اسباب‌بازی‌های «ذره‌بین»، «معمای جورچین» و «دست به دست» رونمایی شد

مراسم رونمایی سه اسباب‌بازی «ذره‌بین»، «معمای جورچین» و «دست به دست» صبح روز چهارشنبه ۱۹ تیر برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این مراسم حسین ربانی‌غریبی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سخنرانی کرد و گفت: مهم‌ترین ویژگی این مراسم این است که اولین همکاری جدی با بخش خصوصی را جشن می‌گیریم. درهای کانون به روی بخش خصوصی باز شده است. در حوزه تولید کانون سیاست اصلی‌مان یک جمله است مبنی بر «کم کردن تصدی‌گری کانون و فعالیت پررنگ بخش خصوصی است».

وی تأکید کرد: هدف ما این است که تصدی امور را به بخش خصوصی بسپاریم و سرمایه‌های کانون را در حوزه زیرساخت به کار ببندیم. تولیدکنندگان اسباب‌بازی اگر بر این باورند که کانون ظرفیتی دارد از آن استفاده کنید و ما کلا در خدمت تولیدکنندگان اسباب‌بازی‌های ایرانی هستیم.

ربانی در ادامه یادآور شد: این‌که سقف تولید کانون بالا برود مهم نیست بلکه موقعی مهم است که از سوی بخش خصوصیِ فعال، انجام شود. کشور ما به حجم زیادی از شغل نیاز دارد و ما باید زیرساخت‌های لازم برای فعال شدن بخش خصوصی را در عرصه تولید فراهم کنیم.

وی افزود: اگر در حال حاضر در حوزه فیلم کانون، تهیه‌کننده داریم و این کار را که در کانون انجام نمی‌دهیم و بخش خصوصی عهده‌دار آن است، در پیشانی بخش اسباب‌بازی می‌بینیم  و نمود آن در برگزاری جشنواره اسباب‌بازی از سوی بخش خصوصی بود.

معاون تولید کانون در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در حوزه اسباب‌بازی بخش «قصه‌ خوب»، نادیده گرفته شده است.

ربانی ادامه داد: در هیچ‌کدام از این اتفاق‌ها مانند رویدا ایده‌آزاد، کانون به دنبال منافع مالی نیست و قرار است که بتوانیم حجم طراحی ایده و تولید را در حوزه اسباب‌بازی و بخش‌های دیگر کودک و نوجوان افزایش دهیم. نگاه‌مان این است که در چنین گردهم‌آیی‌ها ظرفیت‌های سالنی هیچ‌وقت خالی نباشد و باید کانون را به مبدأ و مقصد گردهم‌آیی‌های فعالان اسباب‌بازی تبدیل کنیم، مطالبه‌گری را در رأس امورمان قرار دهیم و از کانون نیز مطالبه و از تمام ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

وی بیان کرد: ما پی‌گیری می‌کنیم تا صدا و سیما در شبکه‌های خود تبلیغ اسباب‌بازی‌های ایرانی را پخش کند.

مهدی علی‌اکبرزاده مشاور وزیر آموزش و پرورش و نماینده وزیر در شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز سخنران بعدی این مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: باید به کانون بابت این همکاری تبریک ویژه بگویم. چقدر خوب است که در فصل درخشش اسباب‌بازی قرار گرفته‌ایم چون توجه ویژه به اسباب‌بازی شده است. امیدوارم شاهد میوه‌های خوبی از سوی تولیدکنندگان باشیم.

وی یادآور شد: انفجارها در زندگی روزمره، در لحظه خود را نشان می‌دهد ولی انفجار در دنیای اسباب‌بازی در آینده کودکان ما نمود پیدا خواهد کرد و امیدوارم این تلاش‌ها نتایج مستمر داشته باشد و دست‌اندرکاران بتوانند محصولاتی متناسب با نیازهای فرهنگی خانواده‌ها تولید کنند.

در ادامه محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده‌ و بازی‌های رایانه‌ای کانون گفت: «خدا را شاکرم که فرصتی دست داد تا گامی کوچک برای رسیدن به چشم‌اندازهای رونق تولید و توسعه اقتصاد فرهنگ برداریم و از یک محصول جدید و دو محصول تجدید تولیدی پر مخاطب کانون رونمایی کنیم.»

او در ادامه اظهار امیدواری کرد، همان‌طور که روزی به عنوان «ادبیات کودک و نوجوان» نام گذاری شده است شاهد نام‌گذاری روزی به نام اسباب‌بازی ایرانی در تقویم رسمی کشور باشیم تا به صنعت اسباب‌بازی در تمام بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی کشور توجه ویژه‌ای شود.

حموله با بیان تاریخچه‌ای از راه‌اندازی مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون در سال ۱۳۶۲، تاکید کرد که این اداره بر اساس احساس نیاز به وجود مرکزی برای طراحی و تولید سرگرمی‌های فکری فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان ایجاد شد و تاکنون ۲۸۹ محصول سرگرمی در این مجموعه تولید شده است.

او هدف از تولید سرگرمی در کانون را از ابتدای تاسیس، پاسخ‌گویی به نیاز روز جامعه کودکان ایران، نگاه علمی به مسئله طراحی اسباب‌بازی، تولید سرگرمی‌های متنوع همراه با شناساندن جهان اطراف به کودکان با رویکرد تلاش برای تربیت افراد توانمند در این حوزه و تلاش برای این که به کودکان یاد دهد که می‌توانند آن‌چه را در ذهن دارند عینیت بخشند عنوان کرد.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده کانون، تولید سرگرمی ذره‌بین با مشارکت شرکت بازی‌تا را تجربه‌ای نو از همکاری بخش دولتی و خصوصی دانست.

او توضیح داد که سرگرمی ذره‌بین محصولی حرکتی ‌مهارتی، دارای کارکرهای چندگانه، با محوریت آموزش واژگان و کمک آموزشی است که در طبقه سرگرمی‌های فلش کارتی یا کارت حافظه قرار می‌گیرد و حافظه کوتاه مدت کودکان را به چالش می‌کشد و تقویت می‌کند و البته در مسیر اهداف فرهنگی، آموزشی و تربیتی کانون است.

حموله همچنین دو محصول تجدید تولیدشده با عنوان‌های «دست به دست» و «معمای جورچین» را دو سرگرمی پرمخاطب کانون در سال‌های گذشته دانست که امروز رونمایی شد.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده همچنین برگزاری دومین رویداد ملی ایده آزاد از سوی کانون با همکاری مجموعه چهارباغ، تولید محصولات دارای پیوست فرهنگی مانند کتاب، اسباب‌بازی، کتاب عروسک، کتاب پازل، کتاب بردگیم و یا بازی رایانه‌ای، فیلم پویانمایی بلند سینمایی را از جمله اقدام‌هایی برشمرد که در مسیر سیاست‌های ابلاغی مدیرعامل و معاون تولید کانون صورت می‌گیرد.

ایجاد کارگروهی برای تحقیق و مطالعه بر روی ادبیات فارسی و استخراج قابلیت‌های آن برای تولید اسباب‌بازی به گفته‌ی این مدیر کانون، یک پروژه پژوهشی است که در اداره کل سرگرمی کانون در این آغاز شده است.

او همکاری کانون با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برگزاری پنجمین دوره «جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران» را در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون از دیگر اقدام‌های جدید مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون عنوان کرد.

در ادامه محسن رجبی مدیرعامل شرکت «بازی‌تا» درباره بازی «ذره‌بین» به‌عنوان یک مدیر تولید کننده اسباب‌بازی و عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی به ارائه توضیح‌هایی پرداخت و گفت: در آستانه فصل جدیدی در صنعت اسباب‌بازی کشور هستیم و اتفاق مهمی در این عرصه در حال رخ دادن است.خوشحالم به عنوان فعال بخش خصوصی در اینجا حضور دارم. 

وی با اشاره به سابقه همکاری خود با کانون، افزود: تعامل بین بخش خصوصی و دولتی هیچ‌وقت به درستی شکل نمی‌گرفت و تنها در قالب شعار بود. من از این بابت خوشحالم که در برهه‌ای از صنعت اسباب‌بازی فعالیت می‌کنم که مسئولان کانون به خوبی از این صنعت حمایت می‌کنند.

حامد میرزاحسینی مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون نیز در بخش دیگری از این مراسم به ارائه توضیح‌هایی درباره بازتولید اسباب‌بازی‌های کانون مانند «معمای جورچین» و «دست به دست» بیان کرد: ما با هم‌فکری دوستان هفت اسباب‌بازی کانون را برای بازتولید انتخاب کردیم که هم اکنون دو محصول را بازتولید کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که ایجاد یک نظام مناسب توزیع کالا یکی از نکته‌های بسیار مهم است، اظهار کرد: در گذشته کانون به صورت مویرگی با توجه به فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها، کالاهای خود را توزیع می‌کرد که همان روش سنتی بود.

میرزاحسینی افزود: ما پنج مدل را در حال حاضر برای توزیع محصولات مدنظر قرار داده‌ایم. نظام مویرگی را همچنان حفظ کرده‌ایم، در عین حال نظام شبکه توزیع عمده فروشی و دیگری توزیع کالا از طریق شرکت‌های پخش همچنین روش توزیع مستقل و همچنین توزیع آنلاین - که به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد - از دیگر راه‌کارهایی است که از آن استفاده خواهیم کرد.

پخش نماهنگ اسباب‌بازی‌های «ذره‌بین»، «معمای جورچین» و «دست به دست» برای حاضران بخش دیگری از مراسم رونمایی سه اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.

در بخش پایانی این مراسم با حضور برخی از اعضا و فعالان صنف تولیدکنندگان اسباب‌بازی و همچنین مسئولان کانون از این سه اسباب‌بازی‌های در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =