شاهنامه فردوسی را به زبان اسلواکی ترجمه کنید

آثار تصویرگری براتیسلاوا، چند روزی است که بر دیوارهای نگارستان اشراق شهر مقدس قم به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، لوبومیو گولیان سفیر کشور اسلواکی در ایران روز 30 خرداد 1398 و در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: ایران و اسلواکی روابط بسیار خوب سیاسی و فرهنگی دارند و بر اساس تفاهم‌نامه فرهنگی میان دو کشور که دو سال قبل به امضا رسیده برنامه‌ها و فعالیت‌های مناسبی شکل گرفته است و این نمایشگاه فرصت مناسبی برای حضور تصویرگران هنرمند ایرانی است.

وی ابراز امیدواری کرد که در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی، زمینه‌ها و فرصت‌های بیشتری برای همکاری میان هنرمندان دو کشور ایجاد شود و در همین زمینه سفارت اسلواکی آمادگی دارد تا زمینه ارتباط و گفت‌وگوی مستقیم دو طرف را فراهم کند.

سفیر کشور اسلواکی در ایران بر ضرورت توسعه و ارتقای آثار ترجمه‌ای میان دو کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد که روزی شاهنامه فردوسی را به زبان اسلواکی ترجمه کنند.

علی بوذری عضو هیات مدیره انجمن تصویرگران ایران نیز در این آیین گفت: این نمایشگاه شامل آثار منتخب تصویرگری چندین دوره‌ی براتیسلاوا بوده که از مهم‌ترین رویدادها در زمینه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان است. تصویرسازان هر کشور برای حضور در این نمایشگاه دوسالانه، از سوی داوران هموطن خودشان انتخاب می‌شوند و اهمیت این موضوع از این جهت است که رویکردها و نیازهای بومی هرچه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

او افزود: ایران اولین جایزه خود در دوسالانه براتیسلاوا را در سال ۱۹۶۹ دریافت کرده و در تمام دوره‌های برگزاری موفق به دریافت ۱۲ جایزه بوده و ۸ داور از کشور ایران نیز در دوره‌های مختلف در این نمایشگاه حضور داشته‌اند.

این تصویرگر کودک و نوجوان، گفت: قم یکی از قطب‌های تصویرگری کتاب‌های کودکان و نوجوانان است و اکنون به عنوان پنجمین استان، میزبان نمایشگاه آثار منتخب دوسالانه تصویرگری است و در طی مدت برگزاری این نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی با حضور مدرسان برجسته نیز برپا می‌شود.

برپایی نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دوسالانه براتیسلاوا در شهرهای مختلف کشور براساس هماهنگی اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سوزانا جاروسوا مدیر اجرایی این رویداد از سال گذشته آغاز شده است.

این نمایشگاه که روز پنجشنبه 30 خرداد 1398 گشایش یافته است تا ۱۹ تیر، هر روز از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانه اشراق واقع در خیابان شهدا (صفاییه) پذیرای علاقه‌مندان است، ۲۹ اثر از تصویرگران اسلواکی و ۱۳ اثر از تصویرگران ایرانی که موفق به دریافت جایزه دوسالانه براتیسلاوا شده‌اند، برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است.

دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا زیر نظر دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) هر دو سال یک بار با پشتیبانی یونسکو در شهر براتیسلاوا در کشور اسلواکی به مدت ۵۴ سال است که برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =