پودمان آموزشی«قصه‌گویی و داستان‌سرایی» در کانون گیلان برگزارشد

کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در پودمان آموزشی «قصه‌گویی و داستان سرایی» شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این پودمان آموزشی ۱۴ ساعته با حضور ۷۴ نفر از  کارشناسان، مربیان مسوول، مربیان فرهنگی، ادبی، هنری و در قالب دو گروه، به میزبانی مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون رشت برگزارشد.

علی خانجانی، عضو انجمن شورای سیاست‌گذاری انجمن قصه‌گویی کانون در این پودمان آموزشی به تبیین تفاوت‌های قصه‌گویی هنرمندانه با قصه‌گویی ساده، بیان سه شرط بهره‌گیری از ابزار در قصه‌گویی و چگونگی استفاده از زبان دوم در این ابزار مهم تربیتی پرداخت.

این پژوهش‌گر قصه و مدرس قصه‌گویی هم‌چنین از راه‌های ورود و پرورش قصه برای حاضران سخن‌گفت و استفاده درست از صدا و زبان بدن را درتاثیرگذاری قصه بر مخاطبان مهم و اثربخش خواند.

تشریح عناصر مفید برای قصه‌گویی، از دیگر محورهای سخنان این نویسنده بود و وی درعین حال ضمن هنر توصیف‌کردن قصه‌گویی، بر ضرورت انتخاب، مدیریت و مالکیت هنرمندانه قصه تاکید ‌کرد.

نویسنده مجموعه ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» نگاهی ویژه به معرفی منابع و کتاب‌های مناسب در زمینه‌ی قصه‌گویی داشت و آشنایی با منابع مفید را زمینه‌ساز دسترسی به قصه‌های تازه، جذاب و مخاطب‌پسند دانست.

لزوم بازنویسی قصه‌های قدیمی، استفاده درست و مناسب از شعر در قصه و درعین‌حال، تاکیدبر ضرورت‌ درنظر گرفتن تفاوت قصه و نمایش، از دیگر موضوع‌های مورد تاکید مدرس این پودمان آموزشی به‌شمارمی‌رفت.

بر اساس این گزارش، بازنویسی متون کهن در قالب فعالیت‌های کارگاهی، قصه‌گویی حاضران و نقد و بررسی قصه‌ها، از دیگر برنامه‌های پودمان آموزشی «قصه‌گویی و داستان‌سرایی» بود که از ۲۷ تا ۲۹ خردادماه ۱۳۹۸در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون رشت برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =