یلدا و روز تولدش از مردم درخواست گل پامچال ‌می‌کند. در سوی دیگر روایت دختری را داریم که با نامادری و خواهر ناتنی‌اش زندگی ‌می‌کند و در تعامل با دنیای اطراف خود در حال نبرد و  پیروزی است.»

وی درباره‌ی تلفیق داستان‌های ایرانی با نمایش‌نامه مارشاک گفت: «همان‌طور که ‌می‌دانید اصل اثر از این نمایش نامه اقتباس شده است، با این حال در این اقتباس بومی‌سازی هم از سوی آتوسا شاملو مورد توجه قرار گرفته است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تغییرات با چالش همراه بوده‌اند، عنوان کرد: «قطعا همین‌طور است. در تمام کارها چالش و سختی وجود دارد. چه نمایش کلاسیک و چه در نمایش‌هایی در حیطه‌های مختلف. اما در اجراهای پرکارتر که اجرای صحنه و لباس و فضای موسیقیایی هم‌طراز با هم پیش ‌می‌روند و قرار است مخاطبان مختلف را راضی نگه دارند، این چالش‌ها بزرگ‌تر است. با این حال این مخاطب است که باید بگوید آیا این چالش‌ها را به خوبی پشت سر گذاشته‌ایم یا خیر.»

این بازیگر در بخشی از سخنانش به استفاده از عروسک‌های متنوع در نمایش «هدیه اسرارآمیز» اشاره کرد و گفت: «هر کارگردانی به هنگام خواندن نمایش سبک و سیاقی را متصور ‌می‌شود که این برداشت شخص به شخص متنوع است. ما در گروه‌مان  نشست جمعی داریم و به ترکیب عناصر ‌می‌رسیم و بعد از آن اجرایی کردن ایده‌ها را شروع ‌می‌کنیم. از این رو در بخشی از اثر از تکنیک نمایش سایه‌ای استفاده کردیم چون صور خیال برایمان مهم بود. در بخشی دیگر که فضای ماورای زمینی وارد کار ‌می‌شود و به طور مثال ننه سرما به عنوان نماد وارد ‌می‌شود به عروسک دوبعدی و بن‌راکو نیاز داشتیم. از سویی ما شخصیت‌های انسانی داشتیم و در همین راستا نیازمند حضور عروسک‌های سه بعدی بودیم.»

از ویژگی‌های این نمایش حضور واضح عروسک‌گردانان در صحنه است. در نمایش قبلی این اثر مخاطبان امکان مواجهه‌ی مستقیم با چهره و میمیک این عروس‌گردانان را داشتند، اما در اجرای فعلی چهره‌ی آنان پوشانده شده است. یوسفی در توضیح این امر گفت: «در دوره‌ی قبل بازخوردهای مثبت و منفی زیادی داشتیم. عده ای موافق نبودند که کودک دستخوش حالت‌های چهره‌ بازیگردان قرار بگیرد و عروسک‌ها را فراموش کند، به همین  دلیل در اجرای جدید چهره‌ بازیگردان‌ها پوشانده شده است و  این بار نیز نظرها بررسی خواهد شد.»

گفتنی است «هدیه اسرارآمیز» صبح‌ها با هماهنگی قبلی ویژه مهدهای کودک و مدارس و بعدازظهرها ساعت ۱۸ برای عموم در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیش‌تر و ذخیره بلیت با شماره‌های ۰۹۱۰۶۲۹۶۷۱۹ و ۰۹۳۹۰۹۶۶۱۶۶ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =